Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door Mieren4Life »

hallo mede mierenvrienden, ik zat te zoeken op internet naar leuke mierendingen , en kwam best wel iets leuks tegen in china.

Normaal als je een testtube setup hebt heb je wel is last dat het water op raakt in het Nest reageerbuisje , en dan moet je heel het nest oververhuizen naar een nieuwe testtube met vers water,

Nu vond ik dit :

Afbeelding

Hier kan je gewoon het nestwater bijvullen :shock: ik zag ook al dat er rubbere dopjes waren om het vulbuisje dicht te maken

Afbeelding

Dit is toch perfect? Wat vinden jullie hier van?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door GvG »

Ik weet het niet. Nu ben ik nogal sceptisch aangelegd, maar ik zou niet zomaar aannemen dat het werkt. Ik heb jaren geleden een geprobeerd een plastic buisje bij te vullen, door er met een injectienaald een gaatje in te prikken. Mijn ervaring is dat het watje gaat lekken zodra er iets veranderd aan de druk in het buisje. Ook als je aan het watje gaat rommelen bijvoorbeeld.

Nu weet ik niet wat er in dat buisje zit, dat blauwe is vast geen normaal watje. Misschien dat het met dat blauwe spul wél kan, maar heeft dat misschien weer andere nadelen? Waar is het van gemaakt? Hoe reageert het op schimmel? Geen idee.

Ik vind het ook helemaal geen probleem om een kolonie te verhuizen als het water op is. Je moet er gewoon de tijd voor nemen.
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door Mieren4Life »

GvG schreef:Ik weet het niet. Nu ben ik nogal sceptisch aangelegd, maar ik zou niet zomaar aannemen dat het werkt. Ik heb jaren geleden een geprobeerd een plastic buisje bij te vullen, door er met een injectienaald een gaatje in te prikken. Mijn ervaring is dat het watje gaat lekken zodra er iets veranderd aan de druk in het buisje. Ook als je aan het watje gaat rommelen bijvoorbeeld.

Nu weet ik niet wat er in dat buisje zit, dat blauwe is vast geen normaal watje. Misschien dat het met dat blauwe spul wél kan, maar heeft dat misschien weer andere nadelen? Waar is het van gemaakt? Hoe reageert het op schimmel? Geen idee.

Ik vind het ook helemaal geen probleem om een kolonie te verhuizen als het water op is. Je moet er gewoon de tijd voor nemen.
ik weet ook niet waar het blauwe materiaal van gemaakt is , ze hebben ook deze versie :
*edit* het materiaal is PVA (Hydrated Katoen )zie link : http://www.taobao.nl/products/45559632502

Afbeelding

Hier moet je het watje wat je aanbrengt zelf iedere dag vochtig houden door er water op te doen , hier zou je geen last hebben van druk/lekken , zou dat beter zijn denk je ?

Afbeelding

of deze waar je het buisje met water er aan schroeft :o
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door nathan »

Op zich wel leuk bedacht maar dit lost IMO een klein ongemak op ten koste van een groot aantal potentiële nieuwe problemen.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door GvG »

Het zal inderdaad minder snel gaan lekken. Je moet wel vaak rommelen om te bevochtigen. Het vooordeel van een reageerbuisje is juist dat je er weinig werk aan hebt.
Als je wilt voorkomen dat de mieren via het zijbuisje naar buiten komen, zul je het moeten afsluiten met een dopje. Dat dopje moet je er ook weer steeds afhalen om het watje te bevochtigen. Dat geeft flink wat verstoring in het nest.

Ik ben niet enthousiast, maar dat is slechts mijn mening. Wat kost het? Je zou het gewoon kunnen proberen, als de verzendkosten niet te hoog zijn.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door Westdijk »

Altijd leuk als er verschillende opties worden aangedragen om iets te verbeteren. Het zet je aan het denken, mij in ieder geval wel. Alleen zet ik hier mijn vraagtekens bij het aangekaarte probleem. Raakt het water inderdaad te snel op of is de hoeveelheid water eenvoudig te klein? Startende kolonies hebben weinig ruimte nodig. Het wordt voortdurend aangegeven als er een nest van ytong in het spel is, maar als ik een reageerbuis zie waarvan bijvoorbeeld slechts een kwart is gereserveerd voor het waterreservoir dan moet je volgens mij niet verbaast zijn dat het water op is voor de kolonie zo sterk in omvang is toegenomen dat het de rest van de reageerbuis nodig heeft.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door GvG »

Goed punt, Westdijk. Als ik lange buisjes (12cm geloof ik) gebruik doe ik ze vaak wel 75% vol met water.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door Sven12 »

Wat ik meestal heb is dat ik mijn mieren verhuis door (lijkt op) schimmel. Ik weet niet wat het blauwe is en hoe hier micro organisten op reageren. Misschien handig bij moeilijke soorten die absouluut niet van storen houden.

En een ander puntje. Hoe houd je het donker. Want simpel folie gaat moeilijk lijkt me?
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Nest Reageerbuis water op!? geen probleem in china

Bericht door Hessel »

Ik heb deze stof wel eens voorbij zien komen. Volgens mij is het dezelfde stof die in sportkleding word gebruikt tegenwoordig. De gaatjes in de stof lopen in een soort trechtervorm wat ervoor zorgt dat er wel water(damp) uitkan, maar lucht enzo kunnen er niet in vanaf de andere kant. Het lijkt mij dat schimmels en vooral algen er dus minder vat op zouden hebben... :D
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie