Temperatuur

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Hendriks
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 juni 2017
Gender:

Temperatuur

Bericht door Hendriks »

Hoi

Ik heb een vraag,
Als het goed is begin ik binnenkort met een kolonie Lasius niger, ik wil deze kolonie op mijn zolder neerzetten.
Het kan daar in de zomer ongeveer 28 graden worden en in de winter ongeveer 10 graden. Nu heb ik gezocht naar wat deze mieren aan kunnen maar daar is nog al onenigheid over...

Wat is jullie ervarig?

Gr n
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Temperatuur

Bericht door MBS »

geen probleem hoor, denkt dat het bij iedereen wel is 28 graden kan worden of soms warmer.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Hendriks
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 juni 2017
Gender:

Re: Temperatuur

Bericht door Hendriks »

gelukkig, maar ook 10 graden en misschien wel kouder?
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Temperatuur

Bericht door MBS »

dan is het waarschijnlijk winter, dan moeten ze in winterslaap rond de 5 graden, als het maar nooit onder het vriespunt komt.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Temperatuur

Bericht door Aljosha »

Let wel op (ik weet niet of je ramen op je zolder hebt).
maar als je ramen hebt dat ze niet op een bepaald punt van de dag in de zon staan.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Hendriks
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 juni 2017
Gender:

Re: Temperatuur

Bericht door Hendriks »

Goed dat je het zegt, bedankt
RupsjeNG
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 juni 2017
Locatie: nijmegen
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Temperatuur

Bericht door RupsjeNG »

De mieren hebben het warm. Heb begrepen dat boven de 28 niet goed is. Heb nu een plastic ijsblokje op het hout gelegd. Hopende dat het iets minder wordt. Het was eerder net iets over de 29. Of hebben jullie andere ideeën wat het beste is? Temp is nu 28.2. Onder 28 haal ik het blokje weer weg. Tips?????
20170622_110205.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor Barbarus. (Beginner) :mrgreen:
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Temperatuur

Bericht door dvd »

RupsjeNG schreef:De mieren hebben het warm. Heb begrepen dat boven de 28 niet goed is. Heb nu een plastic ijsblokje op het hout gelegd. Hopende dat het iets minder wordt. Het was eerder net iets over de 29. Of hebben jullie andere ideeën wat het beste is? Temp is nu 28.2. Onder 28 haal ik het blokje weer weg. Tips?????20170622_110205.jpg
Heb je daar een warmtematje onder liggen?
RupsjeNG
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 juni 2017
Locatie: nijmegen
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Temperatuur

Bericht door RupsjeNG »

dvd schreef:
RupsjeNG schreef:De mieren hebben het warm. Heb begrepen dat boven de 28 niet goed is. Heb nu een plastic ijsblokje op het hout gelegd. Hopende dat het iets minder wordt. Het was eerder net iets over de 29. Of hebben jullie andere ideeën wat het beste is? Temp is nu 28.2. Onder 28 haal ik het blokje weer weg. Tips?????20170622_110205.jpg
Heb je daar een warmtematje onder liggen?
nope. Het is gewoon super warm.hier.(zie foto)
Messor Barbarus. (Beginner) :mrgreen:
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Temperatuur

Bericht door dvd »

Oke dacht dat je een warmtematje eronder had liggen,sorry.Hier is het ook warm,wat ik doe met deze warmte is een flesdopje met watjes in en daar water indoen zodat het lekker koel is.Mijn mieren leggen het broed op het nat watje,soms komt er een gyne bijzitten.
RupsjeNG
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 juni 2017
Locatie: nijmegen
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Temperatuur

Bericht door RupsjeNG »

dvd schreef:Oke dacht dat je een warmtematje eronder had liggen,sorry.Hier is het ook warm,wat ik doe met deze warmte is een flesdopje met watjes in en daar water indoen zodat het lekker koel is.Mijn mieren leggen het broed op het nat watje,soms komt er een gyne bijzitten.
Np... Kan ik doen in het buitenverblijf. Al heb ik maar een paar werkers die weinig "buiten" komen. Heb net even gekeken naar de watten die ik heb. Die zijn viscose en katoen. Is dat oke? Of moet ik echt 100% katoen hebben?
Messor Barbarus. (Beginner) :mrgreen:
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Temperatuur

Bericht door dvd »

Maakt niet uit.Je kan ze ook op een plaats zetten waar een briesje voorbij komt,wel niet in de volle zon zetten bv op een vensterbank.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Temperatuur

Bericht door Sneeuwuil »

RupsjeNG schreef:De mieren hebben het warm. Heb begrepen dat boven de 28 niet goed is. Heb nu een plastic ijsblokje op het hout gelegd. Hopende dat het iets minder wordt. Het was eerder net iets over de 29. Of hebben jullie andere ideeën wat het beste is? Temp is nu 28.2. Onder 28 haal ik het blokje weer weg. Tips?????20170622_110205.jpg
Je opstelling ziet er erg goed uit. Mijn tip is je niet zo druk te maken over de preciese temperatuur. Zo lang dat allemaal niet in de zon komt te staan gaat het wel goed.
RupsjeNG
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 juni 2017
Locatie: nijmegen
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Temperatuur

Bericht door RupsjeNG »

Sneeuwuil schreef:
RupsjeNG schreef:De mieren hebben het warm. Heb begrepen dat boven de 28 niet goed is. Heb nu een plastic ijsblokje op het hout gelegd. Hopende dat het iets minder wordt. Het was eerder net iets over de 29. Of hebben jullie andere ideeën wat het beste is? Temp is nu 28.2. Onder 28 haal ik het blokje weer weg. Tips?????20170622_110205.jpg
Je opstelling ziet er erg goed uit. Mijn tip is je niet zo druk te maken over de preciese temperatuur. Zo lang dat allemaal niet in de zon komt te staan gaat het wel goed.
Dank je wel. ;-)
Messor Barbarus. (Beginner) :mrgreen:
Plaats reactie