Oecophylla reproductieve kasten

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
AntEggs
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door AntEggs »

Ik vroeg me af of iemand die een Oecophylla kolonie heeft, het lukt om de kolonie ook de reproductieve casten (de gevleugelde virgin queens en males dus) te laten produceren. Ik zou ze graag geproduceerd zien in mijn Oecophylla smaragdina kolonie. Heeft iemand ervaring en tips?

Klimaat zal zeker een factor zijn, verandering in relatieve vochtigheid en temperatuur.
De grootte van de kolonie (het aantal werkers) speelt ook mee. Als een kolonie zwaar gedecimeerd geraakt, komen ze opnieuw in een groeifase terecht las ik in The Ants van Holldobler en Wilson. In zo'n groeifase produceren ze geen reproductieve kasten.
En de leeftijd van de koningin. Bij Oecophylla longinoda zou het tot 2 jaar na colony founding door een nieuwe koningin kunnen duren voordat de kolonie reproductieve kasten produceerd.

Gelukkig weet ik dat mijn kolonie in het wild wel al de repoductieve kasten produceerde (ik heb ze nog maar net, en in het wild is februari/maart het begin van de periode van het produceren van reproductieve kasten). Mijn kolonie telt om en bij de 12000 mieren (60 test buisjes met elk ongeveer 200 mieren; minor en major workers).

Misschien lukt het iemand bij andere soorten. Hoe het iemand lukt bij andere soorten kan zeer inspirerend werken.

Ik hoop dat jullie me goeie tips kunnen geven. Dank bij voorbaat!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door Mika »

Welkom op het forum.

Is er een speciale reden dat je wevermieren wilde houden? Heb je soms vogels of zo? Heb je ervaring met het houden van mieren in het algemeen?
Kan je een foto posten van je opstelling?
DUCKDUCKGO!
AntEggs
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door AntEggs »

Het is uiteindelijk voor onderzoek bestemd: het zijn voornamelijk de grote larven en poppen van de queen caste die begeert zijn in Thailand en Laos als humaan voedsel (meest populaire eetbare insect). In zijn geheel kijk ik naar de weerstand van een wevermierenkolonie tegen regelmatige verstoring en het verzamelen van larven en poppen (ook larven en poppen die werkers worden, verzameld men en worden gebruikt als voedsel, in Laos ten minste). Dit vergt ook laboratorium werk en daar heb ik laboratorium kolonies voor nodig die de reproductieve kasten produceren.

Ik zou ondersteuning krijgen van een student met veel ervaring in het houden van mieren, maar dat gaat jammer genoeg niet door.

Ik heb zelf nagenoeg geen ervaring. De voorbije maanden had ik een groot fragment van een kolonie in het lab (zonder koningin), en dat ging goed. Gedrag was normaal, honing water en krekels die ik gaf werden prima gebruikt. Dit fragment heb ik vervangen door een nieuw fragment (komt van een andere kolonie af), wel met een koningin. Ik verblijf in Laos en heb gisteren trouwens een tweede lab kolonie opgestart. Ik ga zelf het bos in op zoek naar een koningin. Beide koninginnen leggen al opnieuw eitjes. Ik hoop dat deze fragmenten, die in het bos de reproductieve kasten nu produceren (dat deden ze, daar heb ik op gelet), ze dat ook doen binnenshuis. Ik hoop via dit forum tips te krijgen zodat ik als ik iets moet aanpassen dat ook snel kan doen. Kwestie van goed voorbereidt zijn en alternatieven bedenken op voorhand. Ik volg deze fragmenten nu op, misschien worden er reproductieve kasten geproduceerd zonder enige aanpassingen.

Mijn opzet heb ik van Holldobler en Wilson, dat hier op het forum ook besproken is. Ik gebruik lab stands en test buizen (15 x 2.20 cm) en zorg voor een foraging arena. Ik zal nog foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door Mika »

Het lijkt me interessant: om welke reden doe je dit onderzoek?

Ik zal enkele links voor je zoeken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door Mika »

DUCKDUCKGO!
AntEggs
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door AntEggs »

Ik heb die info inderdaad al, maar bedankt voor het opzoeken.

Ik heb foto's bijgevoegd van mijn opstelling van 1 kolonie als voorbeeld, kwaliteit is echter niet zo goed. Deze kolonie zit momenteel in 3 test buis bomen (test buizen van 15 cm lang, 2.2 cm diameter). De lab stands staan op omgekeerde kleine plastic potjes in een aluminium schaal waar ik water in gedaan heb. De kleine plastic potjes zorgen er voor dat de metalen basis van de lab stand niet in het water staat aangezien die kan roesten. De 3 bomen zijn met elkaar verbonden door bamboe. Een langer stuk bamboe verbindt de test buis bomen met een grote plastic doos, om meer ruimte te creeren als foraging arena.
De kamer is verlicht met een TL lamp (12 uur dag, 12 uur nacht).

De zwarte strip aan de binnenkant van de doos is rubber dat vastgeplakt is met zeer sneldrogende lijm (de lijm en de rubber lijken geen probleem voor de mieren). Deze rubberen strip smeer ik met mijn vingers in met een droog poeder (tapioca starch, of rijst poeder). De mieren hebben hierdoor geen houvast. De mieren in de doos 'speuren' die rand regelmatig af (grens van territorium), ze raken de onderste zijde van de rubberen strip dan met hun poten. Bij elke 'stap' op de rubberen strip wordt dus een beetje poeder verwijderd. Ongeveer elke 3 dagen breng ik extra poeder aan, anders hebben ze een doorgang gecreerd (een keer had ik teveel mieren in een plastic doos en ze hadden snel een doorgang van 2 - 3 cm gemaakt op de rubberen strip). Ik gebruik geen fluon omdat het niet zou werken in de tropen, vochtigheid is hier te hoog. De rubberen strip is verder ook nodig omdat het poeder niet rechtstreeks aangebracht kan worden op de doos, het valt gelijk naar beneden. Ik denk deze doos te vervangen door extra aluminium schalen als foraging arena (dezelfde grootte als die op de fotos), met op deze schalen dus ook een rubberen rand aangebracht en verbonden met de rest van de kolonie met bamboe. Per test buis boom is 1 schaal misschien voldoende, anders zouden 2 wel moeten volstaan vermoed ik.


Bij elke test buis boom plaats ik een schaaltje met honing water (1 deel honing voor elke 3 delen water), ik doe er watten in zodat de mieren er overheen kunnen lopen en er niet in verdrinken. Levende of vers gedode krekels (Acheta spp.) geef ik ook (levenden worden precies verkozen). Ook in de doos plaats ik krekels en honing water. Als ik de doos ga vervangen met aluminium schalen, zal ik enkel in die schalen het voedsel aanbieden. Het honing water en de krekels worden elke 2 - 3 dagen ververst (krekels die de mieren niet meegenomen hebben naar een test buis worden dus ook verwijderd).


In de doos ligt veel afval van de mieren, dat ruim ik ook weg (momenteel liggen er nog oude bladeren in van hun nest, en stukjes zijde). De water barriere wordt ook snel vuil, dit wordt elke 2 - 3 dagen schoon gemaakt.

Een foto van een koningin heb ik ook toegevoegd. Een koningin in een test buis fotograferen lukte niet. Deze foto heb ik genomen na ze in het bos gevonden te hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door Mika »

Bedankt voor de foto's! Ik heb nog nooit een foto gezien van een fysogastrische Oecophylla gyne.

Afgaand op je info zou ik dan enkel levende dieren geven: misschien je denken aan bepaalde kakkerlakken, omdat deze minder overlast geven dan krekels.

Je kan eventueel je buisjes opstellen, met de opening iets naar beneden, zodat het watje altijd vochtig blijft, zelfs met een minimale hoeveelheid water.

Is je gyne sterk vermagerd sinds je ze gevangen hebt? In dat geval heb je te weinig werksters meegegeven, of geef je te weinig eten.

Het is onze ervaring dat mieren veel liever suikerwater drinken dan honingwater. Honing lost ook veel minder gemakkelijk op. Bij het onderdeel over voedsel kan je info vinden over mijn honingdauwsurrogaat, dat bij praktisch alle soroten nog beter wordt aangenomen (en vollediger is).

Bij afrikaanse soorten zou het dieet een invloed hebben op de ontwikkeling van majors: meer insecten, meer majors.

Wat ik in de vorige links niet heb teruggevonden was de invloed van het seizoen op de productie van gynes: ik dacht dat ze dat vooral deden in het droge seizoen, in plaats van werksters.
DUCKDUCKGO!
AntEggs
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door AntEggs »

Elk van mijn 4 kolonies, met elk 1 koningin, hebben er een zoals deze. Vorig jaar heb ik in het bos koninginnen gezien met een veel kleiner gaster en een hel groene kleur met een beetje geel. Deze kolonies produceerden nog geen reproductive forms. Dus het lijkt me dat met het ouder worden, de gaster van de koningin groter wordt en ze (weer) van kleur veranderd. Virgin queens die nog in hun nest van oorsprong zitten zijn gelig van kleur, krijgen dan een hel groene kleur (mimicry ongetwijfeld), en met ouder worden veranderd de koningin blijkbaar nogmaals van kleur, naar rood met wat geel.

Ik zal me aan levende dieren houden. Krekels worden hier gekweekt en zijn dus makkelijk aan te komen. Productie is ook jaar rond.

Goeie tip over de positie van de buisjes. Ik heb het al aangepast.

De gynes lijken me niet vermagerd.

Ik warm de honing op een zacht vuurtje iets op, enkel om de stroperigheid niet meer te hebben. Dan haal ik de pot van het vuur en voeg water toe. Lukt goed. Ik maak telkens 1.5 L en hou die dan in de koelkast. Het mengsel blijft best goed. Ik kijk zeker de info over je honingdauwsurrogaat na.

Klopt dat gynes enkel in de droge periode voorkomen. Die periode is net begonnen hier in Laos. De trigger tot productie van reproductive forms is jammer genoeg niet goed gekend. Het is dan waarschijnlijk een mengeling van een boel factoren. Het lijkt erop dat water/vochtigheid een grote rol speelt. De locals hier zeggen me dat de grote larven veel eerder in deze periode van het jaar te vinden zijn in zones vlakbij water (rivier, stroom, kanaal, geirrigeerde rijst velden, ...). Ik heb tot nu toe mijn koninginnen in drogere zones verzameld en daar zie ik enkel early instars van de grote larven (ter volledigheid: bij sommige helemaal niets; maar die kolonies kunnen dan ook weer te jong zijn). Frappant is dat ik vandaag gaan kijken ben vlakbij de rivier van het dorp waar ik het bos in ga en veel meer en verder gevorderde grote larven zag, zelfs virgin queens! Nu al. Volgens locals moeten de larven die virgin queens worden, en dus veel groter zijn dan andere larven, veel water drinken om groot te worden. Locals verwachten in de periode februari/maart enkele stevige regenbuien, ook al is het droogseizoen. Vorig jaar was dat inderdaad zo, begin maart (en toen vonden we ook meer grote larven bij zones met water voordat de regen viel). Volgens de locals zullen na enkele regenbuien veel grote larven te vinden zijn, en overal dus ook in drogere zones in hun dorp. Dit lijkt ook te kloppen.

Ik heb dus naast de water barriere (die echter vuil wordt), en het water in de test buizen (waar mieren ook van lijken te drinken), extra schaaltjes met water neergezet. Misschien moet ik een soort van waterverstuiver gebruiken om meer vocht de kamer in te brengen? Soort van simulatie van regen?

Trouwens over die koningin, volgens de locals hier kan ze nog groter worden. Als ik er een grotere vind, plaats ik gelijk een foto.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door Mika »

Gynes tot 3.5 cm, met een enorme fysogastrie, dacht ik me te herinneren.

Ik had vroeger een artikel over afrikaanse wevers, uit de jaren 50, waarin er tekeningen stonden.
DUCKDUCKGO!
AntEggs
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door AntEggs »

Dat is Way M.J. (1954) Studies of the life history and ecology of the ant Oecophylla longinoda Latreille.

Ik heb de tekening toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door Mika »

Bedankt om de tekening te posten! Ik had enkel een hard copy. Ik weet niet hoe het zit met copyrights van artikels van 64 jaar geleden... 8-)
DUCKDUCKGO!
AntEggs
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door AntEggs »

Ik moet voorzichtig zijn met copyrights inderdaad.

Ik heb de posts over het honingdauwsurrogaat nog eens nagelezen. Ik gebuik honingwater voornamelijk uit gemak en het wordt in wetenscahppelijke studies ook vaak gebruikt. Het is zeker verstandig om een meer optimaal dieet te gebruiken.

Om aan glucose te geraken hier in Laos wordt misschien moeilijk, voorlopig enkel Thaise bedrijven gevonden die enkel in grote hoeveelheden aanbieden (25 kg of meer). Gewone suiker blijkt uit de info van Floris minder geprefereerd (en wordt misschien trager en moeilijker verwerkt door mieren), maar dat kan ik eventueel toch als alternatief voor glucose nemen.

Voor amino zuren heb ik het volgende gevonden: http://thailandhealthshop.com/#ecwid:ca ... ct=2958948. De samenstelling is anders dan bij Aminobolan (http://www.sportfoodshop.be/artikel.php ... oep_id=190) maar daar moet ik me misschien niet teveel zorgen om maken? In ieder geval eerst testen voordat ik het aan alle mieren geef.

Ik las dat esdoornsiroop vervangen kan worden door honing, dus dat vormt geen probleem.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door Floris »

Het is (bij ons) onbekend welke aminozuren mieren in welke hoeveelheden nodig hebben. Over het verschil in samenstelling van de sporteiwitten hoef je je inderdaad geen zorgen te maken. Ik zie op de site dat het supplement vloeibaar is, dat is wel belangrijk.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door Phantom »

Ik zie staat "Contains milk from whey protein isolate". Ik weet niet wat ze met melk bedoelen, maar als het gaat om een suspensie van wei-eiwitten in water, dan is het niet bruikbaar voor de meeste mierensoorten. Mika citerende: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 617#p35617
Mika schreef:Ik heb dergelijke producten geprobeerd: die eiwitten zijn gedenatureerd en lossen niet op. De mieren slagen erin om 'ernaast te drinken'. In de drinkbakjes vond ik dat poeder gewoon terug, terwijl al het vocht opgedronken was.
AntEggs
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Oecophylla reproductieve kasten

Bericht door AntEggs »

Bedankt Phantom om me te wijzen op de melk. Ik vind hier in de regio niks zonder zo'n melk en/of zonder andere toevoegingen zoals artificiele smaakmakers of kleuren. Betrouw ik niet. Mijn ouders zijn hier net op vakantie geweest en zij hebben Aminobolan meegenomen voor me (scheelt een boel in verzendkosten).

Excuses dat het zo lang geleden is sinds mijn laatste bericht!!

Redelijk goed nieuws over mijn grootste kolonie (zeer ruwe schatting, tussen 8000 en 10 000 werkers - majors en minors samen, de ratio is meer onzeker).
Deze heb ik binnengehaald op 6 maart, nu dus een maand geleden. De kolonie telde meer werkers, maar een deel is ontsnapt. Deze kolonie had veel grote larven in het bos, en ik had veel grote larven meegenomen naar mijn huis. Maar meer dan waarschijnlijk omdat ik de buisjes niet direct met zilver papier bedekte, zijn de grote larven gestorven in de eerste 2 weken (ik zag sommige resten aan de wanden van de test buizen plakken). In de eerste week heb ik echter veel nestmateriaal in de doos laten liggen waar de mieren nog veel gebruik van maakten. Deze doos verbond ik met een bamboo tak naar de test buizen.

Op vrijdag 23 maart echter een virgin queen in deze kolonie gevonden. Ik kijk regelmatig in de buisjes, maar nooit een grote larve gezien. Op maandag 26 maart zag ik een tweede virgin queen, en ook een enkele grote larve. Op dinsdag kon ik de larve niet terugvinden, op woensdag weer wel. Een larve is soms niet te zien doordat werkers ze helemaal bedekken, lijkt me.

Slechts 2 volwassen virgin queens en 1 enkele grote larve te zien tot op vandaag. Hebben deze de verplaatsing naar mijn huis als enigen overleefd? Of is het nieuwe productie? Dat laatste lijkt me sterk, omdat het slecht 3 weken betreft en 3 individuen (tenzij er meer verborgen zijn uiteraard), maar ik kan fout zijn. Vreemd blijft: slechts een zeer klein aantal virgin queens. Deze kolonie heeft ook een boel mannetjes trouwens. Pas nadat ik de virgin queens zag, heb ik Aminobolan kunnen aanbieden. Tot dan leefden ze op honingwater, krekels, en stukjes vis en vlees (kip, varkensvlees). Het klimaat in de kamer volgt het klimaat buiten, fluctuaties van temperatuur en relatieve vochtigheid zijn minder sterk.

Twee kleine kolonies van slechts enkele honderden mieren produceren verscheidene mannentjes, geen virgin queens. Deze mannetjes verlaten de buisjes soms en lopen op de buitenkant van de buisjes rond. Werkers doen geen moeite hen tegen te houden. De koninginen van al de kolonies leven, maar zijn iets vermagerd en hun kleur is wat donkerder. Ik geef ze meer voedsel dan voorheen. De kolonies aten echter nooit alles op wat ik gaf.

Ik ga proberen een veel grotere kolonie op te starten volgende week. Kijken wat dat gaat geven.
Plaats reactie