Dode mieren in kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Dode mieren in kolonie

Bericht door TheRoeler »

Ik heb een lasius niger kolonie van geschat zo'n 50 a 60 mieren. Ik bespeur echter nu dat bij de plek waar afval gedumpt wordt er meerdere lichamen van mieren liggen. Dit had ik niet eerder gezien omdat dit achter een stuk losgekomen tape zit waar een watje mee bevestigd is. Op dit watje (dat een ongebruikt gat in behuizing dicht) lag een dode mier waarna ik dus wat onderzoek ging doen. Ik schat dat er 3-5 dode mieren of resten van mieren liggen.

Is dit iets om zorgen over te maken? Ik heb de kolonie zo'n drie jaar nu dus kan het oude leeftijd dood zijn? Wat is normale levensduur van een werkster eigenlijk?

De rest van de kolonie ziet er goed uit: actief en geen raar gedrag of zo. Wel ben ik net week terug van vakantie dus ze zijn wel drie weken de koelkast in geweest.
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Dode mieren in kolonie

Bericht door Martijnk »

Volgens mij geen reden om je zorgen te maken. Ik vermoed dat ze inderdaad door ouderdom gestorven zijn.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Dode mieren in kolonie

Bericht door Floris »

Ik heb een grotere kolonie Formica fusca van meer dan vijf jaar oud. Er ligt permanent een hoopje dode mieren in de buitenwerld, niets om je zorgen voor te maken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Dode mieren in kolonie

Bericht door TheRoeler »

bedankt voor snelle reactie, pak van m'n hart :-)
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Eefje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 september 2017
Locatie: Vlaams brabant, Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Dode mieren in kolonie

Bericht door Eefje »

Ik heb nu het zelfde voor. Alleen heb ik nog maar een beginnende kolonie van 30-50 werksters (formica fusca). Ik heb ze nu een week of twee.
Sinds vorig weekend heb ik ze niet veel meer gezien, ik veronderstel dat ze richting winterslaap gegaan zijn? Ze staan in een niet verwarmde kamer. Ze namen ook geen vliegjes meer aan. Wel honingdauwsurrogaat en suikerwater.
Nu heb ik gisteren 3 dode mieren gevonden en vanmorgen terug. Zou ik iets verkeerd doen? Waarom zouden er ineens 6 dode mieren zijn op een dag tijd? Vermits ik ze nog maar net heb gok ik dat het niet van ouderdom is dat ze gestorven zijn.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Dode mieren in kolonie

Bericht door pjpj001 »

Het zou kunnen dat dat de eerste generatie werksters is die nu de geest geven. Hou het in de gaten, kijk of ze vocht genoeg hebben en blijf ze genoeg eten geven zolang ze er naar opzoek zijn. Als het dodental over de 10 gaat op korte tijd zou ik me pas zorgen maken.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Dode mieren in kolonie

Bericht door Dahubster »

Dat doe ik ook (me zorgen maken)

Ik heb sinds enkele weken een mini kolonie van Pheidole Pallidula (het waren er iets rond de 20 werksters), en deze zijn precies één voor één aan het sterven. Elke dag zag ik minstens één of twee nieuwe sterfgevalletjes, en nu zijn er nog maar 8 levende miertjes die dicht bij de koningin blijven zitten.

Ik heb er geen idee van wat ik mis gedaan heb, of doe.

Alle condities waren/zijn volgens mij goed (warmte, vocht, voedsel).

Enkele dode miertjes in een kolonie van enkele jaren oud, daar zou ik meteen voor tekenen! Dat is absoluut niets om je zorgen over te maken :)
Plaats reactie