Lasius Umbratus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Florian
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 september 2017

Lasius Umbratus

Bericht door Florian »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en het houden van mieren als huisdieren doe ik ook pas sinds kort.

Ik heb een paar maanden geleden een lasius niger koningin met een paar werksters gekocht. Deze zitten nu nog in hun reageerbuisje in een formicarium met zand.

Laatst kwam ik een lasius Umbratus koninging tegen en heb ik gevangen. Hebben er mensen ervaring met dit ras?

Gr. Florian
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Sneeuwuil »

Wanneer is laatst? umbratus is in 2 of 3 dagen dood. Als je er op voorbereid bent dan kun je ze wel houden. Goed inlezen zou ik zeggen :-)
Gebruikersavatar
Florian
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 september 2017

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Florian »

3 week ongeveer. Nee hij leeft nog :P
Gebruikersavatar
Florian
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 september 2017

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Florian »

Ik heb hem in een reageerbuis en hij heeft al een stuk of wat eitjes gelegd.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius Umbratus

Bericht door miel »

Hoi,

Deze soort is een sociaal parasiet. De koningin van deze mierensoort probeert dus een bestaand nest van, in dit geval van Lasius niger, over te nemen. Je zult dus een entkolonie Lasius niger nodig hebben. Hier zijn heel veel verschillende methoden voor, zoals de koelkastmethode. Wat ik meestal deed was het volgende:

Zoek buiten naar een flink aantal coconnen, en doe daar 15-20 mieren bij. Deze kun je vaak in hoog gras vinden, waar je naar kleine hoopjes zand moet zoeken. Doe deze in een bakje. Vervolgens bied je een verduisterd reageerbuisje aan, waar je de koningin in zet. De werksters zullen het broed dan naar het buisje verplaatsen, en dan is het afwachten.

Het probleem zal wel zijn dat het de afgelopen dagen niet echt het mooiste weer geweest is, en weet dus niet of het nog mogelijk is coconnen te vinden.

Dan kun je ook nog proberen om haar te laten parasieteren op je beginnende kolonie, maar weet wel dat het voor beide koninginnen fout af kan lopen!!!! Dit zou sonde zijn van je kolonie. Ik zou dit dan ook niet doen. Mocht je dit toch willen doen, dan kun je in deze blog lezen, hoe je dit het beste kunt doen. Hier een linkje: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... log#p67029


Dan kun je nog de koelkastmethode gebruiken, wat inhoudt dat je een aantal werksters van eenzelfde moederkolonie vangt, en deze in een proefbuisje stopt. Koel de gyne(in apart reageerbuisje) en de werksters af. Na een paar uur voeg je ze samen, zonder dat ze opwarmen. Dan wacht je weer een paar uur, en haal je ze eruit.

Weet wel dat dit vrij snel moet gebeuren, deze gynes leven maar een paar dagen zonder werksters!

Succes!

Groet, Miel
Laatst gewijzigd door miel op 18 apr 2018, 18:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Sneeuwuil »

Florian schreef:Ik heb hem in een reageerbuis en hij heeft al een stuk of wat eitjes gelegd.
Dan zal het geen umbratus zijn. Mocht je het willen weten, dan post maar een aantal foto's
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius Umbratus

Bericht door miel »

Florian schreef:Ik heb hem in een reageerbuis en hij heeft al een stuk of wat eitjes gelegd.
Florian schreef:3 week ongeveer. Nee hij leeft nog :P

Dan is het dus sowieso niet Lasius umbratus. Ik zou dan eerder denken aan Lasius flavus.
Gebruikersavatar
Florian
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 september 2017

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Florian »

Hmmm, ik heb even rondgekeken op de WIKI maar hij lijkt daar sprekend op. Hij is niet zwart zoals de Niger. Of zal het dan een Flavus zijn?
Gebruikersavatar
Florian
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 september 2017

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Florian »

IMAG0494[1].jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius Umbratus

Bericht door MiereManneke »

De koninginnen van sociale parasieten hebben nooit een groot gaster, deze hoeven namelijk geen voedsel op te slaan. Ik weet niet precies welke soort dat is maar ik vermoed lasiud emarginatus.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius Umbratus

Bericht door MiereManneke »

Lasius neoniger zou ook kunnen. Ik zou gewoon wachten tot er werksters uitkomen en dan verder determineren. Ik vind het maar moeilijk om lasius soorten te onderscheiden.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius Umbratus

Bericht door miel »

Waarschijnlijk flavus
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius Umbratus

Bericht door antsutopia »

Ik denk ook dat het een L. Flavus is! Heb je een foto van de onderkant?
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Stroomschok »

Een goede manier om de emarginatus en umbratus te onderscheiden is de 'stekel' tussen de thorax en de gaster. Zowel bij niger als flavus is die niet zichtbaar. Verder is de umbratus duidelijk wat kleiner en een stuk slanker (en doet niet aan zelfstandig nieuwe kolonies stichten).

Ik denk ook dat het hier om een emarginatus gaat. Op de foto lijkt de kleur van de gaster te bruin voor flavus. Een duidelijk foto van de petiole (het stuk tussen de thorax en de gaster) zou uitsluitsel moeten geven.

Afbeelding
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Sneeuwuil »

DIt plaatje duikt telkens op, maar bedenk wel dat alleen al in Nederland 16 Lasius soorten voorkomen. Nu moet ik toegeven dat de meesten erg onwaarschijnlijk zijn, maar het is nog steeds kort door de bocht om je tot deze 4 of 6 te beperken. Verder is kleur zelden tot nooit een goede indicatie. Kleuren kunnen nogal verschillen, zelfs binnen dezelfde soort, dus dat kun je eigenlijk ook niet gebruiken als determinatie sleutel.
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Stroomschok »

Klopt zeker dat er meer soorten zijn dan dat plaatje, maar de discussie ging tot nog toe over degene die daar afgebeeld zijn, vandaar. Het zou ook zo een brunneus kunnen zijn bijvoorbeeld.

Helpen met determinatie over internet zal altijd een 'best guess' zijn, dus meest voorkomende soorten in combinatie met meest algemene kenmerken van de soorten in die geografische locatie. Dat kleur daarbij 'zelden tot nooit een goede indicatie' is, ben ik het absoluut niet mee eens.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Gebruikersavatar
Florian
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 september 2017

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Florian »

Ik zal binnenkort een foto maken van de onderkant. Wil haar de komende week zo min mogelijk proberen te storen, totdat haar eerste werksters ge-arriveert zijn.

Persoonlijk lijkt ze het meest op de Flavus ipv. de emarginatus.
Plaats reactie