HELP! Koningin beweegt niet meer

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

HELP! Koningin beweegt niet meer

Bericht door TheRoeler »

Hallo allemaal,

Ik heb een lasius niger kolonie van ongeveer 3 jaar. Nu zag ik tot mn schrik dat, door het warme weer denk ik, de watervoorraad op was. De kolonie heeft maximaal drie dagen zonder water gezeten (behalve suikerwater dan).

Ik heb gelijk een nieuw buisje met water in de bak gelegt en zo te zien is de migratie al begonnen want er zitten al veel minder mieren in het oude buisje.

Echter om de verhuizing te bespoedigen heb ik de bak in de zon gezet met folie er af zodat ze gemotiveerd waren om sneller te verhuizen. Om 15.00 kon ik de koningin nog zien lopen en bewegen dus. Echter nu lijkt er geen beweging meer in te zitten. Als ik heel goed kijk lijkt het alsof een antenne nog beweegt maar of dat echt beweging is of komt door de mieren die er steeds langslopen is moeilijk te zeggen.

Kan de hitte door oorzaak zijn en zo ja wat kan ik proberen om te helpen (bijv nat watje in de buis duwen / even in de koelkast zetten)?
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: HELP! Koningin beweegt niet meer

Bericht door Venator »

Een proefbuisje met een kolonie in mag je NOOIT in de volle zon leggen.Met deze hitte is het fataal en koken je mieren!
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: HELP! Koningin beweegt niet meer

Bericht door TheRoeler »

Bedankt voor de reactie. Het is duidelijk wat de reden is dan :-( Het stond niet direct in de zon maar wel beneden op tafel waar het heel heet is. Ik heb ze na de ontdekking gelijk weer in de schaduw gezet dus hopelijk kan ik de koningin nog redden.
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: HELP! Koningin beweegt niet meer

Bericht door TheRoeler »

Goed nieuws, de koningin beweegt weer! Er is nog hoop!
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: HELP! Koningin beweegt niet meer

Bericht door dvd »

TheRoeler schreef:Goed nieuws, de koningin beweegt weer! Er is nog hoop!
Fijn om te horen.Volgende keer laat je de mieren op hun eigen tempo verhuizen.
Plaats reactie