Mieren gebruiken gipsnest als afvalplaats

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Joost1990
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 juni 2017
Gender:

Mieren gebruiken gipsnest als afvalplaats

Bericht door Joost1990 »

Goedemorgen,

Ik heb sinds enkele maanden een Messor Barbarus kolonie die rustig doorgroeit (begonnen met 5 mieren, inmiddels +- 30). De mieren zitten momenteel nog in de reageerbuis, welke ik heb aangesloten op een arena en een gipsnest. De zaden doe ik in de arena, van waaruit de mieren ze verplaatsen naar de slang die de aansluiting vormt tussen de reageerbuis, de arena en het gipsnest.

Nu is het probleem (is het een probleem?) echter dat de mieren twee (van de acht) kamers van het gipsnest gebruiken voor het afval en hiervoor dus niet de arena gebruiken.

Daarom mijn vraag: is het feit dat de mieren het gipsnest en niet de arena als afvalplaats gebruiken een probleem?
En zo ja, lost dit probleem zichzelf op zodra de kolonie te groot wordt voor de reageerbuis en dus zal moeten verhuizen? Of moet ik dit probleem op een andere manier oplossen?

Ik hoor het graag van iemand! Alvast bedankt
RupsjeNG
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 juni 2017
Locatie: nijmegen
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Mieren gebruiken gipsnest als afvalplaats

Bericht door RupsjeNG »

Wat ik heb begrepen is dat je met 30 mieren nog geen gipsnest nodig hebt. Ik zou het loskoppelen en de arena aangesloten laten. Dan gaan ze vanzelf de arena gebruiken voor afval. Als je dan meer mieren hebt en ze gewend zijn de arena te gebruiken voor afval kan je je gipsnest weer aansluiten en de mieren helpen te verhuizen door het buisje verlicht te hebben en het nest donker. Dit is wat ik bergrepen heb van veel lezen hier.
Messor Barbarus. (Beginner) :mrgreen:
Joost1990
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 juni 2017
Gender:

Re: Mieren gebruiken gipsnest als afvalplaats

Bericht door Joost1990 »

RupsjeNG schreef:Wat ik heb begrepen is dat je met 30 mieren nog geen gipsnest nodig hebt. Ik zou het loskoppelen en de arena aangesloten laten. Dan gaan ze vanzelf de arena gebruiken voor afval. Als je dan meer mieren hebt en ze gewend zijn de arena te gebruiken voor afval kan je je gipsnest weer aansluiten en de mieren helpen te verhuizen door het buisje verlicht te hebben en het nest donker. Dit is wat ik begrepen heb van veel lezen hier.
Duidelijk, ga ik doen. Dankjewel!
Plaats reactie