Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
nils622
Junior lid
Geslacht:
Leeftijd: 15

Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Berichtdoor nils622 » 28 dec 2017, 15:24

Ik heb een pheidole pallidula kolonie van 60 werkers welke anti uibraak werkt het best bij deze soort
MiereManneke
Junior lid
Geslacht:
Leeftijd: 13

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Berichtdoor MiereManneke » 28 dec 2017, 15:41

Volgens mij werkt anti uitbraak olie wel goed voor Pheidole.
Hoe wijzig je je onderschrift?
Floris2003
Geslacht:

Berichtdoor Floris2003 » 28 dec 2017, 16:46

Ik gebruik Fluon, alleen ben ik nog niet heel goed in het uitsmeren.
Hexednl
Lid
Geslacht:
Leeftijd: 28

Berichtdoor Hexednl » 28 dec 2017, 18:18

Ik zou voor een deksel gaan met heel fijn gaas voor de ventilatie, het is toch een soort die je niet wilt laten ontsnappen.
------------
1 X Lasius niger
3 X Messor barbarus
1 X Messor capitatus gyne
1 X Lasius flavus
3 X Camponotus barbaricus
1 X leptothorax acervorum 3Q
Dree
Geslacht:
Contacteer:

Berichtdoor Dree » 29 dec 2017, 10:26

Ik gebruik die van anthouse.es en die werkt goed.
--------------------------------
1 x Messor barbarus, de oogstmier, 30+
1 x Pheidole pallidula, groothoofdmier, 40+
1 x Camponotus barbaricus (NL naam?) 5
robinsegers
Junior lid
Geslacht:
Contacteer:

Berichtdoor robinsegers » 29 dec 2017, 18:29

Mijn kolonie rent overal over(baby poeder met alcohol,baby poeder alleen,PTFE,ze bijten door lijm van een lijm pistool,) het enige dat bij mij werkt is vaseline het enige nadeel bij vaseline is dat werksters er blijven in steken en sterven ik smeer het er ook dik op anders lopen ze hier bij mij ook gewoon over let wel op ze kunnen stukjes vuil op de vaseline leggen en er zo over gaan maar dat is het enige dat ik nog niet heb meegemaakt.
Dat is voor binnenkort :D
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Dahubster
Geslacht:

Berichtdoor Dahubster » 11 jan 2018, 23:01

robinsegers schreef:Mijn kolonie rent overal over(baby poeder met alcohol,baby poeder alleen,PTFE,ze bijten door lijm van een lijm pistool,) het enige dat bij mij werkt is vaseline het enige nadeel bij vaseline is dat werksters er blijven in steken en sterven ik smeer het er ook dik op anders lopen ze hier bij mij ook gewoon over let wel op ze kunnen stukjes vuil op de vaseline leggen en er zo over gaan maar dat is het enige dat ik nog niet heb meegemaakt.
Dat is voor binnenkort :D

Oei, dat belooft!
Bij mij zijn ze ook aan een 50-tal, maar ze doen nog geen enkele moeite om zelfs maar enkele centimeters omhoog te klimmen langs de wanden van de buitenwereld (een bakje van 20x10x10cm).
Ik heb van in het begin fluon gesmeerd, maar dit is dus nog niet nodig gebleken...
Vanaf hoeveel werksters moeten we ons zorgen gaan maken misschien? :)
robinsegers
Junior lid
Geslacht:
Contacteer:

Berichtdoor robinsegers » 12 jan 2018, 22:25

Bij mij doen ze ook bijna geen moeite maar af en toe loopt er toch eentje op de wand. En aangezien ik vliegen voer aan mijn kleinere kolonies en mijn vliegen kort bij de set-up staan leggen ze een feromonen spoor aan en komt de rest ook. Bij 50 werksters durven ze nog niet ver weg van het nest (bij mij toch niet op dat moment). Maar als deze kolonie groeit gaan ze zeker toch verder en verder durven gaan en toch af en toe eens proberen te ontsnappen. Aangezien elke kolonie zijn eigen personaliteit heeft volgens sommigen hangt dit dus af van kolonie tot kolonie. Ook als je ze te weinig voer geeft of te weinig plaats gaan ze ook gaan zoeken naar nieuwe gebieden.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Dahubster
Geslacht:

Berichtdoor Dahubster » 13 jan 2018, 10:41

robinsegers schreef:Bij mij doen ze ook bijna geen moeite maar af en toe loopt er toch eentje op de wand. En aangezien ik vliegen voer aan mijn kleinere kolonies en mijn vliegen kort bij de set-up staan leggen ze een feromonen spoor aan en komt de rest ook. Bij 50 werksters durven ze nog niet ver weg van het nest (bij mij toch niet op dat moment). Maar als deze kolonie groeit gaan ze zeker toch verder en verder durven gaan en toch af en toe eens proberen te ontsnappen. Aangezien elke kolonie zijn eigen personaliteit heeft volgens sommigen hangt dit dus af van kolonie tot kolonie. Ook als je ze te weinig voer geeft of te weinig plaats gaan ze ook gaan zoeken naar nieuwe gebieden.

"Aangezien elke kolonie zijn eigen personaliteit heeft" Deze vind ik goed om te onthouden! Ik heb altijd gedacht dat de "personaliteit" van een kolonie enkel afhangt van de soort en eventueel de grootte van het nest. Maar nu ik dit lees, begin ik één en ander te beseffen.. Ik heb namelijk gemerkt dat sommige werksters "moediger" lijken dan andere, bijvoorbeeld met het aanvallen van levende prooien. Dus dat verschil in personaliteit kan misschien gezien worden op individueel niveau ook? Of denk ik nu iets te ver?