Nectarplanten voor mieren

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Nectarplanten voor mieren

Bericht door Westdijk »

Ik ben op zoek naar nectarplanten die geschikt zijn om in een terrarium gehouden te worden en makkelijk te verkrijgen zijn, in bijvoorbeeld een tuincentrum. Een hulpvaardig persoon heeft mijn aandacht eerder gevestigd op: Euphorbia amygdaloides, Diamorpha smallii en Paronychia pulvinata.
Tijdens mijn zoektocht op het internet naar planten die exotische mieren van voedsel kunnen voorzien kwam ik zelf tot mijn teleurstelling niet verder dan de Passiflora helleri en andere hiervan afgeleide soorten. Ik had eerlijk gezegd een lange lijst van mogelijkheden verwacht waar ik met moeite uit kan kiezen, maar misschien gebruik in de verkeerde zoektermen. Kan iemand me hier verder helpen?
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Nectarplanten voor mieren

Bericht door Hessel »

Ik zou niet weten hoe de plant heet, maar bij mij op het schoolplein toen ik nog jonger was groeide er altijd een klimplant. Deze klimplant had paarse bloemetjes die vol met nectar zaten en die wij altijd leegzogen. Mischien is deze plant een idee? Ik zie hem best vaak.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nectarplanten voor mieren

Bericht door GvG »

Wat gebruik je als zoektermen? Planten die mieren willen lokken hebben vaak nectarklieren die buiten de bloemen liggen. Dat noemen we extraflorale nectaria/nectariën (extrafloral nectaria/nectaries in het Engels). Misschien dat dat je wat verder brengt?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hessel en GvG

Bericht door Westdijk »

Hessel, ik zocht eigenlijk iets tropisch, maar nu maak je mij wel nieuwsgierig. Kan je er een foto van plaatsen?

Ik gebruikte zoektermen waarin nectarplanten, mieren, terrarium en tuincentrum in voor kwam, GvG, soms in andere bewoordingen en dit in verschillende talen. Al snel liet ik het tuincentrum achterwege. Daarna splitste ik de termen in nectarplanten en mieren en nectarplanten en terrarium, met de gedachte om later de lijsten naast elkaar te leggen om te bekijken wat met elkaar overeen kwam en waar ik nog nader naar moest zoeken. Ook nu weer in verschillende bewoordingen en talen. Het leverde mij weinig bruikbaars op. Nu komen jullie met termen aan die mij onbekend waren, maar wel resultaat opleveren. Ik zeg bewust jullie, want iemand anders kwam met de zoekterm: ant pollinated plants.

Bedankt Hessel en GvG voor het meedenken en aanreiken van informatie waarmee ik verder kan zoeken.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Nectarplanten voor mieren

Bericht door Sneeuwuil »

Phalaenopsis ligt voor de hand. Deze produceren nectar specifiek om mieren aan te trekken en kunnen wel tegen een stootje. Misschien dat wat in de handel verkijgbaar is, is behandeld met insecticiden. Dat is wel een punt maar geldt voor alle planten lijkt me.

Je kunt ook op bijvoorbeeld vlinderplanten zoeken. Die zullen ook wel nectar produceren.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Nectarplanten voor mieren

Bericht door Antquetra »

Ik heb bijzonder weinig verstand van planten, maar waarom zou Lavendel niet werken? Deze trekken tenslotte hommels, koolwitjes en kolibrievlinders aan. Wellicht kan het zijn dat de nectar te diep ligt voor mieren :roll:
Vwb het houden in een terrarium is deze plant volgens diverse sites wel geschikt :)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Sneeuwuil & Antquetra

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor het meedenken en jullie inbreng, Sneeuwuil en Antquetra. Ik voeg de namen toe om me op een later moment er meer in te verdiepen.

Momenteel worstel ik een beetje met de termen die ik allemaal tegen kom en helaas ook nog door elkaar haal om aan meer namen te komen. Ik had het me iets eenvoudiger voorgesteld met zoveel informatie reeds op het internet, maar daarom ben ik ook blij met jullie bijdragen. Mochten jullie op meer namen stuiten of te binnen schieten, dan verneem ik het graag.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Nectarplanten voor mieren

Bericht door salamalfayed »

Westelijk, wellicht is dit nog leuk om even naar te kijken?
http://www.araflora.nl/c134_140/terrari ... _terrarium

Volgens mij zit er wel een speciale miersoort per plant (ooit eens gezien in de botanische tuin in Den Haag) maar wilde het je niet onthouden
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Nectarplanten voor mieren

Bericht door Other »

Zat op de site van Kalytta te kijken en toen zag ik ook wat plantjes voorbij komen.
"Type: Nectary plant"
Weet niet of je er wat aan heb: https://www.ants-kalytta.com/Plants.html
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: salamalfayed & Other

Bericht door Westdijk »

Dank jullie wel voor het meedenken.
Plaats reactie