Probleem: uitval Messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Probleem: uitval Messor barbarus

Bericht door DF »

Dag allemaal!
Ik heb een probleempje denk ik. Elke 3-4 dagen valt er wel een mier uit. Waar zou dit mee te maken kunnen hebben? Ze hebben een reageerbuis met vocht, een warmtematje, voldoende zaden (al zijn ze gewoon agressief als er een nieuwe lading ligt). Fruitvliegjes geef ik er elke dag 10 (kolonie is ongeveer 40 groot), deze worden allemaal aangenomen.
Verder hebben ze een beetje honingdauw.

Kortom: waar kan het aan liggen dat er zo regelmatig een mier uitvalt? Dat is niet normaal toch?

Mvg
Daan
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Probleem: uitval Messor Barbarus

Bericht door miel »

Messor barbarus is in het begin nog redelijk stressgevoelig. Ik zou ze dan ook eens een weekje(langer is beter) met rust laten, hier kun je toch niet veel aan doen.


Succes!

Groet, Miel
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Probleem: uitval Messor Barbarus

Bericht door Martijnk »

10 fruitvliegjes per dag? Heb je het hele buisje verwarmd of alleen een deel?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Probleem: uitval Messor Barbarus

Bericht door DF »

Dank! Gaan we is proberen!

Ja, dat is dus ook niet slim van me.. ik heb het buisje al open gezet. Ze zijn in no-time naar het gipsnest verhuist.

Kan dit kwaad? Ze lijken het goed te doen. Slepen enorme voorraden zaden naar binnen en verwerken ook grotere prooidieren voordat je kan knipperen met je ogen.

Zou het uitvallen van de mieren te maken kunnen hebben met het feit dat het buisje al open is?
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Probleem: uitval Messor Barbarus

Bericht door GvG »

Heb je de beginnershandleiding al gelezen? Daarin is te lezen dat het beter is om ze langer in een buisje te houden. Te vroeg naar een gipsnest verhuizen kan zeker een oorzaak zijn van sterfte.

Dat ze veel zaden en ander voedsel aannemen is niet altijd een indicatie dat het goed gaat met de kolonie. De hoeveelheid eitjes die gelegd worden en de ontwikkeling van het broed is belangrijker.

Edit: hoelang heb je ze nu? Kan je een foto plaatsen?
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Probleem: uitval Messor Barbarus

Bericht door DF »

Jazeker! Alleen te laat. Ik had het buisje al gekoppeld. In de handleiding van mierenboerderij stond dat het buisje slechts volstond voor de komende dagen.

Ik denk dat er ongeveer 20-35 aan broed ligt en ongeveer 40 eieren (grove schatting adh grootte van de bolletjes eieren)

Ik heb ze nu iets minder dan een jaar. Ze hebben lange tijd rust gehad, want ik had nog geen warmtematje. Deze heb ik sinds 2 weken geïnstalleerd. Sinds dien is de koningin eieren gaan leggen en slepen ze nu vrachten zaden, rijst, rupsen en fruitvliegjes naar binnen.

Het lijkt wel alsof ze hyperactief zijn, ze rennen als mallen naar boven in de arena om vervolgens bij de talkrand naar beneden te storten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Probleem: uitval Messor barbarus

Bericht door DF »

Zouden jullie feedback willen geven op deze opstelling?
Zou het af en toe sterven van werksters te maken kunnen hebben met de ventilatie? normaal gesproken zit er een dekseltje op met in het midden een cirkel met een doorsnede van 2-3cm, bedekt met benzinegaas.
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Probleem: uitval Messor barbarus

Bericht door GvG »

Ik sta er van te kijken dat mierenboerderij.nl zegt dat een reageerbuisje slechts voor enkele dagen volstaat. Dat is absoluut onjuist. Ik heb een aantal kolonies die al meerdere jaren in buisjes leeft. Een buisje is goed zolang er nog water inzit. Dat kan vele maanden, tot wel een jaar zijn.

Ik denk dat ventilatie zeker een factor kan zijn. Een open buitenwereld is beter. De verandering in warmte kan ook invloed hebben. Het is moeilijk te zeggen. De kolonie heeft, als ik het zo lees, als het ware een zeer lange "winterslaap" gehouden. Ik zie wel vaker dat een aantal oude werksters sterft na de winterslaap.

Hoe verwarm je het nest, ik zie het matje nergens. Is er een deel van het nest dat je niet verwarmt? Dat is ten zeerste aan te raden.

Die grote zaden kunnen ze niet verwerken, geef ze alleen de kleinere zaden. Als ze al een flinke voorraad hebben, hoef je ze niet steeds meer te geven. Wacht even tot je ook ziet dat de voorraad kleiner wordt. Dan krijg je een beter beeld van hoeveel je kolonie nodig heeft, en welke zaden ze eerst gebruiken, en welke ze laten liggen.

Honingdauwsurrogaat (het is namelijk niet echt honingdauw) is geen voor de hand liggende keuze als voedsel voor Messor barbarus. Deze soort eet in de natuur ook geen honingdauw, ze melken voor zover ik weet geen bladluizen zoals Lasius niger dat bijvoorbeeld doet.
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Probleem: uitval Messor barbarus

Bericht door DF »

Bedankt voor de reactie!
Dat zou dus al een punt kunnen zijn waar het niet helemaal goed is gegaan. Vorig jaar zomer had ik zeker 15 dode werksters. En inderdaad, toen was het buisje net aangesloten.
Ik heb onder het hele nest het warmtematje liggen. Ik heb het advies gekregen om eerst een klein deel te verwarmen. Als de mieren er naar toe trekken kon ik het matje er verder onderschuiven. Dit heb ik dan ook gedaan:)
Ik zal het matje is een stukje weghalen

Ik zal de volgende winter de winterslaap korter houden en het aantal zaden geven verminderen.

Oke, dus honingdauw hoeft niet gegeven te worden. Is het wel verstandig om suikerwater aan te bieden?

Ik ga er vandaag nog voor zorgeb dat de uitbraakpreventie op orde komt zodat ze meer frisse lucht krijgen.

Nog even over het warmtematje. Er vormt zich heel erg condens in het nest. Hoe is dit te voorkomen?
Ik merk dat het nest graag voor een klein deel vochtig hebben. Als ik het water bijvul drukken ze zich helemaal tegen de vochtige kant aan. Als het nest te droog is verhuizen ze direct naar het reageerbuisje met water
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Probleem: uitval Messor barbarus

Bericht door DF »

Ik denk het probleem van de sterfte gevonden te hebben.. ik heb waarschijnlijk mijten gespot in de arena..
ik heb al het een en ander gelezen over de bestrijding hiervan maar heb toch een aantal vragen:
1. Hoe voorkom je mijten als je een natuurlijk neet na wilt bootsen met zand en planten? Of heeft dit niets te maken met mijten?
2. Hoe kan het dat mieren last hebben van mijten? In de natuur zit toch op elk insect dat ze eten mijten? Dat zou dan betekenen dat geen 1 kolonie kan overleven
3. Hoe kan ik uitsluiten dat het niets anders is dan mijten? Hoe herken ik dat de mieren daar last van hebben en dus dood gaan?

Alvast bedankt!
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
Plaats reactie