Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
ProXi
Lid

Re: Advies nodig bij aankoop mierenbenodigheden

Bericht door ProXi »

Unexisted schreef:Ik heb nu ook een glazen bak gekocht bij antstore. Echter, je kolonie zal, afhankelijk van de grootte van de basin, toch een bepaalde grootte moeten bereiken. Daarnaast vind ik persoonlijk dat alleen bepaalde soorten de moeite waard zijn om in een grote basin te houden. Dit is voor iedereen natuurlijk anders.
Heb jij een bak met deksel of zonder?
Want ik zit nog steeds te kijken naar die bakken daar. En ik wil er 1 voor mijn Lasius niger, alleen moet die goed dicht zijn en makkelijk te openen voor de verzorging.
Tourniquet
Lid

Bericht door Tourniquet »

Is het trouwens noodzakelijk om het nest vochtig te houden als je GEEN ytong nest hebt ?

Ik wil namelijk een glazen bak kopen en daar tegen de wand een betonnen nest plaatsen die je bij antstore kunt kopen.

Of een kurken nest die je plat kunt neerleggen in de glazen bak.
Unexisted
Lid
Leeftijd: 35

Bericht door Unexisted »

Je kan er vanuit gaan dat vrijwel alle soorten een nest nodig hebben die min of meer vochtig zijn. Uitzonderingen daargelaten. ;)

Je mag wel aannemen dat de betonnesten van Antstore ook een systeem hebben om het nest vochtig te maken. Zo een betonnest is trouwens ontzettend zwaar.
Dumdidum
Lid

Bericht door Dumdidum »

Unexisted schreef:Je kan er vanuit gaan dat vrijwel alle soorten een nest nodig hebben die min of meer vochtig zijn. Uitzonderingen daargelaten. ;)

Je mag wel aannemen dat de betonnesten van Antstore ook een systeem hebben om het nest vochtig te maken. Zo een betonnest is trouwens ontzettend zwaar.
Klopt. Ik heb daarom nu een ytong nest gemaakt en er vervolgens beton rondom gegoten. Zo heb je toch de voordelen van ytong (makkelijk te bewerken en goed vochtig te houden) en kan mijn kolonie Messor barbarus graven wat ze willen..
Unexisted
Lid

Bericht door Unexisted »

Zou je daar een foto van kunnen maken met eventueel uitleg. Ik vind dat een zeer interessant concept. Als het werkt wil ik zoiets ook toepassen. Het is een tweede keuze naast het ytong afplakken met plexiglas. Ben benieuwd!
Dumdidum
Lid

Bericht door Dumdidum »

P3150015.JPG
P3150016.JPG
Links: waterfles (gat boren, dop in ytong lijmen, gat in dop maken, fles er op schroeven, bodem uit fles smelten en klaar.
Links: ook nog een buis naar boven voor uitbreiding (bijna niet te zien)
Midden: twee rechthoekige ruimtes met kamers, onderling verbonden met een stukje buis. Beiden hebben glas dat in het ytong ligt dus niet er boven op.
Rechts: twee uitgangen naar AH bakjes waar nootjes in zaten beide met een deksel. De onderste heeft nog een aparte deksel erop gelijmd zodat ik snel kan voeren.

Dan beton gegoten over het geheel ( houten mal gemaakt, eerst een laag beton, dan ytong er in etc.) Het glas afgeplakt en dan houtblokken er opgelegd zodat het beton alleen op de randen kwam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Unexisted
Lid

Bericht door Unexisted »

Bedankt!

Vooral het beton gieten is heel erg slim. Dat is een mogelijkheid voor als ik van plan ben om P. diversus in een extern y-tong nest te gaan houden. Het waterreservoir met een fles is ook goed bedacht. Ik zal daar binnenkort ook is mee gaan experimenteren.
Plaats reactie