Elektrisch raket

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Elektrisch raket

Bericht door Trimpy »

Als ik thuis een vlieg dood maak met een elektrisch raket en daar zouden dan mijten op zitten zouden de mijten dan ook dood gaan? Als dat zo is hoef ik de vliegen niet meer in te vriezen nadat ik ze heb dood gemaakt.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Elektrisch raket

Bericht door Paarsemier »

Ik weet het niet. Ik weet wel dat insecten nog wel is blijken te leven terwijl je denkt dat ze dood zijn. Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen en ze gewoon invriezen
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Elektrisch raket

Bericht door Aljosha »

Kweek beter je eigen vliegen, vliegen uit de natuur kunnen pesticiden bevatten en andere dingen zoals mijten en ziektes.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Elektrisch raket

Bericht door Mika »

Ik kook nooit de voedseldieren die ik vang. De mijten die er mogelijk op zitten, zijn waarschijnlijk commensaal en geen parasieten. Commensale mijten krijgen geen kans bij een goed onderhouden formicarium (bak nat, buitenwereld droog, en afgestemd op de grootte van de kolonie.)
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Elektrisch raket

Bericht door dvd »

Ik steek mijn voedseldieren altijd een uurtje in de vriezer.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Elektrisch raket

Bericht door Mika »

Dat is mooi natuurlijk, maar ik heb dat nog nooit gedaan gedurende de 25 jaar die ik mieren houd, en ik ben daar nog nooit een kolonie door verloren. Wel door warmte, droogte, etc... Maar nooit door parasieten of ziekten overgedragen door prooidieren (zover ik weet natuurlijk.)

Vele grote kolonies werden uitsluitend gevoed door gekweekte voedseldieren, zoals kakkerlakken, meelwormen en fruitvliegen.

Af en toe valt er eens een gyne dood, in een perfect gezonde kolonie. Ik neem aan dat de reden daarvan ook niet overgedragen wordt door prooidieren...

Dus, iedereen leeft zo gevaarlijk als hij wilt natuurlijk...

Ik ga ervan uit dat dieren in de vrije natuur niet heel frequent dragers zijn van ziekten die ook mieren kolonies kunnen besmetten. Men noteert ook: er gebeurt een strenge selectie op mierenkolonies in de natuur... Maar een fractie van de kolonies overleeft. Ik neem wel aan dat de meeste niet doodgaan aan ziekten, maar wel door oorlog/ concurrentie.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Elektrisch raket

Bericht door Mika »

Men zou inderdaad kunnen denken aan insecticiden... maar dat verklaart nooit de dood van een gyne in een perfect gezonde kolonie.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Elektrisch raket

Bericht door dvd »

Ik heb ook nog nooit mijten in al mijn kolonies wat ik tot nu toe heb gehad maar om zeker te zijn steek in de voedseldieren toch in de vriezer.Misschien om dat ik altijd voorzichtig ben geweest dat ik er nooit last van heb gehad.
Plaats reactie