Een aantal beginnersvragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Een aantal beginnersvragen

Bericht door NickAnts »

Ik heb een Lasius Niger gyne met eitjes, ik weet niet in welke fase de eitjes zijn en welke fases er allemaal zijn.
Is er misschien iemand die dit mij duidelijk uit kan leggen want ik lees veel over poppen en broed enzo alleen ik weet niet precies wat het allemaal is.
Ook weet ik niet hoelang een gyne er over doet tot haar eerste werksters en dit zou ik graag willen weten.
Op youtube keek ik naar een filmpje van: ''Ant-Topia Mieren vlog'' en hij gaf zijn gyne's suikerwater en vertelde dat de gyne's dan meer eitjes zouden leggen en dat ze sneller zouden uitkomen, is dit waar? moet ik dit ook doen en zoja in welke fase van de eitjes moet ik dit doen?
Ook las in de reacties onder mierenvideos dat sommige mensen dode fruitvliegjes geven aan hun gyne en dat ze dan ook sneller eitjes zal leggen, is dit het geval want op het forum las ik namelijk dat ze alleen water nodig hebben omdat ze al een voedselvoorziening hebben. dus ik weet nu niet of het slecht is om ze suikerwater te geven of een fruitvliegje of dat ze dan sneller zullen produceren.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door MiereManneke »

Als het goed is heb jij de gyne nu in een reageerbuis. Ze heeft dan alleen water nodig totdat er werkers zijn, dan kan je ze ook suikerwater en/of fruitvliegjes geven. Het duurt een paar maand voordat er werksters zijn. De fases zijn op volgorde: Ei-Larf-Pop-Mier. Je kan de gyne het beste op een warme, donkere plek leggen en zo min mogelijk storen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door Hexednl »

In principe hebben ze alleen water nodig. Ik heb laatst een proteïne sapje gegeven en ze namen dit bijna gelijk aan. Of het nut heeft dat weet ik natuurlijk niet. Mijn vermoeden is dat de temperatuur eerder van belang zal zijn bij het groeien van de poppen dan extra voeding. Aangezien ze die in de natuur zo warm mogelijk leggen.
8-)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door Sneeuwuil »

Een Lasius niger (zonder tweede hoofdletter) heeft voldoende voedselreserves en hoeft niet bijgevoerd te worden. Ik durf niet te beweren dat werkster sneller zullen groeien als je het wel doet. Dat zul je moeten uitproberen, maar zelf lijkt me dat niet het geval. Warmte maakt inderdaad wel uit.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door Mika »

De gynes zijn er normaal gezien in overvloed. Je kan ze best niet teveel helpen, want ze ondergaan een selectie tijdens de koloniestichting: de slechte gaan dus dood.

Beter nu eentje verliezen, dan over 2 jaar, dan heb je veel meer energie in je kolonie gestoken...

Dat is de voornaamste reden.

Verder: hier op het forum is veel BETROUWBARE informatie te vinden, meer dan op videoblogs, die duidelijk de twijfel meer doen toenemen dan info geven. Zeker de stickies, geschreven door teamleden, zijn waardevol, en mogelijk waardevoller dan info die je verkrijgt van (junior) leden.
DUCKDUCKGO!
Pien
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door Pien »

met broed word (volgens mij) bedoeld: alle eitjes, poppen en larven die je konining heeft.
de eitjes zijn de witte kleine stipjes (meestal in klontjes opgestapeld)
de larven zijn de ietwat doorzichtige 'rijstkorreltjes'(ze zijn wel een stuk kleiner dan rijst!)
de poppen zijn de ondoorzichtige, beetje beige-achtige rijstkorreltjes, ze hebben soms een zwart stipje dat wordt gevormd door de uitwerpselen van de pop.
daarna komt het miertje uit de pop. ze is dan nog heel licht grijs (vandaar de naam 'grijsje') maar ze kleurt snel bij naar donkerbruin/zwart.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt bij het zien van de ontwikkeling van het broed.

verder zou ik de gynes nu vooral met rust laten. rust is het aller belangrijkste wat je je gyne geven kan. zodra de eerste werksters er zijn, kun je ze suikerwater en fruitvliegjes geven, dan hebben ze dat pas echt nodig.
De fruitvliegjes heeft de kolonie nodig voor de eiwitten die erin zitten, die geven ze aan de poppen.
het suikerwater is vooral voor de energiebehoefte van de werksters. let hierbij wel op dat het niet te plakkerig is, dan kunnen de mieren erin verdrinken.

naast suikerwater hebben je mieren ook altijd vers water nodig, zorg dat ze dat altijd tot hun beschikking hebben.

voor verdere vragen is het inderdaad een goed idee om rond te lezen op het forum, er is ontzettend veel te vinden hier!
succes!
1x Lasius grandis: 20 werksters
1x Messor Barbarus: 20-30 werksters
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door NickAnts »

Heel erg bedankt voor de vele nuttige reacties, ik zal haar met rust laten en niet vaak kijken.
Vandaag tijdens het werk (ik werk als hovenier) vond ik nog een gyne (denk ik).
Ik ben er erg blij mee dat ik er nog 1 heb kunnen vangen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door DamonGG »

Volgensmij heb je het watje er iets te ver ingeduwd (weet het niet zeker hoor).
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door NickAnts »

Ik heb de gyne eruit gehaald en al in een ander buisje gedaan :$
Is dit een Lasius niger?
En is dit wel een gyne? (Foto is niet heel duidelijk want ik vind het lastig goede foto's te maken, iemand tips?)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door miel »

Dat is een parasitaire gyne.
Vermoedelijk een Laius umbratus koningin.

Ze heeft dus een hostkolonie nodig.

NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door NickAnts »

Oh.. jammer, ik heb namelijk maar 1 Lasius niger gyne en die kolonie wil ik graag behouden. Misschien dat ik nog meer Lasius niger gyne's kan vangen en haar aan 1 vandie kolonie's introduceren.
Pien
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door Pien »

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar als het een parasitaire gyne is, gaat ze het niet overleven tot je een L.niger kolonie hebt opgekweekt. ze heeft niet het eeuwige leven helaas.

dus je kunt haar (als t een parasitaire soort is) het beste loslaten of aan een ander forumlid schenken/verkopen, maarnogmaals deze foto is niet erg duidelijk dus determinatie is lastig!
misschien kun je een betere foto nemen en die op het 'determinatie-topic' zetten?
1x Lasius grandis: 20 werksters
1x Messor Barbarus: 20-30 werksters
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door NickAnts »

Ik zal straks proberen een betere foto te maken, alleen dat gaat erg lastig want het licht reflecteerd op het glazen reageerbuisje...
vyce
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 juni 2017
Locatie: Deventer
Gender:

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door vyce »

Als je zelf een aantal poppen vindt zou je ze ook bij deze kunnen leggen.

Maar als je er niks mee wilt doen en het een Umbratus dan zou ik hem wel willen overnemen!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door miel »

Je kunt ook werksters en poppen uit het wild halen.
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door NickAnts »

Als het een umbratus is zou je hem mogen overnemen van mij...
Hier een aantal fotos van haar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door Paarsemier »

Door slechte internet op vakantie kan ik de foto's niet zien maar als het een umbratus is is ze binnenkort dood verwacht ik :?
Laatst gewijzigd door Paarsemier op 17 aug 2017, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door miel »

Dat lijkt inderdaad op een umbratus gyne.
Ik wil haar wel overnemen, alleen is het punt dat dit dan snel moet gebeuren, aangezien deze gynes zonder werksters niet langer dan een paar dagen leven.

Woon je in de buurt van Apeldoorn?
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door NickAnts »

Ik woon in de buurt van Apeldoorn ja.. (Barneveld)
is het misschien slim om haar suikerwater te geven?
van mij mag je hem overnemen :$
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Een aantal beginnersvragen

Bericht door miel »

Ja, dat kun je proberen. Je kunt haar het best een klein drupje geven. Het probleem is echter wel dat deze soort een heel kleine sociale maag heeft, waardoor ze dus niet veel kan consumeren. Ik pb wel verder.
Plaats reactie