Beginnende antkeeper

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
RononDex
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2016
Gender:

Beginnende antkeeper

Bericht door RononDex »

Ik heb vandaag 2 gynes gevangen.

Dit zijn mijn eerste die ik ooit gevangen heb. Zo ver ik kan zien is het van het soort lasius niger een mooi soort om mee te beginnen.
Afbeelding
Afbeelding
Ze liggen nu lekker op een donkere plek tot rust te komen. en ik probeer ze natuurlijk zo veel mogelijk met rust te laten maar dat zal me wel lukken.
Alleen mijn vraag is wanneer moet je beginnen met voeden? en hoelang zou dat een beetje moeten duren voordat ik het moet gaan voeden?
Want ik ga over 2 weken op vakantie voor 3 weken, kan ik ze met een gerust hart thuis laten en redden ze zichzelf wel of moet ik proberen iemand te zoeken die ze wil voeden?

In iedergeval alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Bryan
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door dvd »

Veel succes met de hobby Bryan.Ik zou een watje steken waar je het dopje hebt aangesloten.Als de eerste werksters er zijn mag je de mieren al fruitvliegjes geven en een buitenwereld.
Pien
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door Pien »

meestal kun je de koningingen prima een paar weken met rust laten. ik lees overal dat je tussen 4 en 6 weken moet beginnen met voeden. dan zullen de eerste werksters zijn uitgekomen en die willen graar op zoek naar voedsel (eiwitten) voor de eitjes en larven die komen gaan. en zelf lusten ze graag een slokje suikerwater.

maar dat zou dus precies uit moeten komen..?
1x Lasius grandis: 20 werksters
1x Messor Barbarus: 20-30 werksters
RononDex
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2016
Gender:

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door RononDex »

Oke dankje maar wat is het verschil dan met dit dopje of met watten? Dit dopje zat bij de buisjes vandaar dat ik het gebruikt heb
thomas2001
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 juni 2017
Gender:

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door thomas2001 »

een watje van zon buisje afhalen gaat makkelijker dan zon dopje zorgt dus voor minder trillingen wat stress kan veroorzaken, ook zullen de gynes wat frisse lucht krijgen dan
15 lasuis niger gynes gevangen op (04-07-2017)
7 lasuis niger gynes gevangen op (10-07-2017)
RononDex
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2016
Gender:

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door RononDex »

Oke dan zal ik er een prop watten in doen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door Sneeuwuil »

Ja, dopje is eng. Een watje laat lucht door, maar zo'n dopje weet ik niet. Een watje is in elk geval veiliger.

Ze hoeven de komende maanden geen voeding. De meesten geven direct als de eerste werkster uit komen wel voedsel, en de mieren zullen dat zeker waarderen, maar nodig is het niet.
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door antsutopia »

En met een watje zal je minder condens hebben dan met een dopje. Watje ventileert beter
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
RononDex
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2016
Gender:

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door RononDex »

Oke dus ze kunnen dus 1 hele tijd zonder eten? Dan kan ik met 1 gerust hart op vakantie :) dan zal ik ze wel gaan voeden na dat ik terug ben.
RononDex
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2016
Gender:

Re: Beginnende antkeeper

Bericht door RononDex »

Vandaag even het dopje van de buisjes afgehaald en watjes in de plaats gedaan 1 gyne heeft al 2 eitjes en de andere heeft er 1. Lijkt me al een mooi begin. Heb ze gisteren gevangen.
Plaats reactie