Sociale Parasiet legt eitjes.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Sociale Parasiet legt eitjes.

Bericht door MiereManneke »

Ruim twee weken geleden heb ik een koningin gevangen waarvan ik dacht dat het een glanzende houtmier was (Lasius Fuliginosus)
Deze mier is echter een sociale parasiet. Ik had haar in de reageerbuis gehouden om te zoeken naar wintermieren, maar opeens heeft deze koningin eitjes gelegd en ze lijkt ook voor haar eitjes te zorgen (Ze legt ze netjes bij elkaar)

Betekent dit dat het een andere mierensoort is of iets anders?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Sociale Parasiet legt eitjes.

Bericht door miel »

Ja, een fuliginosus kan simpelweg geen eitjes leggen zonder werksters.
Deze hebben geen reserves, en zullen, als ze binnen drie dagen niet geaccepteerd zijn door een gastkolonie, sterven.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Sociale Parasiet legt eitjes.

Bericht door Elan »

Eitjes leggen zal in eerste instantie prima gaan, maar langere tijd verzorgen en op laten groeien is het probleem voor een sociaalparasiet in haar eentje.

Uiteraard kan het ook wat anders zijn, maar daar zul je toch echt foto's voor moeten plaatsen. Mij is het nooit gelukt om een Lasius fuliginosus gyne alleen te laten leven, zelfs in een goede reageerbuis. Binnen 2 weken was ze dan wel dood. Iets anders kan dus best. Een Tetramorium gyne kan ook aardig zwart glanzend zijn, en is een stuk tengerder dan Lasius niger.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Sociale Parasiet legt eitjes.

Bericht door dvd »

In het verleden heb ik het ook eens geprobeerd met Lasius Fuliginosus.Ik gaf haar Lasius niger poppen,ze legde eitjes maar de werksters verzorgde het broed niet,Hetzelfde verhaal met Lasius umbratus.Wel is het me gelukt met formica sanguinea wat ik overlaatst had gevangen.
Plaats reactie