Help, buisje kapot

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Sanny
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 juli 2017
Gender:

Help, buisje kapot

Bericht door Sanny »

Hoi, ik ben een absolute beginner en heb gelijk al wat foutjes gemaakt. Een buisje met een gyne en eitjes is gescheurd. Nu moet ik ze dus gaan verhuizen. Kan ik ze gewoon overschudden of is het beter een buisje ertegenaan te maken?

Een ander buisje zit vol condens na 7 dagen. Ook hier zit een gyne met eitjes in. Moet ik ze ook verhuizen of is dit niet erg?

Het betreft allebei de lasius Niger.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Help, buisje kapot

Bericht door Floris »

Je kunt ze overschudden, maar doe het wel voorzichtig. Als het niet lukt, kun je ze ook zelf laten overlopen. Dat kan enkele dagen duren.

Condens wordt veroorzaakt doordat het waterreservoir wordt verwarmd, bijvoorbeeld door de zon. Condensvorming is voor kleine kolonies soms gevaarlijk. Probeer de condens op te lossen; verhuizen is daarvoor een wat zwaar middel.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Sanny
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 juli 2017
Gender:

Re: Help, buisje kapot

Bericht door Sanny »

Dank voor de snelle reactie. Ik ga het proberen. We hebben ze net een weekje dus ik doe het liever nu voordat de eitjes uitkomen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Help, buisje kapot

Bericht door Floris »

Eitjes willen nog wel eens plakkerig zijn. Zo lang er nog een klein beetje vocht in het buisje zit, zal de koningin waarschijnlijk liever niet verhuizen. Dus wees voorzichtig. :)

Overigens zijn buisjes die bedoeld zijn als reageerbuisjes, bijvoorbeeld Schott Duran, veel sterker dan sommige andere buisjes.
Na een aantal kleine en grotere dramaatjes, gebruik ik alleen nog van die stevige buisjes. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie