Vragen over buisjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Vragen over buisjes

Bericht door mannes »

Hoi, ik ben een beginneling. Ik heb de afgelopen week zo veel mogelijk gelezen. Het lijkt me super leuk om te proberen zelf Lasius niger(s) te vangen en te zien hoe een kolonie ontstaat. Ik heb een paar nesten in de buurt gespot. Ik hoop dat het niet te laat is in het jaar voor bruidsvluchten.

Ik loop nu steeds met drie buisjes op zak en heb daar vragen over, of ik het wel goed doe.

1. Ik had de buisjes al geprepareerd (met water en watten) bij me. Nadat ik dat al gedaan had, las ik dat anderen ze vangen in een droog buisje of potje. En thuis zetten ze het dan pas over. Ik dacht de gyn het minste stress te bezorgen, als ik haar thuis niet nog eens moet overzetten. Wat is het slimste?
2. Eén van de buisjes is gemaakt van een stukje aquariumslang. Aan de onderkant heb ik hem dichtgebrand. Gaat dat wel een goed onderkomen zijn? Zie de kromme op de foto.
3. Zijn de glazen buisjes te klein? Zie foto. Zit er wel genoeg water in, zo?
4. Ik vraag me af hoeveel buisjes ik eigenlijk bij me zal dragen. Hoeveel gyns zal ik er vangen voor een goede kans dat ik dit jaar succes heb met een broed? En hoe veel kun je typisch vangen, als je ergens gyns ziet?

Dit zijn ze, op millimeterpapier voor de afmetingen. Er zit eigenlijk ook aluminiumfolie omheen, maar dat heb ik er voor de foto even afgehaald:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mannes op 21 jun 2017, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen over buisjes

Bericht door Blue »

1. Als je veel gynes gaat vangen dan is het vrij onhandig om allemaal buisjes mee te nemen. Maar de nummer een reden om bakjes mee te nemen is omdat je meestal gynes tegen komt wanneer je niet zoekt en dan is het hadiger om een paar bakjes bij je te hebben want daar merk je bijna niks van.
2. Ik denk dat de slang prima functioneerts als onderkomen ik zou het alleen kleiner maken. De ruimte op dit moment is namelijk erg groot voor een gyne met een paar werksters.
3. Het glazen buisje in het midden is wel geschikt al zou ik het waterresevoir iets groter maken en de ruimte wat kleiner. Het rechter buisje heeft een te klein waterresevoir, dat zal te snel leeg gaan.
4. Zorg dat je altijd een aantal bakjes bij je hebt want meestal kom je gynes tegen wanneer je niet zoekt. Maar als er een L niger vlucht is dan kun je er ook tientalleen vinden. Als je twee of drie vangt dan is de kans erg groot dat het slaagt.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Vragen over buisjes

Bericht door Sneeuwuil »

Het is op zich goed, maar inderdaad neem ik altijd 'droge' buisjes mee en vang ze daarin. De hoeveelherid stress is voornamelijk van belang als ze eenmaal aan de leg zijn. In het begin rennen ze rond en proberen ze een nestplaats te vinden en is alles één bonk stress voor ze. Kunnen ze wel tegen.

De buisjes voldeon voor nu, maar zijn wel erg klein. Dat wil zeggen dat het water sneller op is en dat is extra gedoe dat je kunt voorkomen met grotere buisjes. Desalniettemin zal het eerst wel werken.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Vragen over buisjes

Bericht door mannes »

@Blue @Sneeuwuil hartstikke bedankt voor de uitgebreide en duidelijke antwoorden. Ik heb er nu wat meer vertrouwen in en ik begrijp het ook beter, nu. Ik ga jullie adviezen opvolgen.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen over buisjes

Bericht door Blue »

Veel geluk met gynes vangen!
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Vragen over buisjes

Bericht door salamalfayed »

Ik verzamel de gynes altijd in een plastic bakje. Als ik thuis kom maak ik de reageerbuisje klaar en stop ik ze daar per stuk in. Hierbij is er eigenlijk nog nooit een gyne gestorven en starten ze met leggen zodra ze per stuk in het buisje zaten. Als je het bakje echter een nacht laat staan dan starten de gynes wel al met leggen en is het starten van een kolonie lastiger geworden. Een aantal uur is geen probleem.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Vragen over buisjes

Bericht door mannes »

@slamalfayed: begrijp ik goed, dat je ze bij het verzamelen bij elkaar in een bakje doet? En dan thuis pas apart van elkaar?
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Vragen over buisjes

Bericht door Sneeuwuil »

Sommigen doen dat ja, maar je kunt zeker niet te veel bij elkaar doen. Zelf doe ik ze ieders in een apart buisje en die zet ik dan binnen over.
Plaats reactie