Messor barbarus kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Rtm96
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 september 2017

Messor barbarus kolonie

Bericht door Rtm96 »

Goedemiddag forum,

Mijn naam is rutger en ik ben sinds vandaag lid. Ik weet niet hoe het hier allemaal gaat en ben daar nog wat naar aan het zoeken.

Ik heb sinds een kleine maand een messor barbarus kolonie en had een vraag over de kolonie. Mijn kolonie was wat langzaam aan het groeien. Ik wilde ze op een hogere temperatuur houden dan kamer temperatuur en wat meer gaan voeden. Mijn setups is huidig het buisje nog en een arena. De kolonie is nog te klein voor een verhuizing naar het nest wat ik had gekocht. Mijn probleem is echter dat in het buisje schimmel is gekomen. Ik vroeg mij af hoe ik ze dus nu het beste kan verhuizen met zo min mogelijk stress. Zijn daar suggesties voor of is er al een ander onderwerp waar dit besproken wordt? Ik hoor het graag en als er tips zijn of andere forum topics tarter die dit bespreken hoor ik het graag.

Mvg.
Rutger
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door Hexednl »

Je kan het beste een nieuw buisje ernaast leggen leggen en die aantrekkelijk maken om in te trekken. Meer kun/moet je eigenlijk niet doen. Kan in een dag gaan maar kan ook zomaar weken duren..
8-)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door miel »

Sowieso betreft het in de meeste gevallen geen schimmel, maar dan bedoeld men vaak bacteriekolonies. Minder aantrekkelijk om te observeren, maar de mieren zelf hebben hier vrijwel geen last van.
Rtm96
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 september 2017

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door Rtm96 »

Hexednl schreef:Je kan het beste een nieuw buisje ernaast leggen leggen en die aantrekkelijk maken om in te trekken. Meer kun/moet je eigenlijk niet doen. Kan in een dag gaan maar kan ook zomaar weken duren..
Dank hiervoor. Ik was al van plan dat te doen. Had ergens gelezen dat schimmel niet heel erg ernstig is. Ik wil na dat ze verhuisd zijn ook op een hogere temperatuur houden. Zijn er nog dingen waarmee ik rekening kan houden om eventueel schimmel tegen te gaan? Of moet ik dan opnieuw een buisje maken?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door Hexednl »

Als je verwarmd pas op dat het ten eerste niet te warm word en ten 2e dat er door de warmte geen vocht in het buisje komt. Hierdoor ben ik mijn messors kwijt geraakt.
Wat betreft die schimmels voorkomen heb ik geen idee.
8-)
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door pjpj001 »

Gewoon een mooi nieuw proefbuisje klaarleggen in de arena, als je deze proefbuis donker maakt en het uiteinde er van wat verwarmd (door onder een deel een warmtematje te leggen) dan zal de verhuis normaal gezien snel gebeuren. Soorten die het graag warmer hebben verhuizen naar mijn ervaring veel sneller als hun huidige nest kouder is. Het nieuwe buisje zal wel een hele tijd schimmel vrij blijven, vooral etensresten die tegen het watje liggen veroorzaken schimmel. Echt voorkomen is moeilijk, maar meestal houden de mieren het zelf wel proper.
Rtm96
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 september 2017

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door Rtm96 »

kleine update,

Ik heb nu sinds een kleine twee weken mijn messor kolonie langzaam in temperatuur omhoog gebracht en ze zitten nu op een comfortabele 25.5 graden in het nest. De schimmel heb ik nog even op zich laten wachten. Ik kijk nu elke zondag avond in het buisje en zie tot mijn grote opluchting dat mijn kolonie het gewoon prima doet in het buisje en de schimmel verergert niet. Ik wil binnenkort van ytong een nest maken waar ze inkunnen verhuizen. Het nestje wat ik erbij had gekocht is nog wat te groot en dan doen ze wat verlegen. Ik vroeg mij verder af of het normaal is dat er twee mieren bij mij waren die hun leven 'opgaven' en niets meer deden en kozen om dus te sterven in mijn arena. Komt dit door dat ik ze te weinig vocht of eten geef of hebben ze niets te doen ofzo? ik hoor het graag van jullie.

Even een kleine samenvatting. De schimmel in het buisje is dus goed onder controle en er is meer broed bijgekomen. De werksters zijn in het nest actief en werken dag en nacht door, ik heb paardenbloemzaden besteld die komen van de week ook binnen en vroeg mij dus af of het gewoon is dat er twee werksters inactief werden en hun leven hebben opgegeven. Ik zal met enige regelmaat blijven posten want sinds ik de kolonie heb is het een enorme verslaving geworden!!!! :D
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door MiereManneke »

Weet je zeker dat het schimmel is en niet een bacteriekolonie? Misschien even een foto sturen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Rtm96
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 september 2017

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door Rtm96 »

MiereManneke schreef:Weet je zeker dat het schimmel is en niet een bacteriekolonie? Misschien even een foto sturen.
Het is schimmel. Het zit er een tijdje op op het watje maar er is niks te merken aan de mieren zelf. Als ik de mieren buiten in de arena heb dan zijn ze druk en actief bezig met eten zoeken.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Messor barbarus kolonie

Bericht door MiereManneke »

Omdat er niks aan de mieren te merken was en bacterienkolonie's wel vaker worden aangezien als schimmels dacht ik dat dat wel zou kunnen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Plaats reactie