Dode mieren beginnende kolonie, rommel in loopbuis.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MessorWouter
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 30

Dode mieren beginnende kolonie, rommel in loopbuis.

Bericht door MessorWouter »

Ik heb nu een paar weken mijn Messor Barbarus kolonie.

Ik begon met 12 werksters zonder broed toen ze binnen kwamen. Ik vermoed dat ze een wat ruige rit hebben gehad waardoor het broed was opgegeten. Er zijn ook wat mieren gestorven in de 2e week. Ze namen mijn fruitvliegjes niet aan dus ik ging er van uit dat ze genoeg gegeten hadden.

Echter toen ik ze spinnenpootjes aanbood namen ze deze allemaal mee hun nest in. Vanaf dat ik op spinnen pootjes over ging zijn er ook geen mieren meer dood gegaan.

Ik heb nu nog 6 a 7 werksters en redelijk wat broed. Het lijkt goed met ze te gaan maar laten nu wel rommel in de loopbuis achter wat ze nog niet deden toen ze met 12 waren.

Mijn vraag: Zal ik het t-stuk los halen en daar de buitenwereld aansluiten zodat de weg naar de buitenwereld wat korter wordt of ze gewoon hun ding laten doen?

Er liggen ondertussen al aardig wat spinnen resten waar ik niet bij kan.
IMG_8159.jpg
IMG_8158.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor Barbarus ongeveer 50 werksters
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Dode mieren beginnende kolonie, rommel in loopbuis.

Bericht door Paarsemier »

Ik zou ze nu zo laten. Het nu net weer wat beter met ze en dat wil je natuurlijk niet teniet doen door weer heel veel stress te veroorzaken.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Dode mieren beginnende kolonie, rommel in loopbuis.

Bericht door Loesje »

Het ziet ernaar uit dat ze die plek als beginnende zadenverzamelplek hebben aangewezen. Messor kiezen altijd een opslagplaats voor de zaden uit. Bij een kleine kolonie hoeft dit niet in het nest zelf te zijn, daar is het ook een stuk vochtiger waardoor de zaden kunnen ontkiemen. Mijn Messor heeft in het begin (en nu nog steeds af en toe) de zaden in eenzelfde buis naar de buitenwereld bewaard. De zaden werden pas in de reageerbuis gelegd toen het waterreservoir leeg was. Ze worden bij mij ook minimaal 1 keer per dag ergens anders naartoe verplaatst.
Kijk het even aan wat ze ermee doen, zolang het nest zelf schoon blijft zou ik me niet druk maken.

Fijn dat ze spinnenpootjes aan zijn gaan nemen! Hoe bood je de fruitvliegjes aan? Niet alle Messorkolonies accepteren dode insecten. Levend geven is echter niet aan te raden bij kleine kolonies, dit kan je werksters kosten!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
MessorWouter
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Dode mieren beginnende kolonie, rommel in loopbuis.

Bericht door MessorWouter »

In het buisje wat ze nu als nest gebruiken zitten ook zaden. Ik heb zelf het idee dat dit gebuikte zaden o.i.d. zijn omdat ze ook de spinnen resten er bij leggen. Ze maken zich trouwens ook schoon rond die plek.

Ik maakte de fruitvliegjes dood voordat ik ze in de buitenwereld deed. na een tijdje waren ze ook al dood. Maar ze namen ze al niet meer aan toen ik ze nog zelf dood maakte.

Wat me trouwens op viel bij een van de overleden mieren is dat deze dood was en een paar keer weer tot leven kwam en weer dood ging. Lag letterlijk een paar uur op haar rug in de buitenwereld waarna ze ineens wat opwekte en raar liep en eventjes weer normaal haar ding leek te doen in de buitenwereld maar uiteindelijk toch weer op haar rug lag.

Iemand enig idee of dit normaal is?
Messor Barbarus ongeveer 50 werksters
Plaats reactie