Messor Barbarus reageerbuis verhuizen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Olay
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 23

Messor Barbarus reageerbuis verhuizen

Bericht door Olay »

Hoi allemaal!

Ik ben Ole, 17 jaar en op het gebied van mieren ben ik nogal een leek, ik heb nu ongeveer een jaar een Messor Barbarus kolonie.

Deze heb ik meteen aangesloten op het formicarium (later kwam ik erachter dat ik daar beter mee had kunnen wachten).
De kolonie is nu gegroeid naar ongeveer 30 mieren, de koningin is lekker actief en heeft nu een flinke stapel broed liggen.
Ze hebben beschikking tot een buisje met suikerwater, zaden en ik geef ze 1 keer per week wat fruitvliegjes.
Het nest van de kolonie zit nog in de reageerbuis, wat begrijpelijk is aangezien het nog geen grote kolonie is.
Ze hebben al wel een gangetje van ongeveer 5 cm lang gegraven in het zand.
Het enige probleem is dat het water achterin het reageerbuisje bijna op is, ik gok dat ze nog 2 maanden aan water hebben.
Wat is de beste manier om ze in een nieuwe reageerbuis met nieuw water te krijgen?

Moet ik gewoon een andere reageerbuis eraan hangen en wachten totdat ze daarnaartoe verhuizen als het water in de oude op is, of moet ik ze in de nieuwe reageerbuis overkiepen? Naar mijn gevoel is die laatste methode een beetje drastisch en levert het veel stress op. Ik heb de mieren en het formicarium gehaald bij https://www.mierenboerderij.nl/ en die zeggen dat ik ze moet overkiepen. Een andere optie is wachten tot het water op is en dat ze dan zelfstandig verhuizen naar het formicarium.
Wat lijkt jullie de beste manier?

Dit is mijn formicarium: https://www.mierenboerderij.nl/mierenbo ... -farm.html

Groetjes en alvast bedankt,

Ole
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Messor Barbarus reageerbuis verhuizen

Bericht door Elan »

Ik zou gewoon een nieuwe buis aan de andere aansluiting hangen, dan gaan ze vanzelf wel over.

Alternatief is een buis vol water + watje in het buitenwereld-deel van het formicarium leggen. Dan is dat gewoon watervoorziening.
Er zijn volgens mij meerdere blogs hier te lezen van mensen die hun Messor helemaal droog houden, en alleen water in het fourageergebied aanbieden.
Plaats reactie