Vakantie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Biermier
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:

Vakantie

Bericht door Biermier »

Hoi,

Ik heb 3 Lasius Niger gynes waarvan ik heb gezien dat 1tje daarvan al sowieso eitjes heeft gelegd.
Nu ga ik binnenkort op vakantie, maar wat moet ik nu doen? Tegen de tijd dat de werksters uitkomen kan ik ze niet voeden of iets dergelijks. Mijn idee was om een buisje met suikerwater klaar te maken en in een buitenwereld te leggen, plus 2 of 3 fruitvliegjes. Ik hoop niet dat ik terugkom met een dode kolonie.
Iemand suggesties?

Bedankt.
Ant86
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: Leiden
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door Ant86 »

Wat ik hier gelezen heb is dat je ze voor een paar weken gewoon met rust kan laten. Zorg wel ervoor dat ze voldoende vocht hebben.
2x Messor barbarus
2x Lasius niger
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door PixellWarlord »

Hoe lang ben je op vakantie? Want ze hebben de eerste weken geen eten en alles nodig dus als je iets van 3 weken gaat overleven ze het makkelijk en hebben ze lekker rust.
Laatst gewijzigd door PixellWarlord op 08 jul 2017, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
thomas2001
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 juni 2017
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door thomas2001 »

mooi want ik zit met het zelfde probleem heb er laatst 15 gynes gevangen en ga over 4-3 weken op vakantie voor 3 weken dus red ik dat dan ook nog?
15 lasuis niger gynes gevangen op (04-07-2017)
7 lasuis niger gynes gevangen op (10-07-2017)
Biermier
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door Biermier »

PixellWarlord schreef:dus als je iets van 3 weken gaan overleven ze het makkelijk en hebben ze lekker rust.
Hoelang kan ik wegblijven denk je? Want zoals je weet ga ik niet morgen voor 3 weken weg. Ik heb nu nog school
Laatst gewijzigd door Biermier op 10 jul 2017, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door PixellWarlord »

Ik weet dat je makkelijk de eerste 3 weken als je een gyne heb gevangen op vakantie kan gaan. Ik denk dat je ook nog wel eind juli 2 weekjes op vakantie kan maar dat weet ik niet zeker misschien dat iemand anders dat weet?
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door antsutopia »

Als ik me goed herinner is het ongeveer 6 weken van eitje tot mier
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Biermier
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door Biermier »

Ik heb gelezen dat een eitje ontwikkeld in 30-52 dagen. Als ze uitkomen in de 30 dagen, valt dat precies verkeerd en kan ik ze dus niet voeden. Als ze later uitkomen misschien wel. Moet ik gewoon hopen dat het goed komt of toch maar iets bedenken?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vakantie

Bericht door Blue »

Mochten de werksters eerder komen dan dat jij erbij bent dan geeft dat niet. Een kolonie kan heus wel enkele dagen zonder voedsel, als het maar geen weken worden dan zit je wel goed.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Vakantie

Bericht door Sneeuwuil »

Ik heb een gyne/kolonie ooit eens pas na ongeveer 9 maanden (!!) hun eerste voedsel gegeven. Deze kolonie heeft 100-en of duizenden werksters nu.

Ze kunnen echt weken of maanden zonder eten. Niet zonder water, dus zorg dat dat er is en ga met een gerust hart op vakantie :-
)
Biermier
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door Biermier »

Haha, en nu maar hopen dat jullie de waarheid spreken.
Heel erg bedankt voor het antwoord. Ik was eerst van plan een buisje met suikerwater in een buitenwereld te leggen samen met een kolonie, maar toen kwam ik er achter dat suikerwater kan gaan gisten.
Gelukkig is dit allemaal niet nodig.
Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Floris »

Het belangrijkste is dat ze water hebben en niet in de zon zitten. Verder kan Lasius niger heel veel hebben.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Biermier
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door Biermier »

Ze hebben allemaal op het moment zo'n 40 milliliter (zonder dat het in het watje is gezogen, dus wat nog over is). Dat is denk ik wel genoeg voor een tijdje. Of mag het waterpijl niet lager dan een bepaald punt zakken omdat het watje anders geen vocht meer opneemt?
Biermier
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door Biermier »

Biermier schreef:Ze hebben allemaal op het moment zo'n 40 milliliter
Berekend door de oppervlakte x lengte van het buisje te doen. Dit antwoord had ik in cm3 omgerekend naar dm3 zodat je het in liters kreeg. Dan omrekenen naar milliliters.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Vakantie

Bericht door salamalfayed »

Je kunt gerust op vakantie! Ook als de eerste werksters er zijn hoef je niet direct allemaal dingen te doen. Ze kunnen prima de komende maand zonder verzorging.

Of je watervoorziening goed is hangt van meer factoren af dan alleen de hoeveelheid water. Als je buisje plat ligt, het watje niet al te strak zit en ze niet al te warm liggen moet dat helemaal goed komen.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie