Formica sanguinea

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Formica sanguinea

Bericht door timdgd »

Hallo iedereen,
Aangezien het niet super lang meer duurt tot de lente heb ik besloten er alvast over te beginnen.
Ik zit al een tijd te denken over welke soort ik erbij wil vangen voor volgend jaar. En nu wil ik heel graag een bosmierensoort, dus zat ik te denken aan Formica sanguinea. Ik heb al gelezen ergens anders op dit forum dat als je eenmaal een begin hebt dat deze soort dan ongeveer even makkelijk is als Formica fusca. Maar dat is dus het probleem :!: . Ik weet niet goed waar ik een gyne van dit soort kan vinden! En als ik er een heb, hoe moet ik deze dan invoegen bij slaven? Of moet ik haar gewoon broed geven van Formica fusca?
Ook zou ik het fijn vinden als ik wat tips krijg over deze soort van ervaren leden.
Of misschien raden jullie deze soort wel af en als dit het geval is zou ik graag willen weten welke soort jullie mij dan aan raden om dit jaar te vagen?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Tim
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

Je kan dit soort beter bestellen via internet.

De meeste bosmieren zijn beschermd en de koninginnen zijn alleen te onderscheiden als je de verschillen heel goed weet en eventueel ook spullen bij je hebt om ze goed te kunnen determineren.
Dus voor je het weet heb je een verkeerde koningin in huis die beschermd is en tevens strafbaar is om te houden.
Volgens mij kan je ze wel bestellen bij Antstore.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Formica sanguinea

Bericht door timdgd »

oké ik zal eens kijken ;) .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

timdgd schreef:oké ik zal eens kijken ;) .
Ik heb ze toen bij kalytta gekocht,32 euro met verzendingkosten.Ze lopen niet meteen weg zoals formica fusca maar gaan meteen in de aanval.Tijdens de zomer kan je ze fusca poppen geven ( slaven ) maar ze kunnen ook zonder.Ik vind het een prachtige soort.succes!
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Formica sanguinea

Bericht door timdgd »

Maar het zijn wel afhankelijke koloniestichters toch?
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

timdgd schreef:Maar het zijn wel afhankelijke koloniestichters toch?
De gyne alleen heeft formica slaven nodig om haar broed te kunnen verzorgen,als de kolonie groter is kunnen ze zonder slaven.Ik heb in de natuur meermaals raids gezien dat ze formica fusca nesten leeg roven,leuk om te zien.Tot nu toe heb ik nog nooit bruidsvluchten gezien,of een gyne kunnen vangen.Ik dacht dat mika eens een nest had uitgegraven,kan ook een ander forumlid geweest zijn.
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Formica sanguinea

Bericht door buldog »

DVD ik heb eens gelezen dat de slaven na verloop van tijd tegen de sanguinea kan keren en er gevechten onstaan?32 euro vind ik toch veel geld.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sanguinea

Bericht door GvG »

Ja, ze hebben slaven nodig om de kolonie te stichten. Dat kunnen ze niet op eigen kracht. Je moet erg veel geluk hebben om ze te vinden, ik heb zelf nog nooit een gyne van deze soort gevangen. Het kán wel, een ander forumld had laatst flink wat gynes gevangen. Het is, zoals dvd al aangaf, lastig om het verschil te zien met andere, vaak beschermde, soorten. Ook is het veel meer werk als je eenmaal een gyne hebt gevangen, omdat ze dus slaven nodig heeft. Dat is inderdaad niet aan te raden voor een beginner.

Misschien kan je op zoek gaan naar een Myrmica rubra kolonie. Die zitten vaak in of onder stukken dood hout, in het bos. Vaak op de rand van een open plek. Ze hebben vaak meerdere gynes in een kolonie. Als je dan zo'n stuk hout omdraait kun je een of meerdere gynes en werksters en broed vangen.

Deze vragen kun je trouwens beter bij de beginnersvragen stellen. Je hebt hem nu geplaatst bij de caresheets, dat zijn een soort handleidingen.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Formica sanguinea

Bericht door timdgd »

Ja klopt, ik zat nog te twijfel en over het onderwerp.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

buldog schreef:DVD ik heb eens gelezen dat de slaven na verloop van tijd tegen de sanguinea kan keren en er gevechten onstaan?32 euro vind ik toch veel geld.
Dat weet ik niet,het kan wel.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Formica sanguinea

Bericht door timdgd »

Ik denk dat ik deze lente gewoon een stuk of 5 gynes van Myrmica rubra ga vangen. deze soort lijkt me ook wel leuk om te houden :D .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Veel van mijn posts van oudere fora zijn verloren gegaan...

Voor zij die frans kunnen, of een vertaler hebben

Mijn kolonie was al redelijk groot bij het opgraven, en was op het einde zeker een 500 gram zwaar. Ik gaf ze bij periodes wel 10 kakkerlakken per dag, en 60ml suikerwater.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Formica sanguinea

Bericht door timdgd »

Soooo :o . Dat is wel echt heel vet, dat formicarium waar ze in zitten is op een plek gewoon helemaal zwart met oranje :lol: . En dat nieuwe formicarium is ook wel heel erg vet moet ik zegen :) .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Die kolonie is gevangen in 2005, en heb ik ze gehad tot 2009(?) of zo denk ik. Dat nieuwe nest was uiteindelijk niet goed geschikt voor een winterslaap, wegens moeilijk te bevochtigen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Formica sanguinea

Bericht door timdgd »

O, dat is jammer :( .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Plaats reactie