Inderificeren nieuwe mieren koningin

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
jannik
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 19

Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door jannik »

Huer zijn een paar foto's van mijn net gevangen koningin kunnen jullie haar aub indentificeren en zeggen of de testbuis setup goed is?

Met vriendelijke groet een enthousiaste "antkeeper"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1. L niger
1. L flavus
1. Tetramorium caespitum (3 koninginnen)
1. Myrmica sp.

EN MIJN NAAM IS JANNIK

Heb ik verkeerd ingevuld en kan dat niet meer veranderen :lol:
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door Elan »

Wellicht ben je er iets te vroeg bij geweest. Als de gyne nog vleugels heeft is er een kans dat ze niet bevrucht is (bijv. omdat ze nog niet uitgevlogen is). Daar kom je pas achter nadat er eitjes zijn gelegd (als dat al gebeurd) en dat dan mannetjes (uit onbevruchtte) blijken te zijn. Misschien snel naar buiten voor een of meer vleugelloze!

Wat betreft de buis is de hoeveelheid ruimte OK, maar het lijken wel erg losse plukken watten te zijn. Zeker aan de waterkant kan dit leiden tot tunneltjes waar het water uit kan gaan lekken. Ook willen mieren nog wel eens er aan plukken en in graven. Als er dan al open ruimtes zijn is er grote kans op overstroming.
Je kunt beter eerst een wat dichtere prop watten maken voordat je dat erin stopt. Ik zorg zelf altijd dat het zeer strak zit en de prop er met moeite in gaat.
jannik
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door jannik »

Oke ik ueb in de regio al wat vleugeloze koninginnen gezien maar kon ze niet vangem omdat ik niks bij me had om ze te vangen wat betreft de testbuis setup weet ik wel maar er is moeilijk iets aan te doen omdat ik niet losse watten heb maar van die apparte watten
1. L niger
1. L flavus
1. Tetramorium caespitum (3 koninginnen)
1. Myrmica sp.

EN MIJN NAAM IS JANNIK

Heb ik verkeerd ingevuld en kan dat niet meer veranderen :lol:
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door Elan »

Ik denk dat je van die losse wattenproppen toch ook gewoon nog wat aan kunt drukken voor ze in de buis gaan?
Biermier
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door Biermier »

Ik heb een soortgelijke mier gevangen. Ik stond bij een kolonie met veel gevleugelde mieren en deze liep een meter verder weg, over de grond. Dit is mijn eerste keer, dus ik heb geen idee wat het makkelijkste is om een koningin te spotten. Mijn mier/koningin heeft nu nog vleugels. Als het een mannetje is, dan wil ik hem zo snel mogelijk weer terug brengen naar zijn nest. Ik hoop gewoon dat het toch echt een koningin is (en bevrucht). Weet iemand hoe snel de vleugels af moeten vallen van een koningin? Als die tijd dan verstreken is, zal ik hem terugzetten.
Ik heb 2 foto's van matige kwaliteit, maar misschien kan iemand toch identificeren wat het moet zijn.


Bedankt!
Pien
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door Pien »

hoi Biermier,
voor jou mier geldt t zelfde als hierboven.
ze heeft nog vleugels en is dus (hoogstwaarschijnlijk onbevrucht)
gisteren (en vandaag misschien ook nog) zijn veel Lasius niger kolonies uitgevlogen, dus ik denk dat t een Lasius niger gyne is, maar deze kun je beter vrijlaten, de kans dat zij een kolonie sticht is vrij klein.
misschien dat je nu nog terug kunt naar het nest? meestal zijn er na de grote drukte bij het nest, veel ongeveugelde koniningen die ronglopen over de grond in de buurt.
succes!
1x Lasius grandis: 20 werksters
1x Messor Barbarus: 20-30 werksters
Biermier
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door Biermier »

Pien schreef:hoi Biermier,
voor jou mier geldt t zelfde als hierboven.
ze heeft nog vleugels en is dus (hoogstwaarschijnlijk onbevrucht)
gisteren (en vandaag misschien ook nog) zijn veel Lasius niger kolonies uitgevlogen, dus ik denk dat t een Lasius niger gyne is, maar deze kun je beter vrijlaten, de kans dat zij een kolonie sticht is vrij klein.
misschien dat je nu nog terug kunt naar het nest? meestal zijn er na de grote drukte bij het nest, veel ongeveugelde koniningen die ronglopen over de grond in de buurt.
succes!
Dag Pien,
Bedankt voor je snelle reacties. Ik heb hem/haar vrijwel na het posten uitgezet, aangezien ik het niet zeker wist en geen leed wilde veroorzaken. Ik heb 3 Lasius Niger koninginnen (zonder vleugels) gevonden in mijn tuin en hoop dat zij een kolonie gaan stichten. Bedankt voor je reactie!
jannik
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door jannik »

Voor iedereen in did gesprek mijn koningin wat elan d8 onbevruchtt te aijn heeft vrijwel meteen eitjes gelegd ik heb nu larven en eitjes de koningin heeft nog altijd haar vleugels en de testbuis houd het water goed tegen ik verw8 binnekort (over een paar weken) mijn eerste generatie werkers toch bedankt aan iedereen
1. L niger
1. L flavus
1. Tetramorium caespitum (3 koninginnen)
1. Myrmica sp.

EN MIJN NAAM IS JANNIK

Heb ik verkeerd ingevuld en kan dat niet meer veranderen :lol:
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door ameiseman »

De larven kunnen ook mannetjes zijn. Die komen namelijk uit onbevruchte eitjes. Er bestaat de kans dat de gyne de larven dan opeet en weer opnieuw eitjes legt. Werksters zullen er dan toch niet komen. Hoop wel voor dat je snel nanitics gaat zien in elk geval.
jannik
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door jannik »

Ach dat is jammer ze heeft ondertussen al bijna 20-30 eitjes gelegd.... :( zou er een kans zijn dat ze wel bevrucht is ? Ze legt namelijk actief eitjes... en ziet er goed uit
1. L niger
1. L flavus
1. Tetramorium caespitum (3 koninginnen)
1. Myrmica sp.

EN MIJN NAAM IS JANNIK

Heb ik verkeerd ingevuld en kan dat niet meer veranderen :lol:
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Inderificeren nieuwe mieren koningin

Bericht door Elan »

ik heb in je nieuwe onderwerp (dat was niet nodig...) verder commentaar gegeven.
Plaats reactie