apart in winterslaap

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

apart in winterslaap

Bericht door dvd »

Wat ik me afvroeg,als je 2 of 3 proefbuisjes op een bakje hebt aangesloten en alle 3 buisjes zitten vol,kan je ze dan zo in winterslaap laten gaan?Ik bedoel,tijdens de winterslaap is de kolonie verdeeld over 3 buisjes,gaan ze elkaar nog herkennen tijdens het ontwaken?In een ander topic had ik het over dat mijn formica fusca hun eigen gynes aanvallen.
Ik dacht dat ze rond de 60 werksters waren,er zijn er veel meer.
Ik zou ze moeten laten verhuizen naar een nieuwe buitenwereld met 3 buisjes op aan gesloten,de 2 buisjes waar ze nu in zitten zitten vol.Er zitten veel werksters in de buitenwereld,ik weet niet als het met plaats gebrek heeft te maken of dat ze zo actief zijn,misschien actief door de warmte?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: apart in winterslaap

Bericht door GvG »

Ik denk dat het wel een risico is, maar dat het wel kan. Ik heb hetzelfde gedaan met een Formica fusca kolonie en dat gaf geen problemen.

Maar het zijn maar 60 werksters? Die passen makkelijk samen in 1 buisje. Als het er minder dan 100 zijn zou ik ze voor de winter naar 1 vers buisje (niet te klein) laten verhuizen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: apart in winterslaap

Bericht door dvd »

Ik schat rond de 100 werksters.Het probleem is dat ze hun afval in het 2de proefbuisje tegen het watje leggen.Ik heb meerdere keren het 2de buisje moeten verversen wegens schimmel.Het 1ste buisje is aangesloten op een stukje doorzichtige slang,de indruk die ik heb is dat er nog voldoende plaats is.Zou het kunnen dat ze hun afval tegen het watje aanleggen wegens te veel ruimte?In het eerste buisje heb ik dat probleem niet.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: apart in winterslaap

Bericht door RJ »

Dat zal zeker kunnen hier gebruiken ze hun 2de kamer dus als afval plaats!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: apart in winterslaap

Bericht door dvd »

Als ik het 2de buisje wegneem dan zitten er altijd zo een 2 gynes in de buitenwereld.
Sluit ik het 2de buisje terug aan gaan de gynes voor in het buisje zitten maar gooien ze het afval tegen het watje.
Plaats reactie