Luchtbel als transportmiddel

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Luchtbel als transportmiddel

Bericht door Westdijk »

Kunnen deze mieren zwemmen? Het was een achteloos gestelde vraag die me even deed fronzen, voor ik het hoofd schudde. Een nachtmerrieachtig scenario van een onder water gelopen formicarium drong zich al bij me op :shock: , maar ik blijk over te veel fantasie te beschikken, want het was iets op een veel kleinere schaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om vervolgens te worden geconfronteerd met een feit waar ik eerlijk gezegd ook geen goed raad mee wist. Er bevonden zich twee werksters in het transparante deel van het drinkautomaat. De uitstulping waar het water in stond is voorzien van watten om verdrinking van de mieren te voorkomen. Alleen blijken de werksters bezig te zijn geweest om rechtstreeks bij het water te komen.
Voor ik deze vraag uit kon zetten op het forum kwam een collega al met een verklaring. Hij is beter bekend met de werking van het drinkautomaat dan ik, maar de mieren zijn er blijkbaar in gezogen toen zich beneden luchtbellen vormden en deze naar de oppervlakte schoten. Een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn! :lol:
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Luchtbel als transportmiddel

Bericht door Kegge »

:shock: ... oh wow.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Luchtbel als transportmiddel

Bericht door Benno »

Daar moest ik toch even om gniffelen ja. Das wel heel bizar en niet iets wat je verwacht.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Luchtbel als transportmiddel

Bericht door Mika »

Er zijn verschillende soorten mieren die kunnen drijven en sturen. Camponotus vagus bleek daar onverwacht eerder goed in te zijn.

Er bestaan ook echt duikende en zwemmende mieren, onder andere diegene die nesten maken in overstromingsgebieden, en die leven van insecten in vleesetende planten. Soorten...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mika

Bericht door Westdijk »

Mika schreef:...en die leven van insecten in vleesetende planten.
Daar heb ik weleens een documentaire over gezien. Heel interessant.

Alleen ging het in mijn geval om de bekende Lasius niger. Tot zover mijn ervaringen reiken is het geen soort die vrijwillig de nattigheid opzoekt. Ik stond dan ook verrast te kijken naar het drinkautomaat, waar in twee werksters rond liepen. De rest heb ik al uitgelegd in mijn eerste post.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Luchtbel als transportmiddel

Bericht door Mika »

Ik weet het wel, maar soms borrelen er ook wel eens gedachten in me op als ik een topic lees, en dan schrijf ik een beetje daarover... :)
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie