starten mierencolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
jaty
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

starten mierencolonie

Bericht door jaty »

Hoi,

Ik ben Danny ik ben 18 jaar en ik ben nieuw op dit forum, ik ben opzoek naar wat advies over waar en wanneer ik het best kan zoeken naar een bruidsvlucht (omstreek hoorn) ik hoopte ook nog advies te kunnen krijgen over hoe ik het best kan beginnen met het opstarten van een colonie (lasius niger) en wat ik precies nodig heb. Ik heb veel videos gekeken en denk aardig wat te weten. maar over het beginproces (het zoeken naar een konigin, wat ik nodig heb enz...) is mij nog niet heel duidelijk.

alvast bedank.
1x Lasius niger gyne met 12 werksters
1x Lasius flavus gyne met 3 werksters
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: starten mierencolonie

Bericht door Hexednl »

Ik denk dat je te laat bent om nog een koningin te vangen dit jaar. Maar je kan er altijd 1 van iemand over nemen. Als de mijne de eerste werksters hebben zal ik er een aantal weg doen, ik hoef er niks aan te verdienen dus kost het je ook praktisch niks. En zo zijn er wel meer op dit forum.
Het enige wat je in het begin nodig zal hebben is een reageerbuis waar je beginnende kolonie in zit en een bakje die als buitenwereld kan dienen. En natuurlijk wat voedsel, zoals fruitvliegjes, suikerwater en eventueel honingdauwsurrogaat.
8-)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: starten mierencolonie

Bericht door Sneeuwuil »

Voor zelf een koningin vangen is een bruidsvlucht nodig. Dat kon wel eens te laat zijn voor dit seizoen. Nu is het makkelijke rom er een over tenemen bij iemand uit je buurt, of er een kopen.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: starten mierencolonie

Bericht door Hexednl »

Als je in de omgeving van Veenendaal woont kan je wel een koningin met broed komen ophalen, anders kan ik ook versturen maar dan wacht ik tot de eerste werksters er zijn.
8-)
Pien
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: starten mierencolonie

Bericht door Pien »

hoi!
ik heb op t moment een paar beginnende Lasius kolonies ter overname.
de eerste paar werksters zijn al uit hun pop.
ik kan een kolonie komen brengen als je wilt, dan heb ik een excuus om op mn motor te stappen. Deze week gaat niet lukken, want mn accu is stuk, die ga ik als t goed (tijd enzo) is deze week vervangen. dus volgende week zou moeten lukken.
als je ze deze week hebben wilt, kun je ze ook komen halen in Hoofddorp.
stuur maar een PB als je interesse hebt!
1x Lasius grandis: 20 werksters
1x Messor Barbarus: 20-30 werksters
Plaats reactie