Parasitaire Lasius Gynes

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 juli 2017
Gender:

Parasitaire Lasius Gynes

Bericht door Vincent »

Hallo,

Deze middag heb ik zes Lasius gynes gevangen. Ze zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit, alleen hebben ze verschillende tinten bruine, zwart en er is er zelfs eentje roodbruin met een rode onderkant. Aan de bouw kan ik zien dat ze parasitair zijn, maar ik weet niet zo goed welke soorten het zouden kunnen zijn. Ik dacht zelf Lasius umbratus, en misschien 1 fuliginosus.

Nu wil ik kolonies beginnen met deze gynes, maar ik vraag toch maar even raad op het forum...
Ik dacht er zelf aan om niger poppen te gaan stelen van nesten uit de buurt, aangezien dat goed heeft gewerkt voor mijn Formica sanguinea gyne (Maar dan met F. fusca poppen natuurlijk). Maar omdat dit natuurlijk een ander geslacht is, weet ik niet zeker of dit wel werkt.

Heeft iemand ervaring met het grootbrengen van parasitaire Lasius soorten? Kunnen jullie mij vertellen wat wel en niet werkt?

Alvast bedankt!
Vincent
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 juli 2017
Gender:

Re: Parasitaire Lasius Gynes

Bericht door Vincent »

Oh en ik wilde ook nog vragen:
Hoe lang duurt het voordat de gynes vanzelf doodgaan?(Hoe lang heb ik om iets voor ze te verzinnen)
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Parasitaire Lasius Gynes

Bericht door DJRGEN »

Als je de gynes alvast ik de koelkast zet heb je iets langer zoektijd om je poppen te vinden, een datum hoelang de gynes zullen leven in de koelkast durf ik er niet bij vermelden.
Dit had ik ook toegepast bij mijn sanguinea.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Parasitaire Lasius Gynes

Bericht door miel »

Parasitaire Lasius gynes openen geen poppen. Je kunt beter veel poppen met een twintigtal werksters in een bakje doen. Daar leg je het verduisterde buisje met de gyne in.
Plaats reactie