Enkele vragen voor mijn nieuwe kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Eefje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 september 2017
Locatie: Vlaams brabant, Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Enkele vragen voor mijn nieuwe kolonie

Bericht door Eefje »

Hey,

Ik heb sinds vorige week mijn eerste mierenkolonie (formica fusca). Ik heb 2 konigingen toegekregen met +- een 40 tal werksters.
Ik heb ze in een zandformicarium gezet. Jammer genoeg waren ze in een plastieken doosje met mos geleverd dat niet in mijn formicarium paste, dus ik kon ze er niet rustig zelf laten uitkomen zoals bij een proefbuisje dat ik gewoon in het formicarium had kunnen zetten. Ik heb ze dus met wat mos uit hun doosje genomen en zo in het formicarium gezet en dan een beetje mos weggehaald. Ik had gelezen dat normaal gezien een kolonie met mijn aantal werksters dit wel overleefd. Ze hebben nu een holletje gemaakt in het zand (onder de steentjes en het mos). Ik zie ze niet zo vaak boven komen noch verder graven. Ze zitten vooral in hun holletje.

Ik heb ze een klein buisje met honingdauwsurrogaat gegeven, wat na 3 dagen op was en om de twee dagen enkeke fruitvliegjes gegeven die ook snel verdwenen.

Nu vroeg ik mij af wat ik nu moet doen met hun winterslaap?
Ze zijn zich nog maar net aan het nestelen in het firmicarium en nemen dus redelijk wat vocht en eten aan. Wanneer zet ik ze koeler voor hun winterrust? Laat ik ze nu nog wat settelen en voedselreserve opdoen eerst?
Wat moet ik doen tijdens hun winterslaap? Hun formicarium af en toe bevochtigen? Wat met eten en drinken? Ik zou denken dat ze dan geen eten nodig hebben maar wel suikerwater of honingdauwsurrogaat?
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Enkeke vragen voor mijn nieuwe kolonie

Bericht door DJRGEN »

Je kan ze uit het doosje met mos en al in je formicarium gieten en alles laten uitdrogen, Daarbij zet je wel een reageerbuisje dat ingericht is als een nest dus met watervoorziening en beschut dan is het zand niet nodig en kan je ze makkelijker bezichtigen.

Honingdauwsurrogaat aminobolan kan je bij floris bestellen.

Als ze in het reageerbuisje zitten kan je ze hun winterslaap geven, mochten ze verhuizen anders moet je ze laten zitten lijkt me het veiligste.

Tijdens hun winterslaap is het wel nodig ze een minimum aan eten en drinken te geven mocht er behoefte aan zijn kunnen ze dit nemen.

Ik zou niets dwingen en afwachten wat ze doen anders in hun huidige setup de winterslaap laten doorgaan.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Plaats reactie