Fysogastrisch

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Fysogastrisch

Bericht door dondiablo »

Hierbij mijn vraag: Waardoor wordt een gyne fysogastrisch, is dat merendeels door voeding(suikerwater, eiwitten etc.) of echt door de eitjes die ze in haar gaster heeft?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Fysogastrisch

Bericht door Gortello »

Ik dacht een combinatie van de 2. Als ze voeding heeft kan ze de eitjes klaar maken om uit haar gaster te komen dus vandaar dat ik dit vermoed.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Fysogastrisch

Bericht door ameiseman »

Volgens mij alleen door vloeistoffen. Ik heb gelezen dat ze geen eitjes bewaard in haar gaster, maar dat ze de eitjes, gelijk nadat ze gemaakt zijn, legt.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Fysogastrisch

Bericht door Nelis »

Idd volgens mij is het ook puur van de vloeistoffen.
Hetzelfde als met werksters, alleen leggen deze geen eitjes :lol:
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Fysogastrisch

Bericht door Martijn »

Werksters kunnen wel degelijk eitjes leggen. Deze zijn onvruchtbaar en worden meestal gebruikt als voeding voor de larfjes. Als ze opgroeien komen er mannetjes uit.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Fysogastrisch

Bericht door Gortello »

Martijn schreef:Werksters kunnen wel degelijk eitjes leggen. Deze zijn onvruchtbaar en worden meestal gebruikt als voeding voor de larfjes. Als ze opgroeien komen er mannetjes uit.
Dit is toch ook afhankelijk van de soort?
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Fysogastrisch

Bericht door vhakazar »

Verklarende woordenlijst:
Bij sommige mierensoorten kan het achterlijf door eten of eitjes zo groot worden, dat de rug- en buiksegmenten van het achterlijf uit elkaar gaan en je de vliezen er tussen kan zien. Dit zie je vaak als witte of lichte streepjes op het achterlijf.
Ik neem aan dat beide factoren een rol spelen. Als ik me niet vergis moeten eitjes nog een kleine weg afleggen naar "buiten". Ze gaan ondermeer via de spermatheek, waar ze bevrucht worden? Misschien krijgen ze ook hun definitieve vorm en "omhulsel" (bij gebrek aan betere term) bij het naar buiten gaan?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Fysogastrisch

Bericht door Martijn »

Gortello schreef:
Martijn schreef:Werksters kunnen wel degelijk eitjes leggen. Deze zijn onvruchtbaar en worden meestal gebruikt als voeding voor de larfjes. Als ze opgroeien komen er mannetjes uit.
Dit is toch ook afhankelijk van de soort?
Ik geloof dat elke soort over deze functie beschikt, ik ben er alleen niet zeker van.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Fysogastrisch

Bericht door Floris »

Dat is inderdaad afhankelijk van de soort.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gregglz
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 juli 2016
Gender:

Re: Fysogastrisch

Bericht door Gregglz »

Een beetje laat, maar kan iemand mij uitleggen leggen wat fysogastrie is?
Lasius niger 2016
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Fysogastrisch

Bericht door Manimaner »

Zie verklarende woordenlijst onder "Introductie mierenhobby".

"Fysogastrie: Bij bepaalde mierensoorten kan de inhoud van het achterlijf zo groot worden, dat de rug en buiksegmenten van het achterlijf uit elkaar wijken en je de vliezen ertussen kan zien. Dit kan gebeuren door voedsel in de krop, of door extreme activiteit van de gezwollen ovaria bij de koningin. Een extreem voorbeeld zijn honingpotmieren."
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Fysogastrisch

Bericht door Mika »

Bij een beginnende mierenkolonie wordt een gyne frequent fysogastrisch omdat ze het meeste voedsel krijgt, en dus een opslagvat is. Bij een actief eierleggende gyne zal het enkel gaan om eitjes in ontwikkeling in de ovaria. Een eitje onstaat als een enkele cel, en is inderdaad nog niet eens bevrucht als het 'volgroeid' is, op het einde van de ovaria. Voor zover ik weet is de fysogastrie bij deze eierleggende gynes enkel veroorzaakt door de eitjes en de ovaria, misschien ook een beetje door vetlichaampjes die mogelijk kunnen helpen met opslag van voedsel.

nb. Ter vergelijking: een bijen gyne legt dacht ik een 2000tal eitjes per dag, en die hoeft daarvoor niet eens fysogastrisch te zijn...
DUCKDUCKGO!
Gregglz
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 juli 2016
Gender:

Re: Fysogastrisch

Bericht door Gregglz »

Hmm bedankt, allebij mijn L. niger hebben dikke witte/halfdoorzichtige strepen op hun achterlijf, zou dat fysogastrie zijn? Dat komt waarschijnlijk door het kleine beetje honing wat ik ze gaf (ze waren erg klein/jong toen ik ze heb gevangen)
Lasius niger 2016
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fysogastrisch

Bericht door GvG »

Ja, die strepen zijn de vliezen tussen de segmenten. Als je die ziet spreken we van fysogastrie.
Gregglz
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 juli 2016
Gender:

Re: Fysogastrisch

Bericht door Gregglz »

dank
Lasius niger 2016
Plaats reactie