Messor barbarus suikerwater?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Marco1988
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 juni 2017
Gender:

Messor barbarus suikerwater?

Bericht door Marco1988 »

Ik heb een vraag over de voeding van de messor barbarus.
Op internet vindt ik veel berichten dat de messor barbarus kolonie geen suikerwater nodig heeft en alle voeding uit zaden en fruitvliegjes ( beginnende kolonie) haalt.
Alleen mierenboederij heeft op de site vermeld staan dat ze zowel suikerwater als Honingdauw moeten krijgen.

Wat is jullie ervaring?
Laatst gewijzigd door Marco1988 op 25 jul 2017, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor barbarusMe suikerwater?

Bericht door Aljosha »

Dat Mierenboerdeij graag geld krijgt, Messor barbarus neemt nauwelijks suikerwater noch honingdauw aan. Ze zullen dit enkel aan nemen als ze geen andere keus hebben of als er geen water is. Ik heb mijn 1ste kolonie nooit suikerwater gegeven en deze heeft rond de 1000 werksters gekregen. Honingdauw of suikerwater kan je beter aan Lasius niger geven of bijna alle andere soorten.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Messor barbarus suikerwater?

Bericht door Paarsemier »

Mijn ervaring is dat je best wel suikerwater kan maken en het de kolonie aanbieden. Als ze het drinken prima, zo niet geef je gewoon niet meer. Mijn kolonie drinkt het wel dus ik blijf het ze gewoon geven. Essentieel is het absoluut niet dus zonder suikerwater zullen ze het ongeveer net zo goed doen als met
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus suikerwater?

Bericht door Hexednl »

Ik heb sinds gisteren een kolonie messor barbarus en heb een wattenstaafje met esdoorn siroop gegeven en heb er al 1 werkster van zien drinken. Ik dacht ik probeer het gewoon maar ze nemen het dus wel aan.
8-)
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus suikerwater?

Bericht door pjpj001 »

Mijn kolonies Messor barbarus nemen het helemaal niet aan. Ik heb een kolonie van 300 werksters en wat kleinere en het enige dat ze doen met de druppels suikerwater dat ik geef is er dicht gooien met vuil, zand en steentjes. Ik zou er in ieder geval geen geld aan geven en als je echt wilt gwn wat suikerwater oplossen in water en het aanbieden.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Messor barbarus suikerwater?

Bericht door Paarsemier »

Sowieso nooitgeld uitgeven aan suikerwater. Verspilling.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie