Watervoorziening tijdens vakantie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Lalena
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 juni 2017
Gender:

Watervoorziening tijdens vakantie

Bericht door Lalena »

Hallo, mijn zoon is met een mierenkolonie begonnen. Het is een messor barbaris koningin met eerst drie werksters en inmiddels heeft ze er een stuk of twinting, wordt iets lastiger tellen. Ze leven in een reageerbuis met water aan het eind. Er zitten tubes aan waarin we aan het eind wat zaadjes deden en snds kort zit er een gipsnest en een buitenwereld aan. Ze lopen hier rond om vuil te deponeren of zaadjes te verzamelen, dus het lijkt of ze gelukkig zijn.

Nu gaan we binnenkort op vakantie en ik heb gelezen dat met voldoende watervoorziening 3 weken zonder toezicht te doen moet zijn. Nu is het watje aan de kant van de mieren zwartig, al vanaf het begin eigenlijk en daar maak ik me een beetje zorgen om. Zou ik er goed aan doen om nog een andere watervoorZiening te maken in bijvoorbeeld de buitenwereld? Iets anders waar we rekening mee moeten houden? Of zou het beter zijn iemand te vinden die ze een tijdje in huis wilt houden?
mierenhouder
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 juni 2017

Re: Watervoorziening tijdens vakantie

Bericht door mierenhouder »

Hallo,
Ik zou het gipsnest nog loskoppelen omdat er nog te weinig werkers zijn.
Het reageerbuisje is groot genoeg voor 20werksters.

Ik zou het buisje wat nu waarschijnlijk nog het nest is, koppelen aan alleen de buitenwereld tot er ongeveer +/- 100 werksters zijn.
Anders gaan ze het gipsnest gebruiken als vuilnisbelt.

In de buitenwereld kan een klein buisje met suikerwater gelegd worden met een watje erin zodat ze die 3 weken voldoende suikers hebben.
Dat het watje zwart is is geen probleem als er maar voldoende water achter in het buisje zit.
Zolang er nog zaden in de buitenwereld liggen hebben ze genoeg eiwitten om de larven te voeden (ik raad aan de kleine zaden te geven) omdat er waarschijnlijk nog geen soldaten zijn. Die zijn wat groter en kunnen de grotere zaden mee naar het nest nemen.

Messor barbarus heeft veel rust nodig, vooral in het begin.
Probeer niet te veel te kijken want dat kan de koningin veel stress opleveren en kan de groei bevorderen.
Lasius niger +/- 100 werksters
Pheidole pallidula +/- 200 werktsers
Messor barbarus +/- 100 werksters
Pheidole Noda +/- 40 werksters
Camponotus Cruentatus +/- 20 werksters
Formica fusca koningin 14-7-18
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Watervoorziening tijdens vakantie

Bericht door Sneeuwuil »

Zo lang ze water hebben zal het goed zijn. Dat het buisje zwart wordt is niet zo erg. ik zou denk een tweede buisje er naast leggen om extra zeker te zijn dat er voldoende water is en dan met een gerust hart op vakantie gaan.

Iemand vinden om ze in huis te houden is ook goed, maar dan wel iemand die het eerder mieren gehouden heeft. Het lijkt me niet nodig in jouw geval.
Lalena
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 juni 2017
Gender:

Re: Watervoorziening tijdens vakantie

Bericht door Lalena »

Ik had wel gezien dat ze al wat zadenschilletjes in het nest dumpten. Ik zal mijn zoon adviseren het gipsnest los te koppelen. Maar hij wilde graag he, weinig geduld op zijn 11e. Maar een tweede waterbuisje in de buitenwereld is dus wel een idee. Er liggen echt een hoop eitjes en grote eitjes in. Enne, wat is niet te veel kijken, we vinden het zo leuk om te kijken hoe ze bezig zijn.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Watervoorziening tijdens vakantie

Bericht door Paarsemier »

1x in de 2 weken even het buisje in gluren kan prima. Als je het systematisch vaker dan dat gaat doen levert dat veel stress op en in sommige gevallen kan de koningin dan zelfs doodgaan
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie