'Grote' sterfte

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
RobinW
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 28

'Grote' sterfte

Bericht door RobinW »

Hallo iedereen.

Sinds september ben ik begonnen met mijn kolonie messor barbarus in een 'boog' T-farm van mierenboerderij. Alles ging eigenlijk redelijk snel, snel genesteld, dan kwam de winter enzoverder. Vorige week begonnen ze als een gek te graven. Van rechts van onder, helemaal tot links, en zo terug naar boven.

Het aantal mieren dat ik toen had was rond tussen de 20 en 30 schat ik. Geen idee of dit na zoveel maanden een goed cijfer is, ik kan mij voorstellen dat ik niet alles optimaal doe als beginner. Ik hou mijn formicarium dan ook goed vochtig, maar soms creëerde er damp tussen het zand zelf dus deed ik het deksel soms open. Te vochtig is namelijk ook niet goed dacht ik.

Maar aangezien alles aan het boemen was en ik tegelijkertijd mijn dekseltje opendeed ontsnapten er steeds meer mieren omdat ik de uitbraakvloeistof niet heb, vond ik ook onnodig. Bijgevolg was mijn plan om de buitenwereld te koppelen aan een ander buitenverblijf, een kubus vormig doosje met een roostertje waar lucht door kan. Dit door middel van een plastiek buisje.

Zo gezegd zo gedaan, ik ga slapen. Ik wordt deze ochtend wakker, en wat zie ik, 13 mieren liggen er opgedroogd bij in de kubus. Ik had in deze kubus namelijk niets meer dan zand gelegd en ik dacht dat de mieren wel de weg terug zouden vinden in geval van nood. Bijgevolg zijn ze dus allemaal uitgedroogd. 13 stuks die eerder nog als een gek aan het graven waren en gretig mijn voedsel dat ik gaf verwerkte naar beneden.

Ik zie er nu nog eentje boven lopen. 1 werkster neem ik aan. Voor de rest heb ik nog de koningin en een tiental larven samen met hun bewakers.

Mijn vragen gaan is als volgt:

- Hoe zit dat nu met de vochtigheid? ik las dat voor een grote kolonie het niet uitmaakt? Maar voor 30 mieren...
- Herstellen ze zich vanzelf aangezien er toch wat larven zijn.
- Moet ik misschien iets extra doen om ze er boven op te helpen, meer suikerwater, honingdauw, zaden ...
- Ik vertrek 1 juli naar mijn vriendin voor een maand. Eerst dacht ik dat mijn kolonie sterk genoeg zou zijn om het 4 weken te overleven mits de nodige voorbereidingen, buisje met water, wat meer zaden ... Is het nu een beter plan om ze toch mee te nemen. het is een autoreis van 2 uur lang, als ik het formicarium vasthoud is dit niet te stresserend voor de mieren.

Ik weet dat het een stomme fout is, maar ik dacht echt dat ze de weg terug zouden vinden :(

Mijn excuses voor de lange post, ik dacht dat ik maar zo uitgebreid mogelijk zal zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door dvd »

Een kleine kolonie kan je altijd beter in een proefbuisje houden!Toen ik ermee begon maakte ik ook deze fout,te vlug in een te groot nest plaatsen.
RobinW
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door RobinW »

dvd schreef:Een kleine kolonie kan je altijd beter in een proefbuisje houden!Toen ik ermee begon maakte ik ook deze fout,te vlug in een te groot nest plaatsen.
Ik weet het, het was pas achteraf, door dit forum te lezen, dat het dde betere optie was. Ze waren echter al na een week helemaal naar de bodem gegraven en goed genesteld, al maakt dat waarschijnlijk niet veel uit.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door blitz »

DvD heeft hier gelijk.Misschien terug naar een proefbuisje laten verhuizen?
RobinW
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door RobinW »

blitz schreef:DvD heeft hier gelijk.Misschien terug naar een proefbuisje laten verhuizen?
Hoe doe ik dit dan precies wanneer ze 14cm onder zand liggen? Lijkt me nogal onpraktisch en stresvol? Na 9 maanden genesteld te zijn...
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door Trimpy »

Ik dacht dat je een klein nest wel kon laten graven omdat dat in het wild ook gebeurd. Ze graven toch wel de grote van het nest wat goed voor hun is of ligt het aan iets anders?
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door Aljosha »

het opendoen van de buitenwereld en aankoppelen van een nieuwe buitenwereld was eigenlijk totaal onnodig.
In de ochtend condenseren ook al mijn nesten, naarmate dat het middag wordt gaat de condensatie weg.
Je moet misschien ook eens kijken waar je de setup hebt staan, staat deze niet op een te warme kamer ? voor een raam ?
Het kan ook gewoon dat de oudere generatie werksters sterft. Ik weet niet hoeveel je kan zien in het zandnest maar meestal is het zicht niet optimaal, dus misschien heb je gewoon nog een normaal aantal werksters zonder dat je het weet.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
RobinW
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door RobinW »

Aljosha schreef:het opendoen van de buitenwereld en aankoppelen van een nieuwe buitenwereld was eigenlijk totaal onnodig.
In de ochtend condenseren ook al mijn nesten, naarmate dat het middag wordt gaat de condensatie weg.
Je moet misschien ook eens kijken waar je de setup hebt staan, staat deze niet op een te warme kamer ? voor een raam ?
Het kan ook gewoon dat de oudere generatie werksters sterft. Ik weet niet hoeveel je kan zien in het zandnest maar meestal is het zicht niet optimaal, dus misschien heb je gewoon nog een normaal aantal werksters zonder dat je het weet.
Het bleek idd onnodig, maar regelmatig wat verluchting kan toch geen kwaad dacht ik. De nieuwe buitenwereld was idd te drastisch zo blijkt. Zoals ik al zei hun activiteit deze week was zo groot en ik telde 13 kleine kadavers. Ik zie het nest redelijk goed en daarnet zijn er een aantal cocons uitgebroken denk ik. Maar ik voel toch wel de afwezigheid. Nieuwe zaden worden wel meteen opgepikt dus dat tesamen met de nieuw uitgekomen mieren komt het wel goed denk ik.

De T-farm zelf heb ik op mijn bureau staan (4 a 5 meter van het raam). De ochtend zon schijnt er op, maar dit probeer ik te vermijden door het wat af te schermen voor ik ga slapen. Over de rest van de dag pakt hij geen zon. Dus enkel ochtendzon in de lente en zomer. Het is hier binnen gewoon zo verstikkend warm door het extreme warme weer dat ik wat onnodig heb gehandeld, helaas.

Ik denk niet dat het een oudere generatie is die sterft aangezien ze exact door deze verandering, allemaal tesamen zijn gestorven op diezelfde plaats. Het is ook nog ene jonge kolonie, dus echt oudjes heb ik nog niet (denk ik) heb niet die gedetailleerde kennis helaas. Waarschijnlijk hekelt iedereen hier wel aan amateurisme zoals dit :s
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door Aljosha »

Het kan wel zijn dat een oudere generatie afsterft, eerste generatie werksters sterft vroeger. Maar zou ook kunnen door de intense warmte en de verandering van de buitenwereld, want ze zijn allemaal tegelijkertijd gestorven.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door Sneeuwuil »

Ik snap niet precies wat je opstelling is, maar het volgende:

Messor heeft weinig vocht nodig. Wel wat natuurlijk, maar niet te veel.
13 werksters die dood gaan is echt niet zo erg, zoals anderen ook aangeven hebben die het eeuwige leven niet en je hebt altijd sterfte. Als er echter ineens op één dag een bult dood neervallen is er wel wat aan de hand. Het eerste waar ik aan denk is warmte. Dus dan in de zon achter glas, dan kan er flink op gaan. Kan ook zijn dat er iets in de buitenwereld zat, schoonmaakmiddel of zo.

Op je vragen wat je moet doen: zo min mogelijk. Dus niet meenemen en zo. Laat ze die periode wat koeler staan en met zaden en water overleven ze het wel.

Zelf heb ik matige ervaringen met zandnesten. Dat zou ook van invloed kunnen zijn.
RobinW
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door RobinW »

Sneeuwuil schreef:Ik snap niet precies wat je opstelling is, maar het volgende:

Messor heeft weinig vocht nodig. Wel wat natuurlijk, maar niet te veel.
13 werksters die dood gaan is echt niet zo erg, zoals anderen ook aangeven hebben die het eeuwige leven niet en je hebt altijd sterfte. Als er echter ineens op één dag een bult dood neervallen is er wel wat aan de hand. Het eerste waar ik aan denk is warmte. Dus dan in de zon achter glas, dan kan er flink op gaan. Kan ook zijn dat er iets in de buitenwereld zat, schoonmaakmiddel of zo.

Op je vragen wat je moet doen: zo min mogelijk. Dus niet meenemen en zo. Laat ze die periode wat koeler staan en met zaden en water overleven ze het wel.

Zelf heb ik matige ervaringen met zandnesten. Dat zou ook van invloed kunnen zijn.
De opstelling is een T-farm waarbij je de mogelijkheid hebt om te connecteren naar andere elementen via een buisjes. Door het teveel vocht connecteerde ik een van die openingen nqqr een andere buitenwereld, een kubus met een roostertje. De weg ernaar toe was dus het buisje van 10cm lang. Op die manier dacht ik kan de T farm wat verluchten door lucht van de kubus naar de Tfarm te circuleren, zonder dat ze kunnen ontsnappen. Bijgevolg zijn ze dus naar de kubus gegaan en gezamelijk gestorven door droogte neem ik aan. Het is dus echt wel door die verandering en niet ouderdom, vandaar de paniek.

Voor het vocht, ik hou het zand wel goed vochtig, elke week een equivalent van 3 shotglaasjes ongeveer (6-9ml). Is dit teveel dan? Dat er wat condensaat binnen is stoort me niet uitermate, even het deksel er af voor 10 minuten en alles is weer oke. Het was gewoon door hun grote activiteit en ontsnappingen dat ik het deksel niet meer wou afhalen.

Zoals eerder gezegd in een reactie zijn ze wel idd terug aan het herstellen, zaden nemen ze meteen mee, en cocons zijn uitgebroken. Alleen was 13 sterfgevallen een grote fractie van mijn kolonie, dus ook vandaar de paniek.
RobinW
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door RobinW »

Bedankt overigens aan alle reacties die mij hebben geholpen!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door Sneeuwuil »

De oorzaak is vast geen verdroging. Ook een buisje van 10cm lang stelt niet veel voor. Ik heb ze langer dan een meter soms. Allemaal geen probleem.

Vocht hou ik in de gaten door altijd een drinkgelegenheid te hebben. Als het daar erg druk is, hebben ze meer vocht nodig. Zie je 'condensaat', dan geef je een aantal dagen geen vocht meer.
RobinW
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Re: 'Grote' sterfte

Bericht door RobinW »

Sneeuwuil schreef:De oorzaak is vast geen verdroging. Ook een buisje van 10cm lang stelt niet veel voor. Ik heb ze langer dan een meter soms. Allemaal geen probleem.

Vocht hou ik in de gaten door altijd een drinkgelegenheid te hebben. Als het daar erg druk is, hebben ze meer vocht nodig. Zie je 'condensaat', dan geef je een aantal dagen geen vocht meer.
Super bedankt voor de feedback! Zal ik zeker op letten in het vervolg :)
Plaats reactie