Mijn gyne heeft nu al poppen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
vyce
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 juni 2017
Locatie: Deventer
Gender:

Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door vyce »

Hallo allemaal! Deze maand (5 juli) heb ik mijn gynes gevangen. Nu keek ik een paar dagen geleden in de buisjes en zag de eerste larven verschijnen. Echter toen ik gister keek zag ik dat 1 gyne al twee poppen had (de ander zit verstopt in het watje). Nu vroeg ik mij af of dit niet veel te snel is? Zon korte tijd als larf. Aangezien de poppen ook erg klein zijn. Plus ze missen ook de bekende zwarte puntjes.

Is dit normaal en maak ik me druk om niks?

Alvast bedankt voor de hulp!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door ameiseman »

Nanitics, de eerste generatie werksters, zijn inderdaad klein. Het kan dus goed kloppen. Bovendien heb je het bewijs in je buisje haha. De larven die erbij liggen zullen ook wel bijna gaan verpoppen.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door pjpj001 »

5-10juli hier ook een hoop koninginnen gevangen en het merendeel heeft al een hoop poppen dus is zeker niet abnormaal. Het zwarte puntje zijn de uitwerpselen als ik me niet vergis, deze vlek is bij kleine poppen ook veel kleiner en niet meteen zichtbaar.
vyce
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 juni 2017
Locatie: Deventer
Gender:

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door vyce »

Ah oke, volkomen normaal dus. Ik dacht al dat die van mij onnodig veel haast had. Nu liggen de buisjes bij mij ook bezaaid met poppen ipv alleen een enkele.

Ik had als test bij een andere koningin een fruitvliegje in gedaan en die is (denk ik) vooral opgegeten door de larven aangezien ik er bijna niks meer van terug kan vinden. Deze larvenpoppen hebben wel een zwart stipje op de pop
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door Nanitic »

Zoals al gezegt is het ""zwarte puntje" inderdaad de uitwerpselen van het larven stadium. De eerste generatie larven wordt ondervoed, dat is ook waarom ze kleiner blijven, dus het is logisch dat er dan ook minder uitwerpselen zijn, en een minder duidelijk zwart puntje.

De eerste poppen van mijn koloniën zien er hetzelfde uit, en kwamen ook na ongeveer dezelfde hoeveelheid tijd.
Ik ben benieuwd wanneer jou eerste werkster er is. Ik heb mijn gynes namelijk ook op dezelfde dag gevangen ;).
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door Paarsemier »

Offtopic: [quote="Nanitic"]Ik heb mijn gynes namelijk ook op dezelfde dag gevangen ;).[/quote]
Dat heeft bijna iedereen volgens mij :lol:
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door Nanitic »

Paarsemier schreef:Offtopic: [quote="Nanitic"]Ik heb mijn gynes namelijk ook op dezelfde dag gevangen ;).
Dat heeft bijna iedereen volgens mij :lol:[/offtopic][/quote]

Klopt. Bruidsvluchten zouden niet werken als ze niet massaal op dezelfde dag waren.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door Paarsemier »

Ik heb vorige week nog aardig wat gynes zien lopen hoor ;)
Laatst gewijzigd door Paarsemier op 15 aug 2017, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door NickAnts »

deze week ook nog kans op het vangen van gynes...? zoja welke dag heb ik het meeste kans?
vyce
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 juni 2017
Locatie: Deventer
Gender:

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door vyce »

Nanitic schreef:De eerste poppen van mijn koloniën zien er hetzelfde uit, en kwamen ook na ongeveer dezelfde hoeveelheid tijd.
Ik ben benieuwd wanneer jou eerste werkster er is. Ik heb mijn gynes namelijk ook op dezelfde dag gevangen ;).
Mijn eerste werksters zijn er! Drie tegelijk. De gyne heeft een nachtje doorgehaald denk ik om ze allemaal uit de pop te trekken :lol:. Of het is in meerdere dagen gebeurd, dat kan ook nog
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door Paarsemier »

Ik ben benieuwd of ik ook al nanitics heb... 'helaas' ben ik nu op vakantie en kan ik het niet checken :lol:
Ik kom pas over 2 weken terug dus dan zal het al aardig druk zijn in het reageerbuisje ;)
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
JarPlayGo
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 augustus 2017
Gender:

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door JarPlayGo »

Ik heb al een tijdje niet gecheckt. Laat ze veel met rust zodat ze flink kunnen ontwikkelen. Mis moet ik toch weer ff gaan checken...
Ik heb:

1 Messor Barbarus 10+
2 Lasius Niger met broed
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijn gyne heeft nu al poppen?

Bericht door Nanitic »

vyce schreef:
Mijn eerste werksters zijn er! Drie tegelijk. De gyne heeft een nachtje doorgehaald denk ik om ze allemaal uit de pop te trekken :lol:. Of het is in meerdere dagen gebeurd, dat kan ook nog
Één van mijn tien Lasius niger gynes heeft nu één nanitic, sinds gister. Ik denk dat het wat kouder is bij mij dan waar jij de mieren hebt. Dat verklaart het verschil in ontwikkelingstijd.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Plaats reactie