Hoe is het nou met de rode bosmier?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door Hessel »

Hoe zit dat nou toch op dit moment met die rode bosmier?

Ik weet dat ze altijd een beschermde diersoort waren, maar dat deze wet in 2017 zou komen te vervallen. Dus heb ik een paar vragen

1 mag je ze nu dan houden?

2 mag je een koningin vervoeren?

3 zo nee, waarom niet?

Ik was gewoon even benieuwd dus ik dacht ik open dit topic om maar weer eens lekker olie op het vuur te gooien omtrent deze discussie :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door Antsps »

Ik vond deze pagina; de bosmieren staan helemaal onderin.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011851/2016-03-18

Volgens mij mag je ze vanaf 1 januari 2017 inderdaad houden, al moet ieder voor zichzelf natuurlijk wel bedenken of dat de juiste keuze is..

Grt.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door Other »

Denk niet dat het uitmaakt of het de juiste keuze is ja of nee, als Formica rufa niet meer beschermd word zal het helaas snel gedaan zijn met deze soort.
De nesten zullen al snel worden leeg geplunderd. :(
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door Hessel »

ze schijnen nog steeds lichtbeschermd te zijn, dit houdt in dat je ze alleen op eigen terrein mag vernietigen dus dat zal wel meevallen hoop ik :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door GvG »

Ik denk dat ze in België nog wél beschermd zijn.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door timdgd »

Of ze beschermd zijn of niet, niks wetende kindjes gooien nog steeds takken op de nesten en springen erop. Ik ben bang dat het beschermd zijn niet veel uit zal maken :?
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door GvG »

De beschermde status is vooral belangrijk bij dingen als boskap en bouwwerkzaamheden etc. Als men een stuk bos wil kappen, mag dat niet als daar nesten van beschermde mieren mee vernietigd worden.

Ook schijnt het nogal eens te gebeuren dat mensen poppen uit de nesten "roven", om dat ze (onterecht) denken dat het een soort "supervoedsel" is voor volière-vogels. Als de mieren beschermd zijn kunnen deze mensen bestraft worden.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door timdgd »

O nu snap ik meer waarom, maar waarom zou je poppen roven voor vogels. Ook al is het goed voer, je wordt wel beklommen door al die bosmieren die in je kleren kruipen. :lol:
Laatst gewijzigd door GvG op 03 feb 2017, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door GvG »

timdgd schreef:waarom zou je poppen roven voor vogels
Tja, onwetendheid, vrees ik. Mensen denken dat mierenpoppen veel meer eiwitten bevatten dan andere voedselbronnen. Daardoor zou het beter voedsel zijn voor jonge vogels, of vogels die eieren moeten leggen. In werkelijk bevatten mierenpoppen natuurlijk niet meer eiwitten dan de poppen van bijvoorbeeld vliegen en/of meeltorren, die gewoon op commerciële schaal gekweekt kunnen worden. Veel vogelhouders spreken ook over "miereneieren", terwijl het de poppen zijn die ze aan hun vogels geven.

http://www.vogelcafe.nl/archive/index.php/t-37184.html
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hoe is het nou met de rode bosmier?

Bericht door Lone »

GvG schreef:De beschermde status is vooral belangrijk bij dingen als boskap en bouwwerkzaamheden etc. Als men een stuk bos wil kappen, mag dat niet als daar nesten van beschermde mieren mee vernietigd worden.

Ook schijnt het nogal eens te gebeuren dat mensen poppen uit de nesten "roven", om dat ze (onterecht) denken dat het een soort "supervoedsel" is voor volière-vogels. Als de mieren beschermd zijn kunnen deze mensen bestraft worden.
Rode bosmier houd boskap niet tegen. Men moest alleen er voor zorgen dat eventuele mierenhopen worden gemarkeerd en deze, niet worden verstoord door de werkzaamheden. Kaalkap wordt vrij weinig gedaan in Nederland, dit mag in de meeste gevallen ook niet. Ik denk ook niet dat de nieuwe regelgeving een sterke invloed heeft op het aantal kolonies in een bos. Boswachters die in de meeste gevallen het beheerplan bepalen houden per definitie al rekening met de gehele flora en fauna ongeacht of deze nou beschermd zijn of niet.

Het grote "roofdier" zal meer uit de particuliere sector komen. Een BOA zal mensen dan dus ook niet meer kunnen beboeten, aan de andere kant als ik het me nog goed herinner is het sowieso niet toegestaan om iets uit een bos te halen.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Plaats reactie