Stapeltje broed naar buiten gebracht?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Stapeltje broed naar buiten gebracht?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Hallo beste mensen, daar ben ik weer! Ik zag zo net iets wat mijn interesse tamelijk wekte. Mijn mieren hebben namelijk een gedeelte van het broed naar buiten gebracht. Ze willen er niet vanaf want ze stonden er wel omheen te bewaken en toen ik wat voedsel in de buitenwereld gooide gingen ze gelijk paniekerig met het broed aan de haal.

Ik vermoed dat dit met 2 dingen te maken heeft
1. Mijn warmtematje bedekt zowel het gipsnest (waar ze nog niet in zijn verhuist) als de buitenwereld. Het is dus lekker warm in de buitenwereld.
2. Het wordt heel krapjes in het reageerbuisje en het ligt echt helemaal vol met broed.

Wat denken jullie hiervan? Tijd om de lamp op het buisje te zetten zodat ze naar het gipsnest gaan verhuizen? Of is er een andere reden dat ze broed naar buiten brengen?
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Stapeltje broed naar buiten gebracht?

Bericht door Martijnk »

Als de mieren het broed naar buiten brengen, dan betekent het dat de omstandigheden in het huidige nest niet optimaal zijn.
Licht, Tempratuur en Vochtigheid moeten goed zijn.

Is het proefbuisje donker? Is de tempratuur hoog? (ongeveer rond de 29 graden) en zit er nog water in het proefbuisje?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Stapeltje broed naar buiten gebracht?

Bericht door Sneeuwuil »

Het is vrijwel altijd warmte, dus als het ergens warmer is en voor hun gevoel is het veilig, dan zullen ze daar een gedeelte vasn hun broed heen brengen.

Bij verhuizen niet dwingen, dat is de grootste oorzaak van plotseling overleden gynes. Als je de omstandigheden in het gipsnest goed maakt dan verhuizen ze er op termijn (!) wel naar toe.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Stapeltje broed naar buiten gebracht?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Nadat ik ze perongeluk heb afgeschrikt met mijn pincet hebben ze het broed weer naar binnen gebracht. Het proefbuisje is donker, maar het is niet warm en het water is inderdaad op. Er zit ook wat schimmel op het reageerbuisje. Ik wil ze eigenlijk niet naar een nieuw reageerbuisje overplaatsen want het zit al heel erg vol in het reageerbuisje waar ze nu in zitten.

Ik heb nu het reageerbuisje waar ze inzitten direct gekoppelt aan het gipsnest zodat het makkelijker voor ze is om te verhuizen.
Voorheen hebben ze helaas wel het gipsnest als afvalplaats gebruikt (ong. 6 maanden geleden) dus ik weet niet of dat de reden is dat ze er niet naartoe gegaan. Het is wel goed schoongemaakt.
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Stapeltje broed naar buiten gebracht?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Update: Nadat ik het buisje met het nest direct aan het nieuwe gipsnest gekoppelt heb hebben ze wat broed naar het gipsnest gebracht. Hopelijk volgt de rest snel.
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Stapeltje broed naar buiten gebracht?

Bericht door Sneeuwuil »

Probeer je er niet zo druk om te maken. Als ze in het buisje willen bliven, dan laat ze lekker in het buisje blijven, als ze naar het gipsnest gaan, dan laat ze daar naar toe gaan. Hoe minder je forceert hoe beter het zal gaan.

Messor wil voornamelijk warmte - wat ze met dit weer voldoende hebben - en rust. Schimmel is irrelevant. als ze problemen hebben met de schimmel lopen ze er van weg.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Stapeltje broed naar buiten gebracht?

Bericht door salamalfayed »

Als de mieren niet verhuizen vinden ze de reageerbuis dus een betere plek. Lekker laten zitten dus. Zorg dat het gipsnest betere condities heeft als je wilt dat ze gaan verhuizen. Vochtig gedeelte en droog gedeelte. Helemaal donker maken. En vooral..... rust bewaren:)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie