Messor barbarus en suiker

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Wolfje
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 september 2017
Gender:

Messor barbarus en suiker

Bericht door Wolfje »

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een bergje met suikerkorrels bovenin mijn T-farm gelegd, bij mijn messor barbarus kolonie, en 1 mier begon daarna meteen de berg te bedekken met zandkorrels. De suiker is inmiddels al onder het zand verdwenen. Iemand enig idee waarom ze dit doen?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor barbarus en suiker

Bericht door Sneeuwuil »

De eerste vraag is waarom jij suikerkorrels er in gelegd hebt? :-)

Puur suiker is moeilijk te verwerken voor mieren, ze hebben er vocht bij nodig. Messor gebruikt voornamelijk zaden in plaats van suiker.
Wolfje
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 september 2017
Gender:

Re: Messor barbarus en suiker

Bericht door Wolfje »

Ik wist dat deze reactie zou komen:) Het was puur om te kijken wat ze er mee zouden doen. Ik heb hiervoor altijd alleen maar mieren in de natuur gezien, en die kwamen altijd op suiker af. Vandaar:)
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor barbarus en suiker

Bericht door Martijnk »

Wolfje schreef:Ik wist dat deze reactie zou komen:) Het was puur om te kijken wat ze er mee zouden doen. Ik heb hiervoor altijd alleen maar mieren in de natuur gezien, en die kwamen altijd op suiker af. Vandaar:)
Messor kan niks met suikerkorrels. Het is afval voor ze.

De mieren in de natuur zijn waarschijnlijk Lasius nigers (die kom je overal tegen). Zij drinken wel zoete stoffen.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus en suiker

Bericht door Floris »

Messor sp. zullen zoete vloeistof zeker niet negeren. Het zit hem met suikerkorrels vooral in het ontbreken van vocht.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie