Feedback op mn eerste ytong nest en vragen daarover

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Feedback op mn eerste ytong nest en vragen daarover

Bericht door TheRoeler »

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mn eerste ytong nest gemaakt en wou vragen aan jullie of ie er goed uitziet of dat er nog dingen aan veranderd moeten. Het is voor een lasius niger kolonie van geschat zo'n 60 mieren.

Verder wat vragen:

- water kan ik in gleuf aan de zijkant doen, is dit diep genoeg (3cm diep) en kunnen de mieren hier genoeg water van krijgen?
- met dit nest hoef je de bovenkant niet te bedekken toch? Je kan het onbedekt laten zodat je de kolonie altijd kan observeren?
- verhuizen kan dus volgens dit topic http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=151 door de buitenwerelden te verbinden. Maar ik neem aan dat dit heel lang gaat duren voor de mieren uit zichzelf gaan verhuizen aangezien ze nu in een buisjeskolonie met water etc zitten?
- is deze ytong kolonie niet te groot voor kolonie van 60 mieren?

Afbeelding
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Feedback op mn eerste ytong nest en vragen daarover

Bericht door Martijnk »

Ziet er netjes uit hoor.
Ik kan een paar van je vragen beantwoorden. Ik weet dat er meerdere gebruikers zijn op het forum die hun Lasius Niger kolonie onbedekt laten. Het zou dus kunnen dat jouw Lasius Niger daar ook gewoon tegen kan.

Ik weet niet zo goed hoe groot je nest is, aangezien ik de schaal niet weet. Toch denk ik dat dit nest wat te groot is voor jouw Lasius Niger kolonie met 60 werksters.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Feedback op mn eerste ytong nest en vragen daarover

Bericht door Westdijk »

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit, alleen is de toegang tot het nest voor de mieren mij ontgaan, tot ik met lezen bij het aantal mieren kwam dat je kolonie op het moment telt. Om een beter oordeel te kunnen geven heb ik de afmetingen nodig van de vertrekken, gangen, etc. Toch zal ik mijn best doen om je op zaken te wijzen waarvan ik vind dat ze belangrijk zijn.
TheRoeler schreef:Ik heb vandaag mn eerste ytong nest gemaakt en wou vragen aan jullie of ie er goed uitziet of dat er nog dingen aan veranderd moeten.
Op wat voor ondergrond komt het ytong te rusten? Als het materiaal betreft dat vocht op neemt dan zou ik iets onder het blog plaatsen. Het zou jammer zijn als bijvoorbeeld op een houten kast plekken ontstaan.

Een isolatielaag onder het nest zou ook trillingen kunnen opvangen die veroorzaakt worden als je bijvoorbeeld iets vlakbij het nest wat al te hard neer zet.

Het gangenstelsel voor een kleine kolonie is met naar schatting een centimeter eenvoudig te breed. De werksters hebben volgens mijn observaties voldoende ruimte om zich makkelijk voort te bewegen als een gang drie millimeter breed is en twee millimeter hoog. De koningin heeft toch wel een hoogte van drie millimeter en een breedte van vier millimeter nodig en zelfs dan lijkt ze te buikschuiven. Bij een hoogte van vier millimeter loopt ze voor het oog soepeler. Bij een diameter van vijf millimeter kunnen de werksters elkaar passeren en kleine of ontmantelde prooien dieper het nest in trekken. Ga je voor groter dan is dat je eigen keuze. Nu bestaat de kans dat de mieren ook broed, larven en poppen op de gangen opslaan. Je idee van dieper gemaakte vertrekken gaat dan geheel of bijna helemaal verloren.

Kan je het blok ytong in de koelkast kwijt tijdens de diapauze of heb je aan een andere overwintersplek gedacht?

Ligt er glas op of plexiglas. De laatste kan als belangrijkste nadeel krom gaan trekken of zo verkleuren dat het zicht op het nest snel afneemt en dat bederft toch wel snel je plezier.
TheRoeler schreef:- water kan ik in gleuf aan de zijkant doen, is dit diep genoeg (3cm diep) en kunnen de mieren hier genoeg water van krijgen?
Test het, zou ik zeggen. Dan kom je er ook meteen achter hoe ver de opname van het water reikt. Het ytong neemt vocht op. Je zal het zien verkleuren. Blijft het spierwit, dan voeg je meer water toe. Zolang de mieren maar de keuze blijven houden tussen droge en vochtige vertrekken is het goed. Hier heb ik wel een vraag bij. Waarom zoveel afstand tussen de vertrekken en het waterreservoir?
TheRoeler schreef:- met dit nest hoef je de bovenkant niet te bedekken toch? Je kan het onbedekt laten zodat je de kolonie altijd kan observeren?
De Lasius niger ontwikkeld zich ook als het nest onbedekt blijft. Al lijken de mieren de voorkeur te behouden voor een donker nest. Of een kolonie sneller in omvang toeneemt als het een donker nest tot zijn beschikking heeft is een vraag die ik niet kan beantwoorden.
TheRoeler schreef:- verhuizen kan dus volgens dit topic http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=151 door de buitenwerelden te verbinden. Maar ik neem aan dat dit heel lang gaat duren voor de mieren uit zichzelf gaan verhuizen aangezien ze nu in een buisjeskolonie met water etc zitten?
Met ongeveer honderd werksters heb je meer zekerheid dat een kolonie in staat is zich zelf te redden. Je neemt dus een risico als je de verhuizing doorzet. Persoonlijk zou ik in jouw geval zoiets pas wagen als ik meerdere kolonies had waarop ik kon terug vallen als het mis mocht gaan. Het duurt soms een tijd voor problemen zich openbaren. Je kan na een week nog niet bepalen of het nest geschikt is om mieren in te houden, maar in een aantal gevallen helaas wel of het ongeschikt is.
TheRoeler schreef:- is deze ytong kolonie niet te groot voor kolonie van 60 mieren?
De vertrekken en gangen zelf zijn heel ruim opgezet. Je moet je voorstellen dat drie kubieke centimeter honderd werksters kan bevatten. Als je hier een kolonie met deze hoeveelheid mieren inzet dan bestaat de kans dat ze het afval in een kamer opslaan, omdat het zo groot is, wat tot schimmel in het nest kan gaan leiden. De kolonie moet zich natuurlijk wel kunnen uitbreiden en de vergrotingsfactor 8 heb ik van iemand anders hier op het forum over genomen. Als ik dan uit ga van honderd mieren dan mag het nieuwe nest niet groter zijn dan 24 cm³ om 800 mieren te kunnen huisvesten en dat is bij jou vermoedelijk niet het geval.
Een koningin heeft toch wel een kamer nodig dat minstens tien tot twaalf millimeter lang is, tien millimeter breed en zes millimeter hoog. Het bied haar voldoende ruimte om zich te kunnen draaien en zich op te richten. Zelf maak ik ze in mijn verticale nesten tegen het plastic of glas aan een millimeter of acht hoog en lager naar achteren toe. De mieren hebben geen enkel voordeel bij het schuinlopende plafond, maar het stelt mij beter in staat om in het vertrek te kijken. Ik denk dat dit jouw vraag wel beantwoord.

Succes met wat je ook mocht gaan besluiten.
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Feedback op mn eerste ytong nest en vragen daarover

Bericht door TheRoeler »

Bedankt voor de feedback en de goede tips tot nu toe!

De afmeting van het hele blok is 20cm x 14.5cm. De gangen zijn 8mm breed en ongeveer 3mm diep. Het blok kan dus in geheel in de koelkast. Wbt locatie water reservoir, dit design had ik gekopieerd van een post op dit forum waar ie ook aan de zijkant zat. Ik zal het waterverspreiding even testen voordat ik het in gebruik ga nemen.

Echter het lijkt idd dan wat te groot voor deze kolonie. Ik kan natuurlijk met gips wat afbakenen en dit beschikbaar maken. Van twee gangen kan ik een grote ruimte maken voor de koningin ook.

Ik ga er van de week weer even mee bezig en zal wel updates posten :-)
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Feedback op mn eerste ytong nest en vragen daarover

Bericht door nathan »

Even ter visualisatie van de grootte van het nest, dit zijn +-200 werksters in een nest van 25cm breed en 20cm lang van buitenwereld tot water reservoir:

Afbeelding

Ziet er verder goed uit, maar nog iets te groot denk ik dus. Ook zie ik geen mogelijkheid om het nest aan te sluiten op een buitenwereld, klopt dat?
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
jaty
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Feedback op mn eerste ytong nest en vragen daarover

Bericht door jaty »

ziet er goed uit!
1x Lasius niger gyne met 12 werksters
1x Lasius flavus gyne met 3 werksters
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Feedback op mn eerste ytong nest en vragen daarover

Bericht door TheRoeler »

Er zit idd nog geen connectie naar buitenwereld, dat doe ik pas als ik er klaar voor ben. Maar nav feedback hierover ga ik wel een nieuwe maken. Ik vond het niet zo erg om te doen eigenlijk en ik vind die natuurlijke lay out hierboven veel mooier dan mn eigen ontwerp (ik werk in IT dat is duidelijk te zien dus :-D )
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Plaats reactie