Hoe leg je deze hobby uit?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Samdw
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 april 2016

Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door Samdw »

Als ik mensen over deze hobby vertel snapt niemand waarom dit leuk is ahaha, verder vinden ze het best raar en apart dat je mieren in een ijsdoosje houd. Dus nu ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar wat mensen er in jullie omgeving er van vinden en hoe jullie deze hobby uitleggen aan mensen in jullie omgeving.
Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door miel »

Hoi,

Tja, waar de meeste mensen in de eerste instantie aan denken bij het de woorden "mieren houden", zijn die miertjes die je jampot leeg eten en je terras vernielen. De meeste mensen reageren de eerste keer dan ook verbaasd: "Huh, mieren!?" Had op school zo de bijnaam "mierenneuker". Niet dat ik me daar iets van aan trok: risico van het vak! Als ik ze er dan anthousiast over vertel, reageren de meeste wel geïnteresseerd. Had bijvoorbeeld een collega op mijn stage een Lasius niger volkje gegeven. Ook bestond 60% van mijn mondeling Duits vorig jaar uit (Nederlandse) vragen over mijn mierenhobby: de examinatoren waren compleet afgedwaald! :D


Dan mijn reactie op de vraag waarom deze hobby leuk is:

"Ik vind mieren houden leuk,omdat je het sociale gedrag van een mierenkolonie goed kan volgen en het een uitdaging is om een eigen verzorgde kolonie groot te brengen. Daarnaast is er van deze hobby nog weinig bekend: Soms is ons nog onduidelijk waarom mieren bepaald gedrag vertonen. Dit kan soms frustrerend zijn, omdat een kolonie soms dood gaat aan een onbekende oorzaak,maar dit maakt het ook weer leuk omdat er nog veel nieuws te ontdekken valt. Daarbij is deze hobby ook vrij uniek en ongewoon, wat hem voor mij juist, ondanks de soms negatieve reacties erop, extra leuk maakt."
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door Blue »

miel schreef:Hoi,

Had op school zo de bijnaam "mierenneuker". Niet dat ik me daar iets van aan trok: risico van het vak!
Haha, dat is zo ongelooflijk herkenbaar!
Samdw
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 april 2016

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door Samdw »

Leuk om te horen Miel!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door Floris »

Ik vergelijk het wel eens met het houden van vissen in een aquarium: minder mooi, maar veel interessanter om naar te kijken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door Other »

Ik sta op mijn werk en bij mijn vriendin nog steeds bekend als "mierenneuker"
Veel mensen vinden het raar, en weten alleen dat ze de tuin slopen, en eten stelen
Zoals miel al vertelde.

Zodra ik mensen mijn mieren kolonies laat zien, vooral als ik de grotere soorten laat zien.
Vinden ze het wel leuk, en vragen ze een beetje door.
Als ik ze dan dingen vertel die de meeste mensen niet weten, word het interessanter.
Je kan vertellen over dat mieren doen aan landbouw, veeteelt, infrastructuur, ze hebben een plaats waar ze hun behoefte doen. En ze ruimen zelfs hun doden op. Er zijn maar weinig, insecten of diersoorten die dat doen hoor.

En als je eenmaal wat ouder word, dan maakt het ook allemaal niet zoveel meer uit wat mensen denken.
Bij bruidsvluchten zit ik op mijn knietjes op de stoep, en kijken de buren me wat vreemd aan.. Ach.. :roll:

En het is goed om te weten dat er op het forum nog meer van die mafkezen zoals ons zitten! haha :lol:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door Antquetra »

Lol ik begin net .met de hobby, maar tot nu toe geen negatieve (hoogstens verbaasde) reacties ontvangen. Zodra je wat close-up foto's laat zien en de voordelen tegenover andere huisdieren verteld. Is het al snel leuk.

Voordelen:
Goedkoop in aanschaf
Geluidloos
Weinig onderhoud
Geen training nodig
Kunnen relatief lang alleen zijn
En zo meer :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door dvd »

Heel herkenbaar ahaha.Mijn vrouw verklaard me nu nog altijd voor gek :D
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door KoenTheAnt »

ik heb over het algemeen wel leuke reacties gehad. in het beginnen inderdaad ff de "huh mieren?" reactie, maar daarna volgt intresse :) maargoed, ben dan ook geen 14 meer, en ik begrijp heel goed dat het men op die leeftijd wat vervelender is met dat soort "rare" dingen :P
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Samdw
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 april 2016

Re: Hoe leg je deze hobby uit?

Bericht door Samdw »

Hahaha leuk om te horen allemaal!
Plaats reactie