wandeling

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

wandeling

Bericht door Venator »

Nu het terug warmer weer is ga ik regelmatig met de hond wandelen. Wat me opvalt is dat er een zandnest ligt naast een verlaten/kale weide grond. Ik zou denken dat het Formica fusca werksters zijn maar ze zijn dikker of groter dan mijn eigen fusca's. Zou het niet Formica cinerea kunnen zijn? Ik zou niet weten wat het verschil tussen deze 2 soorten zijn. Ik heb thuis wel een loep liggen maar ik zou niet weten waar ik op moet letten.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: wandeling

Bericht door Elan »

Ik denk dat het met alleen een beschrijving in tekst wat lastig te zeggen is. Misschien helpt het 'Mieren van de Benelux' boekje van Pieter Boer?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: wandeling

Bericht door dvd »

Ik heb hier thuis ook een F. fusca nest liggen. De werksters zijn in de natuur inderdaad forser gebouwd zal ik maar zeggen.
In de natuur worden de larven constant gevoed , in gevangenschap om de 2 dagen (persoonlijk) dus denk niet dat het zo gek is. Of het nu Formica cinerea of F. fusca is laat ik in het midden, het verschil ken ik zelf niet. Alleen dat F. cinerea grijzer is van kleur dacht ik.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: wandeling

Bericht door Venator »

Heeft er iemand al een F. cinerea nest gezien in de natuur?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: wandeling

Bericht door GvG »

Formica cinerea komt in Nederland en België niet voor (Bron: P. Boer, Mieren van de Benelux). F. picea wel, dat is ook een zwarte Serviformica sp. De andere Serviformica spp. hebben ook rode of bruine delen.

F. Picea is zeldzaam in Nederland in en België. Er zijn een aantal kleine populaties, vooral in natte heidegebieden.

Je hebt dus waarschijnlijk Formica fusca gezien.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: wandeling

Bericht door Venator »

Oh,dan hoef ik niet op zoek te gaan naar Formica cinerea. Dan zal het waarschijnlijk Formica fusca geweest zijn. Bedank voor de tip GvG.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: wandeling

Bericht door Venator »

GvG komt Formica clara eigenlijk in belgie/nederland voor?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: wandeling

Bericht door GvG »

Ja. In de Noord-Hollandse duinen zie ik wel eens werksters lopen die lijken op Formica fusca, maar dan rood/bruin. Ik vermoed dat dat F. clara is, maar ik heb nog niet de tijd genomen om het uit te zoeken met de determineertabel.
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: wandeling

Bericht door danny2017 »

Vorig jaar in de Limburgse duinen heb ik ook wel eens werksters gezien met de zelfde kleur, kan ook Formica cunicularia of Formica rufibarbis geweest zijn. Ik heb veel gelezen dat Formica clara de meest agressieve Serviformica soort is. Wel heb ik toen een F. rufibarbis gyne zien rondlopen, op dat moment had ik niets bij om haar mee te kunnen nemen.
Laatst gewijzigd door GvG op 14 apr 2017, 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: schrijfwijze soorten, interpunctie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: wandeling

Bericht door dvd »

Eind juli vorig jaar heb ik eens een werkster gezien bij een containerpark, leek zeer fel op een bosmier maar het was geen bosmier. Het was een dikke werkster met in het midden bruin/rood. Het nest heb ik nergens kunnen vinden. Tijdens de zomer probeer ik een F. clara te vangen.
Laatst gewijzigd door GvG op 14 apr 2017, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: schrijfwijze soorten, interpunctie
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: wandeling

Bericht door danny2017 »

IMG_20170414_143646.jpg
Dit zijn de limburgse duinen,is dit een goede plaats om formica soorten te kunnen vangen/bestuderen?Ben er vandaag nog geweest maar heb niets gezien,waarschijnlijk te fris.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: wandeling

Bericht door Venator »

Normaal vind je formica soorten in heide gebieden.Ik zou pas gaan als het wat warmer is dan zijn de mieren actiever.
Plaats reactie