vleugels van de mier

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

vleugels van de mier

Bericht door robbygey »

hoelang duurt het eigenlijk als je een gevleugelde gyne vangt voor ze haar vleugels verliest? ik heb een gevleugelde gevangen maar ben niet zeker of ze bevrucht is en als dat wel is dan heeft ze haar vleugels nog... iemand raad?

alvast bedankt mensen!
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: vleugels van de mier

Bericht door ianvlug »

de gevleugelde zijn niet bevrucht dus kunnen ook geen kolonie starten of je het een drone gevangen (mannetje)
een vrouw die bevrucht is zal direct na het landen haar vleugels afwerpen dus als ze der vleugels nog heeft betekent het dat ze nog niet heeft kunnen paren.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Mattijncr
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 februari 2017
Gender:
Leeftijd: 22

Re: vleugels van de mier

Bericht door Mattijncr »

Wat ianvlug zegt is niet helemaal waar, meestal werpen ze na het bevruchten hun vleugels af maar er zijn genoeg gynes die dat pas later doen of zelfs helemaal niet. Er is de wel een kans dat, als het ook echt een gyne is, bevrucht is.
Ant86
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: Leiden
Gender:

Re: vleugels van de mier

Bericht door Ant86 »

Ik sluit mij toch aan bij wat Ianvlug zegt. De kans dat ze bevrucht is en nog steeds haar vleugels heeft is minimaal. Er zijn altijd wel uitzonderingen, maar de kans hierop is erg klein. Je kan het natuurlijk gewoon proberen, het kost je niks. Mocht ze toch bevrucht zijn laat het ons dan weten.
2x Messor barbarus
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: vleugels van de mier

Bericht door Blue »

Meestal verwijderd een gyne vrijwel gelijk haar vleugels na het paren. Ze doet dit vooral omdat het handig is, bij het grafen in de grond zullen ze namelijk erg in de weg zitten en andere dieren kunnen ze makkelijk bij de vleugels vast pakken ook andere mierensoorten zoals Lasius umbratus. In sommige gevallen zal de gyne haar vleugels niet verwijderen. Ik weet niet precies waarom maar het gebeurt dus ook niet vaak.
Plaats reactie