Kan een gyne zich kapot drinken aan suikerwater?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Kan een gyne zich kapot drinken aan suikerwater?

Bericht door mannes »

Ik heb een gyne in een buisje met 7 nanitics. Ik heb er suikerwater bij gedaan. Het was wel veel: twee grote drops (op een watje in een stukje pillenstrip). De gyne blijft maar drinken en drinken. Het is haar eerste voedsel sinds ik haar ving, twee maanden geleden. In de tussentijd heeft ze broed gekregen en nu dus de eerste werksters, dus ze zal wel honger hebben.

Ze is nu zeker een kwartier bezig met drinken. Is het mogelijk, dat ze zich kapot gaat drinken? Dan moet ik het suikerwater misschien weghalen. Maar dat is dan weer een verstoring. Of stopt ze vanzelf voor ze barst?
Ln05_eerstemaaltijd.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kan een gyne zich kapot drinken aan suikerwater?

Bericht door Floris »

Nee, daar is geen gevaar voor. Kleine kolonies gebruiken koninginnen soms als opslagvat voor voedsel.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Kan een gyne zich kapot drinken aan suikerwater?

Bericht door mannes »

Floris schreef:Nee, daar is geen gevaar voor. Kleine kolonies gebruiken koninginnen soms als opslagvat voor voedsel.
Aha! Volgens mij zie ik dat momenteel ook gebeuren bij twee andere Lasius niger kolonies. Die gynes kunnen zelf niet bij het suikerwater, maar lijken bijna alles te ontvangen van terugkerende werksters. Op andere momenten zie ik hen de binnenblijvende werksters voeden. Leuk 8-)

Dankjewel voor het antwoord. Dan hoef ik haar niet meer te verstoren met weer weghalen van het suikerwater.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Plaats reactie