Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
JackT
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 oktober 2017

Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door JackT »

Beste forumgebruikers,

Mijn naam is Jack T en ik ben de trotse eigenaar van een 2/3 maanden oude Messor Barbarus kolonie. Nou zit ik met enkele vragen... Voor velen zullen het beginners vragen lijken, maar aangezien dit mijn eerste kolonie is ben ik dus niet heel ervaren met mieren. Ik heb meerdere vragen maar sommige heb ik mogelijk al opgelost maar dit probleem blijft aan me knagen! Aangezien ik het ook nergens kan terugvinden, geen forum, geen boek, geen video, niks!

1. Ik heb een gips mierenboerderij, met een vochtreservoir in het midden ( https://www.mierenboerderij.nl/ants-kin ... eries.html ). Maar ik snap het concept van het vochtreservoir niet helemaal. Ik moet 5 ml er in doen, wat dan meerdere gangen vochtig maakt. Maar dit zorgt ervoor dat een deel van de gangen helemaal onder loopt met water en volgens mij lijken mijn mieren helemaal van slag te gaan. En met een Messor kolonie lijkt het me ook niet handig het mogelijk natmaken van de zaden te riskeren! Dus is dit werkelijk nodig? Kan ik dit niet achterwege laten of wordt het dan te droog? Ik heb een buisje met vocht als vochtbron nabij het verblijf zitten waaruit ze kunnen drinken.

Hopelijk heeft iemand ervaring met dit probleem!

Met vriendelijk groet,
Jack T
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door MiereManneke »

Volgens mij is het niet de bedoeling dat alles onderloopt... Ik zou mierenboerderij via info@antskingdom.com een mailtje sturen aangezien zij ervaring met dat nest hebben.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door Hexednl »

Weet je zeker dat je niet te veel water er in doet?
Of zitten er scheurtjes oid in dat stukje waardoor het water weg loopt?
8-)
JackT
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 oktober 2017

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door JackT »

Enkele gangen worden natuurlijk nat en er drijft wel redelijk wat vocht door het verblijf waardoor ik me afvroeg of het ook zonder kon, ik heb de informatie uit dit filmpje ook gebruikt: fast forward naar 4:23 ong. dan zie je 3 tot 5 mm vocht, wat ik altijd doe! Dus niet te veel water en geen scheurtjes, kan wezen dat ik het die keer te snel er in spoot maar ook als ik het er langzaam in doe lijken ze er niet heel blij mee!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door Hexednl »

Je kan ook via een wollen draadje een constante vocht toevoer geven. Misschien dat ze er dan niet van schrikken.
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door Mika »

Messor kan geen drijvend vocht in het nest gebruiken. Het nest lijkt me dan ook minder geschikt. Ik denk dat het ontwerp toch wat beter kon.

Nu, een nest voor Messors zal altijd moeilijk zijn, in verband met de noodzaak van vochtige ruimten, en droge ruimten, en de capaciteit van de Messors om door veel materialen te bijten. Ik heb zelf nog geen ultieme oplossing gevonden, die al die problemen oplost.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door Elan »

JackT schreef:ik heb de informatie uit dit filmpje ook gebruikt: fast forward naar 4:23 ong. dan zie je 3 tot 5 mm vocht, wat ik altijd doe!
Houd er rekening mee dat dit ging om een nieuw en leeg nest dat wel wat extra vocht kon gebruiken. Voor een nest dat in gebruik is is het ruim voldoende om te zorgen dat alleen het reservoir nat/vol is. Het water moet dus niet over de wanden heen stromen, het trekt er vanzelf in. Door in de gaten te houden hoe vochtig (=donker gips) het nest is kun je gaan gokken hoe vaak er water bij moet.
Mierant
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: Brugge
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door Mierant »

Misschien moet je het water geleidelijk aan toevoegen.
1 Lasius niger 15 werksters
1 Lasius brunneus of emarginatus 4 werksters
1 Myrmica rubra 60 werksters
1 Pheidole pallidula 50 werksters
1 Solenopsis geminata
1 Atta sexdens
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door Mika »

Droog zand neemt ook geen water op...
DUCKDUCKGO!
JackT
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 oktober 2017

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door JackT »

Dankjulliewel allemaal! Heel erg bedankt voor het meedenken!

Een vocht draadje is me een beetje te lastig maar misschien ooit en Mika mocht je er ooit toevallig wat geniaals (en simpels haha) op vinden dan ben ik graag de eerste die er van hoort! Ik hoop dat het dat is Elan, ik zal je advies gebruiken en enkel het midden eens per week vochtig houden. Hopelijk blijven ze dan wel in het gipsverblijf aangezien ze steeds verhuizen van gips maar reageerbuisje etc. er onvoorspelbare mieren... En dat had ik al geprobeerd Mierant, werden ze nog steeds gestresst door leek het wel..

Nogmaals hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen m.b.t. Messor Barbarus kolonie

Bericht door Mika »

Het moet een combinatie zijn van een bak, volledig omgeven door plastic, glas, of plexiglas, met een waterreservoir, in roestvrij staal afgewerkt, en de kieren opgevuld met gips...

Bovendien moet men in die setting ook nog steeds opletten dat het niet te droog wordt, omdat ze dan nog gaan graven, en dat ze niet rond het roetvrij staal kunnen graven...Het feit dat de majors zo groot zijn, en minors zo klein helpt ook niet...

Het is dus zeker niet onmogelijk, maar ik heb zelf nog nooit zoiets gebouwd, of die bakken die ik gebouwd heb (en niet helemaal zols ik beschreven heb), niet zo goed onderhouden. Er kruipt zoveel werk in een enkele bak, dat prijzen van 500-1000 EUR die ik ooit gezien heb, eigenlijk niet echt overdreven zijn. Je kan dat dus beter zelf knutselen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie