proefbuisje

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

proefbuisje

Bericht door Venator »

Ik dacht eraan om een proefbuisje in het wild langs een nest te leggen.Zouden de mieren op termijn naar het buisje verhuizen?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: proefbuisje

Bericht door dvd »

Hier heb ik dus ook al aan gedacht.Het zou wel kunnen maar ik zie een grote kolonie niet in een klein proefbuisje passen :D
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: proefbuisje

Bericht door Manor »

Misschien kan je proberen het proefbuisje deels in te graven naast een nest, maar inderdaad mag het dan al niet een al te grote kolonie zijn :) Ik weet niet of dit al getest is maar als ik bijvoorbeeld een zak potgrond naast of op een nest zette, of gewoon een bloempot met potgrond, verhuisde de kolonie hier naartoe, of toch deels.

Zeker is het proberen waard lijkt me.
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: proefbuisje

Bericht door Mika »

Met een proefbuisje zal het nooit lukken: de omstandigheden zijn voor mieren veel beter te controleren in hun eigen nesten. Stel jezelf de vraag: ik leg een proefbuisje met een kolonie in de vrije natuur: zouden ze blijven zitten? Dat is dezelfde vraag. Zelfs voor Temnothorax lijkt me dat geen goed idee.

Ik heb het 1maal meegemaakt dat een kleine kolonie Lasius niger 3 weken bleef zitten in een geopend gipsnest, dat in op een terras stond, maar dat is een uitzondering.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: proefbuisje

Bericht door Mika »

Manor schreef:Misschien kan je proberen het proefbuisje deels in te graven naast een nest, maar inderdaad mag het dan al niet een al te grote kolonie zijn :) Ik weet niet of dit al getest is maar als ik bijvoorbeeld een zak potgrond naast of op een nest zette, of gewoon een bloempot met potgrond, verhuisde de kolonie hier naartoe, of toch deels.

Zeker is het proberen waard lijkt me.
Ik weet niet of het hier ook ergens op het forum staat: in de lente kan je nagenoeg een gehele, wilde kolonie Lasius niger laten verhuizen naar een grote bloempot met potgrond, die je boven het nest plaatst, met een plank of iets dergelijks langs het zuiden, zodat het niet te fel opwarmt gedurende de middag. Ik heb dat eens getest en redelijk gemakkelijk de fysogastrische gyne van een zeer grote kolonie gevangen. Ik heb de kolonie toen gevangen, na een drie of viertal weken. Dit werkt natuurlijk niet steeds.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie