Babypoeder/Talk bariere?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
bowie8122
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 januari 2017
Gender:

Babypoeder/Talk bariere?

Bericht door bowie8122 »

Hallo allemaal!
Ik ben nu denk ik net ten einde gekomen van mijn eerste jaar als antkeeper, en moet zeggen dat tot nu
toe mij alles heel goed heeft bevallen. En er zijn gelukkig ook nog geen ontsnappingen geweest in mijn buiten wereld (zonder dekstel) vanwegen de "anti uitbraak olie" die ik gebruik van mierenboederij.nl. (vindt dit alleen een beetje prijzig worden met steeds de verzend kosten voor 1 mini buisje)
Nu heb ik al een tijdje gehoord dat je dit zelfde effect makkelijk zelf kan maken door het gebruik dan alcohol en talkpoeder/babypoeder, is dit correct? Hier voel ik me zelf een beetje onzeker over en weet niet echt precies wat hier mee bedoeld word? Zou iemand mij hier voorbeelden van kunnen geven? Of linkjes naar sites van talkpoeder/babypoeder dat jij zelf ook al hebt gebruikt? of heb jij meschien een betere optie dan talk? Laat dat hier dan gerust even weten! ;D
Gebruikersavatar
Lazarus
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Babypoeder/Talk bariere?

Bericht door Lazarus »

De babypoeder/talk+alcohol combinatie word vaak gebruikt idd. Je maakt het door babypoeder met alcohol te vermengen en het mengsel vervolgens op de wanden van je buitenwereld te smeren dmv een penseeltje, stukje keukenrol, vinger etc. De alchol verdampt dan waardoor er een laagje talkpoeder achterblijft, als een mier hier overheen wil lopen brokkelen er een paar korrels af en zal de mier vallen. Ik vind het persoonlijk 1 van de betere methoden van uitbraakpreventie, ook omdat de kosten heel laag zijn tov fluon en "anti uitbraak olie" (parafine) wat jij al noemde. Wel heb ik gemerkt dat deze methode minder goed werkt bij kleinere soorten, vaak kunnen ze er gewoon overheen lopen.
"Onwetendheid is de moeder der hoogmoed."
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Babypoeder/Talk bariere?

Bericht door Paarsemier »

Ik gebruik gewoon olijfolie, werkt tot nu toe heel goed. Ik smeer het wel altijd ondersteboven en niet op een wand. Ik weet niet of dat verder wat uitmaakt
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Babypoeder/Talk bariere?

Bericht door Antkeeper1 »

@bowie8122 wat weerhoudt je ervan om gelijk 25 buisjes te bestellen? Heb je gelijk een lekkere voorraad :D

Bij mij werkte de olie niet zo, babypoeder wel.

Wat ik me dan wel ff afvraag, is baby poeder op 1 of andere manier schadelijk? Ik heb nu namelijk al 3 of 4x gezien dat er
een miertje aan een hoopje (dat van de muur af is gevallen ofzo) snuffelt, of er in bijt (sorry, heb geen microscoop ogen :) ) en
echt 10/15minuten daarna zie ik hem ineens neervallen. Dit is eigenlijk precies wat vorig jaar bij mijn 2 overleden kolonies van
Lasius niger is gebeurt. Deze kolonie (Pheidole sp.) heb ik net een dag, kwam aan met +/-60 werksters en er zijn er nu zeker al
een stuk of 20/25 dood.

De andere 3 kolonies, die ik inmiddels al weer 2 of 3 weken heb, hebben nog geen enkel sterf geval en hier heb ik ook geen baby
poeder gebruikt.

De babypoeder in kwestie;
Zwitsal Talkpoeder

De alcohol in Kwestie;
Alcohol ketonatus 70%
Samenstelling- Alcohol, aqua (dat zal het niet zijn), methylethylketon, linalylacetate
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Plaats reactie