Poppen

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: chaudfontaine : poort van de Ardennen
Gender:
Leeftijd: 67

Poppen

Bericht door Frank »

Vraagje van een beginner :
Aanvaarden gynes poppen van andere nesten, ok, misschien staat het antwoord ergens op de site, maar als ik poppen intik in de zoekopdracht krijg ik 2095 items en "poppen & gynes" 275. dus....

Hier een van de 3 grote nesten in de tuin die ik gelocaliseerd (doorsnede ong 30 cm)

Misschien een idiote vraag en een idiote post maar ja... sorry dan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x L niger met enkele werkstertjes
1x L niger met één minimiertje en één werkster van een "boost-pop"
2x L. niger met broed
2x L. flavus met broed
2 x gelukkige mierenliefhebbers
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Poppen

Bericht door antsutopia »

Wij noemen dat broed boosten, het hangt denk ik een beetje af van welke soort je al heb maar ik weet wel dat lasius niger ze bij mij aannemen
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Frank
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: chaudfontaine : poort van de Ardennen
Gender:
Leeftijd: 67

Re: Poppen

Bericht door Frank »

Het zijn inderdaad L . niger, veel kans dat mijn gynes hiervan komen (dit nest ligt het dichtst bij het terras. Ik zeg wel "waarschijnlijk"
Nog een detail : de poppen erbij leggen als er al werksters zijn of als er nog geen werksters zijn.
En dank voor je snelle antwoord van daarnet.
1x L niger met enkele werkstertjes
1x L niger met één minimiertje en één werkster van een "boost-pop"
2x L. niger met broed
2x L. flavus met broed
2 x gelukkige mierenliefhebbers
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Poppen

Bericht door Paarsemier »

Je kan de poppen er beter bij leggen als er nog geen werksters zijn. En je moet er ook rekening mee houden dat het broodboosten niet zonder risico is. De poppen kunnen ziektes en mijten meebrengen. Ook kan je geslachtsdieren introduceren als er bruidsvluchten zijn maar daar zul je nu geen problemen meer mee hebben. Bovendien groeit Lasius niger redelijk goed dus is het ook niet erg nodig.

Uiteindelijk moet je hier natuurlijk zelf een beslissing over maken, ik snap best dat het met broodboosten wat leuker is om naar te kijken omdat je met een grotere en dus actievere kolonie begint. Als je besluit om dit te doen raad ik je wel sterk af om bij al je gynes nieuwe poppen te introduceren. Dan weet je zeker dat als er ziektes of mijten aan de poppen zitten niet al je gynes besmet raken. En je kan het verschil in groei en activiteit bekijken :D

De kans dat de gynes die je hebt gevangen uit het nest in je tuin komen is niet zo heel groot hoor, ze kunnen best ver vliegen voor ze landen om een kolonie te stichten.

Hou ons op de hoogte van wat je gaat doen, ik ben wel nieuwsgierig! :lol:
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Frank
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: chaudfontaine : poort van de Ardennen
Gender:
Leeftijd: 67

Re: Poppen

Bericht door Frank »

Bedankt Paarsemier en Rayant,
ik ga er een (eigenlijk 2 nachtjes, want morgen gaan w weg voor 2 dagen) over slapen.
Ik heb 5 gynes L niger met broed, dus de kans is groot dat ik het bij ééntje probeer om evenhet verschil te zien.
Bedankt voor de waarschuwing van mijten e.d. Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Wat denk je van een 5-tal poppen? of meer?
1x L niger met enkele werkstertjes
1x L niger met één minimiertje en één werkster van een "boost-pop"
2x L. niger met broed
2x L. flavus met broed
2 x gelukkige mierenliefhebbers
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Poppen

Bericht door Paarsemier »

Als je het doet, zou ik wel wat meer doen :lol:
Je kan ook bij één gyne een stuk of 10 en bij een andere 20 ofzo. Dat is ook wel interessant. Dan weet je daarna ook of het veel verschil maakt.

Mieren houden is tenslotte ook voor een deel experimenteren :D
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poppen

Bericht door Hexednl »

Ik heb het bij 1 gyne ook gedaan, in totaal een stuk of 30 poppen erbij, ze accepteert ze en ging ze gelijk goed leggen. Ben benieuwd hoe het loopt als ze uitkomen.
8-)
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Poppen

Bericht door antsutopia »

Ik ben op dit moment ook bezig met het boosten van mijn L. Niger kolonie en heb daar de afgelopen 2 weken ongeveer 300 eitje larven en poppen bij gedaan. (Totaal 300 van alles wat) Het zal niet lang duren dat deze kolonie gaat exploderen in groei. Ik heb niet echt ervaring met boosten maar vind het wel een leuk experiment. Mocht je het leuk en interessant vinden kan je dit volgen op mijn YouTube kanaal
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Poppen

Bericht door Paarsemier »

RayAnt schreef:Ik ben op dit moment ook bezig met het boosten van mijn L. Niger kolonie en heb daar de afgelopen 2 weken ongeveer 300 eitje larven en poppen bij gedaan. (Totaal 300 van alles wat) Het zal niet lang duren dat deze kolonie gaat exploderen in groei. Ik heb niet echt ervaring met boosten maar vind het wel een leuk experiment. Mocht je het leuk en interessant vinden kan je dit volgen op mijn YouTube kanaal
Waarom niet alleen poppen? Als je ook eitjes en larven toevoegt kan het zijn dat de kolonie niet genoeg eten en werksters heeft om voor al dat broed te zorgen en dan kan het zijn dat ze broed gaan opeten. Hoe groot is de kolonie?
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Poppen

Bericht door MiereManneke »

Moet het broed bij het broedboosten van dezelfde soort zijn als de gyne? Dit klinkt misschien dom maar als je poppen van een andere kolonie erbij kan doen moet het wel zo zijn dat de werksters dezelfde feromonen krijgen als de gyne. Dus hebben ze dezelfde feromonen en zouden ze geaccepteerd moeten worden.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Poppen

Bericht door Hexednl »

Misschien als je een Lasius niger met Lasius flavus samen doet dat het zou kunnen?
8-)
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Poppen

Bericht door Paarsemier »

Ik denk het niet. Ik denk dat dat bij geen enkele soort gaat lukken.

Er zijn wel soorten die in het wild poppen van andere nesten en soorten stelen, maar dat is een ander verhaal :D
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Frank
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: chaudfontaine : poort van de Ardennen
Gender:
Leeftijd: 67

Re: Poppen

Bericht door Frank »

Ok na wijs beraad en overleg in de werkgroep :D :D :D (Anesa en ik) hebben we besloten om niet te broed-boosten.
We zijn nog beginnelingen en het zou al fantastisch zijn om één kolonie op een normale manier op te starten/ in stand houden.
Indien de hobby ons verder aanspreekt en we wat meer ervaringen hebben zullen we in de toekomst natuurlijk "experimenteren".
Er komen nog zomers en bruidsvluchten.... denk ik.... hoop ik.....
1x L niger met enkele werkstertjes
1x L niger met één minimiertje en één werkster van een "boost-pop"
2x L. niger met broed
2x L. flavus met broed
2 x gelukkige mierenliefhebbers
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Poppen

Bericht door Paarsemier »

Frank schreef: Er komen nog zomers en bruidsvluchten.... denk ik.... hoop ik.....
Dat zit er wel dik in ja :lol:
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Poppen

Bericht door pjpj001 »

Kolonies boosten met poppen van een andere soort is niet zo een onmogelijk idee. In de natuur zijn er voorbeelden genoeg van roofmieren die poppen spelen van andere soorten. Als de 2 soorten voldoende dicht bij elkaar staan en ze met elkaar kunnen communiceren dan zou het moeten lukken. Parasitaire koninginnen zijn nog een voorbeeld waarbij 2 verschillende soorten met elkaar samen leven en communiceren.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Poppen

Bericht door Paarsemier »

Paarsemier schreef:Ik denk het niet. Ik denk dat dat bij geen enkele soort gaat lukken.

Er zijn wel soorten die in het wild poppen van andere nesten en soorten stelen, maar dat is een ander verhaal :D
Dat zeg ik er hier ook bij, maar als je formica fusca poppen bij een lasius niger kolonie in gaat doet denk ik toch niet dat dat helemaal goed afloopt
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Poppen

Bericht door pjpj001 »

Formica fusca en Lasius niger lijkt me idd niet een combinatie voor een goede afloop. Echter weet ik niet hoe het juist afloopt, ze zouden normaal de kolonie geur moeten hebben en dus niet als vijandig gezien worden.. of heb ik het hier mis? Lijkt me nog wel een interessant onderwerp om te testen (tenzij dit al eerder is gedaan).
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Poppen

Bericht door MiereManneke »

Ik zal proberen wilde poppen te zoeken en dat te testen. Ik heb toch genoeg gynes gevangen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Poppen

Bericht door DamonGG »

MiereManneke open dan een form op het projecten gedeelte dan volg ik :P
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Poppen

Bericht door antsutopia »

Je L. niger kan je gewoon poppen van F. fusca geven ik heb dit ook al een paar keer gedaan zonder problemen. Als jullie me kanaal op YouTube volgen dan kunnen jullie het binnen kort zien. Ik heb dit namelijk een week terug gedaan en verwacht dat ze komende week uitkomen.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Poppen

Bericht door pjpj001 »

De poppen geven gaat natuurlijk wel, maar wat als de poppen uitkomen.. ik denk niet dat dat echt goed gaat lopen.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Poppen

Bericht door ameiseman »

Ik meen me te herinneren dat je kan boosten met poppen binnen hetzelfde geslacht. Lasius sp. dus met Lasius sp., maar niet met Formica sp.

Ben benieuwd of de video van RayAnt het tegendeel gaat bewijzen
Plaats reactie