Messor Barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
yookske
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 juli 2017
Gender:

Messor Barbarus

Bericht door yookske »

Hallo !

Ik ben Yookske, en samen met mijn zoon Noah van 13 hebben we een mierenkolonie gekocht bij mierenboerderij.nl.
Ik vond het eerst maar niks, en daarom zijn we dit samen gaan doen, en nou wil ik goed doen ook.
En ik beken...het is erg leuk.
We hebben een Master Messor set gekocht, waar een proefbuisje met vocht en een nestje inzat.
We hebben alles aangesloten, het gipsnest afgeplakt met rode folie. En al zaden en honingdauw gegeven. De mieren waren heel nieuwsgierig en zijn al zaden gaan halen en brengen naar hun nest.
De bedoeling is natuurlijk dat ze ooit verhuizen naar het gipsnest en daar hun nest gaan bouwen. Wat ik hier en daar gelezen heb kan dit wel ff duren ?
Ik denk dat we het goed doen, want de eitjes komen uit, ze vermeerderen zich, en ze leven nog allemaal haha...maar in het proefbuisje.
Ik heb het proefbuisje beschermt met een protectiesleeve zodat het nest niet te veel licht heeft op aanraden vd mierenboerderij.
En 1 tot 2 keer maak ik het gipsnest vochtig met wat water.

Ik wil gewoon ff weten of ik goed bezig ben, of ik geduld moet hebben.....en eventuele tips ?
Mijn zoon had het erover om een warmtematje te kopen om onder het gipsnest te leggen ? Zodat ze hier hun nest zouden naar verhuizen ?

Vriendelijke groeten Yookske en Noah
Vincent
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 juli 2017
Gender:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Vincent »

Hoi Yookske,

Jullie zijn in principe goed bezig. Denk er wel om dat mieren gevoelig zijn voor stress. Ik snap dat het misschien moeilijk kan zijn, maar probeer zo min mogelijk de sleeve van het buisje te halen, of trillingen te veroorzaken. Dit vertraagd de ontwikkeling van de kolonie.

Een warmte mat is in principe niet nodig, maar zorgt wel voor snellere ontwikkeling van de kolonie. Denk er wel om dat je de mieren de keus geeft hoe warm ze het willen hebben. Leg bijvoorbeeld een warmtekabel over het waterreservoir van het buisje, zo is het achterin warm en voorin koel. Als de mieren in het midden gaan zitten, is daar dus de ideale temperatuur.

Maar zelfs dan kan het nog een lange tijd duren voor de mieren in het gipsnest gaan wonen. Vaak een aantal maanden.
Een mierenboerderij vergt veel geduld in het begin, maar naarmate de kolonie groeit wordt het ook steeds interessanter.

Dan nog een tip uit eigen ervaring:
In de zadenmix van mierenboerderij.nl zitten kleine zaadjes (volgens mij sesamzaadjes), die naar de bodem van het zakje zakken. Probeer ze met bv. een zeef een beetje te scheiden van de rest, en geef de mieren relatief meer van deze kleine zaadjes. Voor een nieuwe kolonie zijn ze namelijk makkelijker te transporteren en verwerken. Naarmate de kolonie groter wordt, en soldaten voortbrengt beginnen ze ook grotere zaden te eten.

Veel plezier ermee!
yookske
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 juli 2017
Gender:

Re: Messor Barbarus

Bericht door yookske »

@Vincent
Merci !
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor Barbarus

Bericht door ianvlug »

Nog een tip is haal het gips nest nog even los totdat je meer werksters hebt, het gebeurt nog wel eens dat zr intrekken in een te groot nest en dat dan de zaden beginnen te kiemen en een kleine kolonie kan dat dan niet oplossen en bijhouden.
Veel plezier en succes met je kolonie.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Plaats reactie