IR camera op mierenest ?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
JohnWalker
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 63

IR camera op mierenest ?

Bericht door JohnWalker »

Hallo Mierenvrienden,

ik ben John. Heb sinds kort wat meer tijd (dag minder werken) en dus meer tijd voor nog meer hobbies. Begonnen met het opzetten van een noordzee-aquarium en nu wil ik graag 1 of meer mierennesten gaan houden. Nu dus nog geen nest maar momenteel sterk orienterend. Het enthousiasme en de informatie op deze site is aanstekelijk en informatief en gaat zeker bijdragen aan mijn toekomstige hobby.

Wat ik me afvroeg is of mieren last hebben van Infra Rood licht. Het lijkt me handig om een IR camera in een lichtdichte omgeving van het nestgedeelte van het formacarium te plaatsen. Vragen zijn dus: 1) zijn mieren IR gevoelig - nemen zij dit waar als licht - ? en 2) is er ervaring met een IR-camera op het nest (dit om ze ongestoord te kunnen waarnemen) ?

joviale groet
John
Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 juni 2017
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: IR camera op mierenest ?

Bericht door Adriaan »

een ir camera is een warmtebeeldcamera
straal zelf niets uit, maar maakt opnames van warmte-uitstraling..
hier hebben mieren dus geen last van

gr Adriaan
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: IR camera op mierenest ?

Bericht door Elan »

Tenzij er een soort van "actieve" IR cameras zijn sluit ik me aan bij het antwoord van Adriaan. En zelfs al zou je IR op mieren schijnen denk ik niet dat ze daar last van hebben.

Wel een wellicht kritische noot... ik heb zo'n vermoeden dat de resolutie van dergelijke cameras niet enorm is, net als het contrast van de beelden. Het wordt denk ik wat lastig om losse mieren te observeren. Aangezien de mieren koud-"bloedig" zijn zullen ze ook niet veel afwijken van de nesttemperatuur, wat ook niet zo bevorderlijk is voor het contrast.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog nooit IR beelden van mieren zo gezien, dus mocht je een camera hebben slingeren ben ik erg benieuwd!
Plaats reactie