Kolonie uitgraven

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Hallo Beste forumleden,

Ik had laatst een mimyca rubra kolonie ontdekt(dacht ik)
Ik heb deze proberen uit te graven, maar dit is niet gelukt.
Sindsdien heb ik de kolonie niet meer terug gezien onder de steen. :oops:
Nu wil ik graag weer een nieuw nest zoeken en dan uitgraven.
Voordat ik weer commentaar krijg dat dit niet de beste manier is: Ik wil het toch proberen.
Hoe pak ik dit het beste aan?

Alvast Bedankt voor jullie reacties!!! :-D

Groet, Miel
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door dvd »

Ik heb vorig jaar tijdens de zomer mijn myrmica rubra met een klein schupje uitgegraven dat onder een steen zat.Ik heb ze in een grote bak gezet met een proefbuisje,de dag erna waren ze verhuist naar het buisje.Tijdens het uitgraven had ik wel opgelet als er gynes bijzaten.succes!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door GvG »

Myrmica rubra zit vaak in dood hout. Bijvoorbeeld in dode stronken en takken op de grond. Als je een afsluitbare bak meeneemt kan je het stuk hout waar ze in nestelen gedeeltelijk of in zijn geheel meenemen. De kans is dan ook groot dat je één of meerdere gynes meehebt, maar dat zal later moeten blijken.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Hoi dvd en GvG,

Bedankt voor jullie reacties! :mrgreen:

Ik heb een nest onder een stuk hout gevonden, dat ik deze vakantie wil uitgraven. :P
Op welke dag (op met mooi of slecht weer) en op welke tijd van de dag kan ik dit het beste doen :?:
En hoe krijg ik de hele (of een groot deel) kolonie in de bak?
Nu heb ik ook een bijenvolk en als je een heel volk in de kast wil, doe je de koningin en een deel van het volk erin, dan volgt de rest.
Kun je de koningin niet in een buisje stoppen dat je met gaas afsluit?
Dan kunnen de mieren de feromonen ruiken en zullen ze in de bak naar de koningin gaan. (dacht ik) Of werkt dit niet zo bij mieren?
Zouden de mieren ook uit zichzelf naar de bak kunnen verhuizen als je deze aantrekkelijk maakt> (lijkt me niet)

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet, Miel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door GvG »

Nee, zo werkt het inderdaad niet bij mieren. Een nest maken dat aantrekkelijker is dan hun eigen nest is ook niet echt reëel. Op het moment dat het hout in de zon ligt liggen de larven en de koninginnen misschien meer aan de oppervlakte onder het hout, maar dat is niet altijd zo. Neem een grote afsluitbare bak mee en pak het stuk hout mee. Neem ook met een schepje wat grond mee van direct onder het hout. Thuis aangekomen kan je op verschillende manieren ze proberen ze verhuizen, voor of na je hebt gekeken of je een koningin mee hebt. Myrmica rubra heeft meestal meerdere koninginnen per nest dus als je geluk hebt heb je er een paar.

Je kan ook het nest openen en kijken of je een of meerdere koninginnen ziet. Deze kun je dan vangen, samen met wat werksters en broed.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Erg bedankt voor je goede reactie GvG!!

Ik heb nu nog wel enkele vragen:

- Ik heb een bak van ongeveer 10 bij 30 cm, is dit groot genoeg?
- Als je zand in de bak doet, komen er dan geen mieren onder het zand dat tot gevolg verstikking heeft?
- Hoe groot moet de uitgegraven kolonie minimaal worden ten opzichte van het huisnest, ik kan me zo voorstellen dat een kolonie van 20000 werksters zich niet meer kan ontwikkelen op 50 werksters. (Als je me niet begrijpt,zeg het dan gewoon, dan probeer ik het beter uit te leggen)
- Ik heb gehoord dat de koningin hier wat lastiger te onderscheiden is met een werkster, Waaraan herken ik haar? Ik hoop dat iemand bij zijn reactie een foto plaatst waarop ik het verschil goed kkan zien.
- hoeveel grond moet ik onder het hout vandaanhalen, een bodempje of nog veel meer?
- Ik geloofde niet dat de kolonie in het hout zat, moet ik dit dan alsnog meenemen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!!! :P
Groet, Miel
Laatst gewijzigd door miel op 28 apr 2015, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

- Ligt eraan hoe groot het stuk hout enzo is.

-een beetje zand is niet erg.

-Ze kunnen zich dan waarschijnlijk wel weer uitbreiden. alleen als je bijvoorbeeld 1000 larven hebt en maar 50 werksters dan zullen veel larven sterven omdat de mieren die niet allemaal kunnen verzorgen.

-gewoon een paar goede sheppen denk ik, maar geen idee.

-waarom denk je van niet? als het niet zo is en je weet dit zeker dan zul je meer grond moeten opscheppen.

Ik weet dit allemaal niet zeker, maar dit is wat ik zou doen. een meer ervaren lid kan waarschijlijk beter antwoord geven.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Bedankt voor je hulp Manimaner!!! :D

Ik weet nu bijna alles, wel vraag ik of er een ervaren forumlid niog wil antwoorden op de vragen die ik hier voor het laatst heb gesteld:
ik hoop snel op een antwoord!

- Ik heb een bak van ongeveer 10 bij 30 cm, is dit groot genoeg?
- Als je zand in de bak doet, komen er dan geen mieren onder het zand dat tot gevolg verstikking heeft?
- Hoe groot moet de uitgegraven kolonie minimaal worden ten opzichte van het huisnest, ik kan me zo voorstellen dat een kolonie van 20000 werksters zich niet meer kan ontwikkelen op 50 werksters. (Als je me niet begrijpt,zeg het dan gewoon, dan probeer ik het beter uit te leggen)
- Ik heb gehoord dat de koningin hier wat lastiger te onderscheiden is met een werkster, Waaraan herken ik haar? Ik hoop dat iemand bij zijn reactie een foto plaatst waarop ik het verschil goed kan zien.
- hoeveel grond moet ik onder het hout vandaanhalen, een bodempje of nog veel meer?
- Ik geloofde niet dat de kolonie in het hout zat, moet ik dit dan alsnog meenemen?
- Hoe verhuis ik een kolonie naar een reageerbuis?(hierna wil ik ze in een gips formicarium laten verhuizen)

Alvast bedankt voor jullie reacties!!! :mrgreen:

Groet, Miel

PS: Als je iemand kent die hier ervaring mee heeft, laat hem dan hierop reageren.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Sneeuwuil »

Ik zou een grote bak nemen, of zak en daar zo veel mogelijk in doen zodat je zo veel mogelijk mieren/gynes hebt. En dna uiteindelijk in een kleiner nest doen.

Zand zal geen probleem zijn, graven ze zich wel uit.
Ze ontwikklen zich waarschijnlijk tot 80/100 werksters per gyne. Heb je 20.000 werksters en maar 3 gynes dan zal de kolonie op termijn krimpen.
Gyne is net een paar milimeter groter. moeilijk te onderscheiden inderdaad, maar zou me er niet druk om maken. Gewoon zoveel mogelijk mieren verzamelen, dan zitten er vast wel een paar tussen. Zand en hout hoef je niet mee te nemen als er geen mieren op zitten.

Verhuizen is van later zorg: maar doe je in principe door hun huididge nest uit te laten drogen en een beter nesst (bijvoorbeeld je gips-nest) aan te bieden. uiteindelijk gaan ze daar dan in zitten.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

80-100 werksters per gyne? van iedereen hoor ik andere verhalen, een ander zegt weer 1000 per gyne....


Ik heb overigens zelf ook wel myrmica rubra uitgegraven de laatste maand, maar dat waren maar kleine kolonies met 3 gynes en 25 werksters bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Heel erg bedankt voor jullie reacties Sneeuwuil en Manimaner!!!! :mrgreen:

Nu nog mijn laatste vraag:
Hoe diep kan zo'n nest zich bevinden en hoe diep moet ik graven?

Alvast Bedankt!

Groet, Miel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

Meestal heeft myrmica rubra een oppervlakte nest. Dus dat is niet zo heel diep. Ik zou graven tot ik geen nieuwe mieren zie, maar hoe diep dat is zal per nest verschillen en zou ik ook niet precies weten.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Hallo reageerders!

Oei......
Ik was denk ik iets the anthousjast dat ik een mierennest vond, want dit bleek helemaal geen myrmica rubra te zijn. De soort die er onder zat leek o0p de lasius niger, maar deze waren lichter en veel agressiever. deze wil ik ook wel uitgraven, maar als ik niet weet welke soort het is.... :x :cry:
Nu wil ik alsnog een myrmica rubra kolonie. Ik laat me niet stilzetten en ga de komende dagen p[zoek naar een nieuw nest.Toch denk ik niet dat ik er een vind, want ik heb laatst al mijn hele buurt doorzocht en onder stenen gekeken en dood hout en alles......... :x
Heeft iemand nog myrmica rubra gynes waar die vanaf wil of die die gratis aan mij wil geven, dan ben ik HEEl blij! :P

reageer!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

lichter en agressiever? zou lasius emarginatus kunnen zijn, maar zonder foto is dat erg moeilijk om te zeggen en dan nog zou het erg moeilijk zijn met deze lasius soorten.
In de natuur verschillend de mieren ook vaak van in gevangenschap Lasius niger zijn vaak groter en ietsje lichter.
Nee ik heb geen myrmica rubra voor je :D sorry
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Ok, bedankt voor je reactie!

Is deze soort makkelijker uit te graven, en hoe weet ik of deze kolonie zich in het hout heeft genesteld? Er zaten heel veel op het hout, maar er liepen ook veel over de grond........... :?:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Gr, Miel

(Mijn excuses voor de oude berichten, het is niet mijn bedoeling geweest om onrust te veroorzaken. Ik heb er niet goed bij opgelet en er niet gdoe bij nagedacht, sorry) :oops: :cry:
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

hmm, deze soort is waarschijnlijk monogyne dus het word moeilijk om de gyne te vinden omdat het er maar 1tje is. Vaak zitten deze ook wat dieper dan bij myrmica rubra. blijf vooral zoeken en geef de moed niet op!

(haha, maak je niet druk! ;) )
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Bedankt Manimaner!

Er zaten heel veel mieren in een spleet van een boomstronk, maar of er gangen in zaten weet ik niet. Hoe zou ik kunnen constateren dat de kolonie in het stuk hout woont???? Dan kan ik dit stuk hout in zijn geheel mee nemen en in de tuin leggen! Trouwens, hoe werkt het eigenlijk bij mieren als je het nest op een andere plek neerlegt? Ik krijg maandag nieuwe bijen en weet dat deze zich gaan oriënteren door rondjes om de kast te vliegen, hoe oriënteren mieren zich op een nieuwe nestplaats?

Alvast bedankt voor je?jullie reactie!
Gr, Miel

( :) )
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

Ik denk niet dat je met zekerheid kunt zeggen dat de gyne daadwerkelijk in het stuk hout zit. Nogmaals het is een monogyne soort(waawaarschijnlijk) en dat word erg moeilijk.

Mieren oriënteren zich dmv feromonen. Ze leggen geursporen aan die andere mieren kunnen waarnemen. Als er bv voedsel gevonden is word er op de route terug naar de kolonie extra veel feromonen afgezet zodat de andere mieren ook meer geneigd zijn om dat spoor te volgen. Hoe meer geursporen hoe meer georiënteerd ze zijn denk ik zo.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Die therie kopt waarschijnlijk wel! :)

Hoe kan ik constanteren of de gyne in de grond zit of in het hout?

Alvast bedankt voor je/jullie reactie!! :D
Gr, Miel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

ik vrees dat dit niet kan. Je komt er als je geluk hebt achter als je thuis bent, maar als ze in het hout zitten dan kan het ook nog wel even duren voordat ze daaruit komen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Bedankt Manimaner! :D

Wat versta je onder even duren?
Ik denk dat ik het stuk hout maar meeneem en dan bekijk of ze erin zitten. Je/Jullie hoort nog wel van mij of het gelukt is!
Ik hoop maar dat ik een myrmica rubra vindt!! Wat doen mieren als je een steen van hun nest haalt en er niet meer op teruglegt, zullen ze dan naar een andere plek gaan verhuizen, :?: En waaraan kan ik uiteindelijk constanteren dat ik een gyne heb?

Alvast Bedankt voor je/jullie reactie!!! :mrgreen:

Gr, Miel


Gr, Miel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

Neem ook een aantal scheppen zand mee van onder het hout. En zorg dat je erachter komt welke soort het is zou ik eerst eens zeggen voordat je dadelijk een of andere plaagsoort in huis hebt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door GvG »

myrmica-rubra_11jd.jpg
Geheel rechts zie je de gyne.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

GvG schreef:
myrmica-rubra_11jd.jpg
Geheel rechts zie je de gyne.
Inderdaad, maar het nest onder het hout blijkt een waarschijnlijk lasius nest te zijn bij nader inzien. :?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door GvG »

Tja, dan is de gyne makkelijker te spotten.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

maar moeilijker te vinden :lol:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door GvG »

Ja, inderdaad... :D
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111
Een imker die mij helpt, heeft kleine rode miertjes in de tuin!!

Misschien dat dit dan eindelijk een myrmica rubra nest is! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr, Miel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Manimaner »

Kleine rode miertjes? myrmica is meestal niet heel klein, het kan ook een tetramorium sp zijn. die kunnen ook wel rood-achtig zijn.
Of een andere myrmica soort natuurlijk.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door miel »

Een laatste vraag:

Je moet de kolonie waarschijnkijk uitgraven met mooi weer, toch? :?:
Plaats reactie