Lasius niger nu al richting winterrust?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Lasius niger nu al richting winterrust?

Bericht door mannes »

Het is nu 23 september, maar ik heb het idee dat mijn Lasius niger kolonies veel rustiger zijn dan 1 a 2 weken geleden. Ze eten een stuk minder en ik zie ze nauwelijks in de buitenwereld. Er komen geen nieuwe werksters bij. Ik verwarm overdag tot 22 graden en 's nachts koelt het af naar 17 graden.
Is dit normaal gedrag? Gaan ze bijv. al een beetje richting winterrust? Of moet ik op zoek naar iets wat niet helemaal goed zit?

Hier het overzicht van wat ze aan fruitvliegjes geaccepteerd hebben (blauw vakje = dag dat ik de kolonie op de buitenwereld heb aangsloten; daarvoor niets gevoerd). Elke kolonie is 1 kolom. Ik hoop dat dit duidelijk is zo. Rond 10 september aten ze dus veel meer fruitvliegjes. Ik zag ze ook veel meer buiten en bij het suikerwater, toen.
eetgedrag.png
Meer info en foto's van de setup eventueel in mijn Lasius niger blog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger nu al richting winterrust?

Bericht door mannes »

Ik heb werksters geteld. Dat doe ik ongeveer wekelijks. In de afgelopen week zijn er opeens vier bij gekomen, verdeeld over twee kolonies (elk twee erbij). Ook zie ik in één van de kolonies weer af en toe een werkster buiten. Ik ben wat gerustgesteld, maar zou wel willen weten waarom ze verminderd actief zijn.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius niger nu al richting winterrust?

Bericht door Aljosha »

Dit is voorbereiding op de winterslaap, bij koudere temperaturen zitten ze vaak op een bolletje samengedrukt en zullen ze niet of nauwelijks naar buiten gaan, verdere ontwikkeling van het broed gaat traag tot de winterslaap gedaan is. Normaal gedrag.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius niger nu al richting winterrust?

Bericht door Mika »

Ik kweekte ze vroeger door tot december. Dat kan. Lasius niger heeft niet de interne klok van Formica of Camponotus soorten. Echte bosmieren (met koepels) kunnen zich voorbereiden op de winter, zelfs al is het buiten 30°C, eind augustus of eind september. Ze kweken een laatste generatie hele dikke werksters, en stoppen dan de activiteit. Deze werksters zijn gevuld met 'reservevoedsel' voor de periode in de lente, wanneer ze actief zijn terwijl er nog sneeuw ligt. Op die momenten doen ze ook raids op andere kolonies, om de werksters mee te nemen als voedsel. Later actief in de herfst, en in het voorjaar geraid, is niet goed voor de overleving.

Camponotus kan je soms door de winter actief houden, maar dan zullen ze plots in maart de larfjes niet meer opvoeden...
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie