Hoe zit het met de bruidsvlucht in formicarium?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Hoe zit het met de bruidsvlucht in formicarium?

Bericht door PixellWarlord »

Mijn vraag is hoe zit het met de bruidsvlucht in een formicarium? want dan kunnen ze toch gewoon door heel je huis vliegen en dat wil je niet.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoe zit het met de bruidsvlucht in fromicarium?

Bericht door Blue »

Volgensmij (ik weet het niet zeker) denkt de kolonie door dat er een barriere is dat ze in een afgesloten ruimte zitten. En dat er dus geen ruimte is om uit te vliegen waardoor ze het niet doen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Hoe zit het met de bruidsvlucht in fromicarium?

Bericht door miel »

Blue schreef:Volgensmij (ik weet het niet zeker) denkt de kolonie door dat er een barriere is dat ze in een afgesloten ruimte zitten. En dat er dus geen ruimte is om uit te vliegen waardoor ze het niet doen.
Dat klopt niet:

Allereerst, worden de meeste kolonies in gevangenschap niet zo groot, dat ze geslachtsdieren kunnen aanmaken. Dit komt met name door dat larven van toekomstige geslachtsdieren erg veel voedsel vragen. Anders gezegd: De larven vragen veel energie van de werksters. Meestal hebben kolonies in gevangenschap niet genoeg voedsel tot hun beschikking om (veel) geslachtsdieren te produceren. Mochten er toch op kleine schaal geslachtsdieren worden geproduceerd, dan vliegen deze, mits de omstandigheden goed zijn, wel uit. Alleen kunnen ze meestal niet paren, omdat het paren vaak in de lucht gebeurt.

Je hoeft je dus geen zorgen ta maken over geslachtsdieren in huis, want dit aantal is meestal zeer beperkt.

Soms, wordt er dus wel uitgevlogen, bekijk dit filmpje van GvG maar eens:

GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe zit het met de bruidsvlucht in formicarium?

Bericht door GvG »

Goed gezegd Miel. Het gebeurt niet vaak dat een kolonie in gevangenschap (gevleugelde) geslachtsdieren voortbrengt. Het is bij mij wel eens gebeurd bij een Myrmica rubra. Deze kolonie heeft wel eens enkele gynes en een tiental mannetjes voortgebracht. Deze zijn echter nooit uitgevlogen.

De Temnothorax kolonie uit het filmpje hierboven heeft de geslachtsdieren niet in gevangenschap voortgebracht. Dit eikeltje (met daarin de kolonie) heb ik gevonden in het bos. Toen ik thuiskwam en het potje op mijn bureau zette begonnen ze plotseling uit te vliegen.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoe zit het met de bruidsvlucht in fromicarium?

Bericht door Blue »

miel schreef:
Dat klopt niet:

Allereerst, worden de meeste kolonies in gevangenschap niet zo groot, dat ze geslachtsdieren kunnen aanmaken. Dit komt met name door dat larven van toekomstige geslachtsdieren erg veel voedsel vragen. Anders gezegd: De larven vragen veel energie van de werksters. Meestal hebben kolonies in gevangenschap niet genoeg voedsel tot hun beschikking om (veel) geslachtsdieren te produceren. Mochten er toch op kleine schaal geslachtsdieren worden geproduceerd, dan vliegen deze, mits de omstandigheden goed zijn, wel uit. Alleen kunnen ze meestal niet paren, omdat het paren vaak in de lucht gebeurt.

Je hoeft je dus geen zorgen ta maken over geslachtsdieren in huis, want dit aantal is meestal zeer beperkt.
Bedankt voor de uitleg!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Hoe zit het met de bruidsvlucht in formicarium?

Bericht door miel »

GvG schreef:
De Temnothorax kolonie uit het filmpje hierboven heeft de geslachtsdieren niet in gevangenschap voortgebracht. Dit eikeltje (met daarin de kolonie) heb ik gevonden in het bos. Toen ik thuiskwam en het potje op mijn bureau zette begonnen ze plotseling uit te vliegen.
Ooh, ok. Lijkt me wel een grappig gezicht. Geslachtsdieren in een kolonie hebben ook wel weer iets natuurlijk. :D
Plaats reactie